پادیوم بلاگ

چطور با فروش API درآمدزایی کنیم؟

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

برنامه‌نویسی یک مهارت است، و خیلی از افراد در سراسر دنیا با استفاده از این مهارت درآمدزایی می‌کنند. مزیت برنامه‌نویسی این است که شما می‌توانید با نوشتن برنامه‌های مختلف منابع درآمدی مداوم و مستمری برای خودتان به وجود بیاورید. با توجه به گسترش کاربرد APIها در توسعه محصولات دیجیتالی و غیر دیجیتالی، توسعه و فروش API می‌تواند یک منبع قابل اعتماد برای کسب درآمد باشد. در این مقاله قصد داریم روش‌های کسب درآمد از طریق API را توضیح بدهیم.

اگر می‌خواهید API خود را در پادیوم قرار دهید و ز این راه درآمدزایی کنید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    چطور API خودمان را بفروشیم؟

    پادیوم به عنوان یک پلتفرم دوسویه و بازارچه API، بستر مناسبی جهت عرضه محصولات کسب‌و‌کارها در قالب API ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچکی نظیر همراه اول، بانک پاسارگاد، داتکس، ایساج، عصر داده و… خدمات خود را از طریق API در پادیوم ارائه می‌دهند. فرایند ثبت‌نام و قرار دادن و فروش API در پلتفرم پادیوم بسیار آسان است. 

    مراحل ارائه API در پادیوم

    برای ارائه API در پادیوم ابتدا مستندات فنی و غیرفنی شما توسط پادیوم بررسی و سپس برای طی مراحل بعدی و ثبت قرارداد با شما تماس گرفته می‌شود. به این مظنور کافی است تا از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید تا برای ادامه کار شما را راهنمایی کنیم.

    چطور API خودمان را بنویسیم؟

    برای مشخص کردن این موضوع، با یکدیگر یک API ساده می‌سازیم تا راهکار درآمدزایی از طریق API برای شما راحت‌تر مشخص شود.

    برای این منظور، با هم یک اپلیکیشن خیلی ساده با Node.js می‌نویسیم. ما از Express application generator برای ساخت اسکلت اپلیکیشن استفاده می‌کنیم تا کارمان سریع‌تر پیش برود.

    برای شروع به کار Genrator، دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

    این اپلیکیشن فقط یک اندپوینت users/ دارد که یک لیست غیر واقعی از مشخصات یک سری افراد به ما می‌دهد. به این ترتیب توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند به وسیله این API قبل از انتشار اپلیکیشن، بر روی آن و با استفاده از داده‌های تقلبی آزمایش انجام دهند. 

    حالا کمی اسکت اپلیکیشن را تغییر می‌دهیم.

    پروژه  example را باز و در پوشه views بر روی index.jade کلیک کنید. کد زیر را به جای محتوای داخل فایل قرار دهید:

    در قدم بعدی یک پوشه در مسیر root ایجاد می کنیم. پوشه جدید حاوی یک فایل JSON با اطلاعات کاربران تقلبی است. برای این کار کد زیر را اجرا کنید:

    حالا فایل users.js را باز و اطلاعات زیر را در آن وارد کنید:

    در کد بالا شما یک آرایه از کاربران را ایجاد کرده و از آن خروجی گرفتید تا بتوانید فایل را در API وارد کنید. برای این کار اول به پوشه routes بروید و فایل users.js باز کنید. در مرحله بعد، با وارد کردن کد زیر در زیر خط var router آرایه را وارد کنید:

    بعد، کد زیر را به جای ;(‘res.send(‘respond with a resource وارد کنید.

    حالا وقتی بقیه به اندپوینت /users دسترسی پیدا کنند، یک آرایه از افراد در فرمت JSON را دریافت می‌کنند.

    دستور npm start را در ترمینال اجرا و اپلیکیشن را تست کنید. بعد از آن به localhost:3000/users بروید تا تست شروع شود. 

    اگر همه مراحل را درست انجام داده باشید، باید تصویر زیر را ببینید:

    فایل users.js نیز باید به شکل زیر باشد:

    در نهایت، نوبت به استقرار API می‌رسد. پلتفرم‌های زیادی برای استقرار اپلیکیشن‌های Node.js وجود دارد. شما می‌توانید بسته به نیاز خود از یکی از این پلتفرم‌ها مانند Heroku استفاده کنید. بعد از استقرار API، شما آماده هستید تا آن را در پادیوم ارائه کنید.

    روش‌های قیمت‌گذاری API

    برای قیمت‌گذاری API روش‌های متفاوتی دارد، اما به طور کلی چهار مدل قیمت‌گذاری برای API داریم:

    • کاملا رایگان
    • پرداخت به توسعه‌دهنده
    • پرداخت توسط توسعه‌دهنده
    • غیرمستقیم

    از آنجایی که هدف این مقاله توضیح راه‌های درآمدزایی است، به مدل‌های قیمت‌گذاری پرداخت توسط توسعه‌دهنده (مدل‌هایی که در آن‌ها توسعه‌دهنده‌ها باید به شما هزینه پرداخت کنند) می‌پردازیم.

    • پرداخت به میزان استفاده (Pay as you go)
    • پرداخت پلکانی (Tired)
    • فرمیوم
    • طرح اشتراک

    پرداخت به میزان استفاده (Pay as you go)

    پرداخت به ازای استفاده (Pay as you go) بهترین گزینه برای درآمدزایی است که بیشتر توسعه‌دهنده‌ها و کسب‌و‌کارها از آن استفاده می‌کنند. در این روش شما به ازای هر فراخوانی مبلغ ثابتی را از دریافت‌کننده API می‌گیرید. میزان این مبلغ به شما بستگی دارد،، اما به طور کلی باید آن را با توجه به میزان کاربردی بودن API و نیز تعداد مشتریان احتمالی و سرویس‌های مشابه بسنجید. برای مثال API استعلام سابقه بانکی در پادیوم به ازای سرویس‌های مختلف خود ( استعلام چک برگشتی، استعلام سمات و استعلام بدهی پادی) مبالغی بین ۵ هزار تا ۲۰ هزار ریال دریافت می‌کند.

    پرداخت پلکانی (Tired)

    مدل قیمت گذاری بعدی به صورت رده‌بندی‌شده است. شما می‌توانید با تعیین سقف درخواست برای API، پلن‌های مختلفی را تعریف کنید. برای مثال تا سقف ۱۰۰۰ درخواست رایگان، از ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هزار درخواست ۵ میلیون تومان، از ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ درخواست ۵۰ میلیون تومان و…. این مدل قیمت‌گذاری برای سرویس‌هایی مناسب است که اطمینان دارند API آن‌ها متقاضیان زیادی دارد و برای کسب‌و‌کارهای دیگر ضروری است.

    فرمیوم

    در این مدل دو نسخه رایگان و پولی به دریافت‌کنندگان ارائه می‌شود. در نسخه رایگان API به مدت محدود و یا با امکانات محدود در دسترس استفاده‌کنندگان است.  مزیت این مدل این است که مشتریان زمان لازم برای تست API و کیفیت‌سنجی آن را دارند.

    طرح اشتراک

    در این مدل قیمت‌گذاری به ازای تعداد مشخصی درخواست یک مبلغ ثابت از مشتریان دریافت می‌شود. برای مثال در این مدل قیمت‌گذاری می‌توانید