پادیوم بلاگ
تبدیل شماره کارت به شماره شبا

آموزش تبدیل شماره کارت به شماره شبا

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

قبل از یادگیری نحوه تبدیل شماره کارت به شماره شبا باید بدانیم شماره شبا چیست و چه کاربردی دارد. شماره شبا (مخفف شماره بانکی ایرانیان) یک شماره منحصر‌به‌فرد بر پایه استاندارد IBAN است که به هر حساب تعلق می‌گیرد. بانک مرکزی از سال ۱۳۸۵ و در راستای نظم‌بخشی به حساب‌های بانکی، تخصیص و استفاده از شماره شبا در حواله‌های ارزی را اجباری کرده است. هر بانک برای حساب‌های خود یک فرمت خاص دارد، به همین دلیل تا قبل از معرفی شماره شبا نقل‌و‌انتقالات بانکی با دردسرها و زحمات مختلفی همراه بود. شماره شبا با یکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی در ایران، کار تبادلات مالی و پیگیری تراکنش‌های انجام را بسیار ساده‌تر کرده است. در سیستم قبل از شبا، به دلیل پیچیدگی‌های تبادلات بین بانکی، گاهی پیش می‌آمد که اطلاعات لازم در مسیر تراکنش از بین برود. همچنین نبود ارقام کنترل صحت ساختار، منجر به بروز کلاهبرداری و خطا در انتقال وجوه می‌شد.

به همین دلیل بانک مرکزی ایران تصمیم گرفت شماره شبا را با توجه به دستورالعمل‌های استاندارد ISO 13616 طراحی و پیاده‌سازی کند. استاندارد ISO 13616 در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط سازمان بین‌المللی استاندارد و به منظور تسهیل تبادلات بین‌المللی معرفی شد. طبق این استاندارد، به هر شماره حساب یک شماره IBAN (مخفف عبارت International Bank Account Number) تعلق می‌گیرد که یکتا است. در سال‌ ۲۰۰۳ سازمان بین‌المللی استاندارد بهبودهایی ها را بر روی IBAN انجام داد تا با پیشرفت فناوری هم‌گام باشد. در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز این سازمان استاندارد ISO 13616 را به دو بخش تقسیم کرد که بخش دوم آن با نام سویفت (SWIFT) شناخته شده و در حال حاضر بخش بزرگی از تبادلات مالی بین‌المللی بر بستر آن انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی وب‌سرویس استعلام شبا» را هم بخوانید. همچنین اگر قصد خرید خودرو و یا سکه از بورس کالا را دارید، یادداشت زیر را بخوانید:

ساختار شماره شبا

کد کشور: که در کشور ما با عبارت IR مشخص می‌شود.

کنترل صحت ساختار: ۲ رقم بعدی که برای کنترل ساختار شماره شبا استفاده می‌شود.

شناسه بانک: ۳ رقم بعدی که بانک صادرکننده را مشخص می‌کند.

نوع حساب: ۱ رقم بعدی که نوع حساب را مشخص می‌کند.

شماره حساب: ۱۸ رقم بعدی شماره حساب را مشخص می‌کند. این شماره برای حساب‌هایی که ۱۸ رقمی نیستند، با چندین صفر شروع می‌شود.

کاربردهای شماره شبا

در کشور ما انتقال وجه با استفاده از شماره شبا از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا انجام می‌شود. 

سامانه پایا

سامانه پایا (پایاپای الکترونیک) برای انتقال انبود وجوه بین بانکی استفاده می‌شود. سامانه پایا قادر است دستورهای پرداخت متعدد را پشت سر هم دریافت و برای بانک‌های مقصد ارسال کند. سامانه پایا پرداخت‌های انبوه بین بانکی را به صورت خودکار انجام می دهد و ارائه خدمات از طریق اینترنت را ممکن می‌سازد. در واقع پیاده‌سازی پایا، امکان حواله الکترونیکی پول بین حساب‌های مختلف از بانک‌های گوناگون را میسر کرده است. سامانه پایا انتقال وجه را در بازه‌های ۴ الی ۶ بامداد، ۱۰ الی ۱:۳۰ صبح، ۱۴ الی ۱۵:۳۰ ظهر و ۱۸ الی ۲۰ شب انجام می دهد.

سامانه ساتنا

این سامانه برای انتقال وجوه بالا بین بانک‌ها طراحی و پیاده‌سازی شده است. سامانه ساتنا (سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی) در واقع جایگزین چک‌های رمزدار بین بانکی و چک‌های مسافرتی شده است. در سامانه ساتنا مشتریان می‌توانند مبالغ بیشتر از ۵۰ میلیون تومان را در زمانی بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه جا‌به‌جا کنند. طبق قوانین بانک مرکزی تمام پرداخت‌ها از طریق سامانه ساتنا نیاز به شماره شبا دارند.

ساختار شماره کارت بانکی

شماره کارت‌های بانکی نیز برای هر حساب به صورت اختصاصی تخصیص داده می شوند و دارای یک ساختار مشخص هستند. شش شماره اول کارت بانکی کد بانک و دو رقم بعدی نوع کارت متصل به حساب را مشخص می‌کند. هفت رقم بعدی یک شماره منحصر‌به‌فرد است که به آن حساب تخصیص پیدا کرده است. از این رو در واقع هر شماره کارت با یک شماره شبا متناظر است. به همین دلیل می‌توان با داشتن شماره کارت، شماره شبا را پیدا کرد. رقم آخر کارت شماره کنترل ساختار است که صحت ساختار شماره کارت را تایید می‌کند.

کدهای بانک‌های مختلف را می توانید در زیر مشاهده کنید:

بانک پاسارگاد: ۵۰۲۲۲۹

اگر به دنبال تبدیل شماره کارت پاسارگاد خود به شماره شبا هستید، پیشنهاد می‌کنیم وارد این صفحه از سایت بانک پاسارگاد شوید:

بانک ملی ایران: ۶۰۳۷۹۹

بانک سپه: ۵۸۹۲۱۰

بانک کشاورزی: ۶۰۳۷۷۰

بانک صادرات: ۶۰۳۷۶۹

بانک ملت: ۶۱۰۴۳۳

بانک اقتصاد نوین: ۶۲۷۴۱۲

بانک سامان: ۶۲۱۹۸۶

بانک توسعه صادرات: ۶۲۷۶۴۸

بانک صنعت و معدن: ۶۲۷۹۶۱

بانک مسکن: ۶۲۸۰۲۳

پست بانک ایران: ۶۲۷۷۶۰

بانک توسعه تعاون: ۵۰۲۹۰۸

بانک پارسیان: ۶۲۲۱۰۶

بانک کارآفرین: ۶۲۷۴۸۸

بانک سینا: ۶۳۹۳۴۶

بانک سرمایه: ۶۳۹۶۰۷

بانک شهر: ۵۰۴۷۰۶ – ۵۰۲۸۰۶

بانک دی: ۵۰۲۹۳۸

بانک تجارت: ۶۲۷۳۵۳ – ۵۸۵۹۸۳

بانک رفاه: ۵۸۹۴۶۳

بانک مهر اقتصاد: ۶۳۹۳۷۰

موسسه اعتباری نور: ۵۰۷۶۷۷

موسسه اعتباری توسعه: ۶۲۸۱۵۷

موسسه اعتباری کوثر: ۵۰۵۸۰۱

موسسه اعتباری ملل (عسکریه): ۶۰۶۲۵۶

بانک قرض الحسنه مهرایرانیان: ۶۰۶۳۷۳

وب سرویس تبدیل شماره کارت به شماره شبا

اگر کسب‌و‌کار شما خدمت انتقال وجه را انجام می دهد، برای آن نیاز به شماره شبا دارید. اما بسیاری از مشتریان شماره شبای خود را نمی‌دانند و یا حوصله پیدا کردن آن را ندارند. سرویس استعلام و تبدیل بانکی پادیوم با تبدیل شماره حساب و یا شماره‌کارت به شبا، شما را از گرفتن شماره شبا بی‌نیاز می‌کند. اپلیکیشن‌های تبادلات مالی با تکیه بر همین سرویس می‌توانند مبالغ مختلف را بین بانک‌ها جا‌به‌جا کنند. 

سرویس استعلام و تبدیل بانکی پادیوم خدمات زیر را به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهد:

  • استعلام شبا-(چکیده اطلاعات)
  • نام و نام خانوادگی دارنده کارت بانکی
  • تبدیل شماره کارت به شبا و سپرده
  • استعلام شبا-(اطلاعات کامل)
  • تطبیق شماره حساب و شبا با کد ملی
  • بدیل شماره حساب به شبا

نکته: در حال حاضر سرویس استعلام و تبدیل بانکی پادیوم تنها برای حساب‌های پاسارگاد قابل استفاده است.

مراحل دریافت وب سرویس استعلام و تبدیل بانکی پادیوم

برای دریافت این سرویس کافی است تا کسب‌و‌کار خودتان را در پادیوم ثبت‌نام کنید. بعد از ثبت نام و تایید کسب‌و‌کار، در صفحه بازارچه APIها سرویس استعلام و تبدیل بانکی را انتخاب و بر روی درخواست سرویس کلیک کنید. اگر دوست دارید قبل از استفاده سرویس را امتحان کنید، می توانید بر روی فراخوانی آزمایشی کلیک کنید. در صورت وجود سوال یا بروز مشکل نیز تیم پشتیبانی پادیوم همواره آماده است تا به درخواست‌های شما پاسخ بدهد.

هزینه این سرویس به ازای هر فراخوانی دریافت می‌شود، اما در صورتی که کسب‌و‌کار شما در ماه تعداد زیادی درخواست دارد می‌توانید از طریق تماس با پشتیبانی و انجام هماهنگی‌های لازم، از طرح‌های تخفیفی پادیوم بهره ببرید.

چگونه می‌توان شماره کارت را به شماره شبا تبدیل کرد؟

این کار یا با شناختن ساختار شماره‌های حساب و شماره‌های کارت بانکی عملی است یا اینکه می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای مختلف این کار را انجام دهید. شرح کامل این عملیات را در این یادداشت پادیوم توضیح دادیم.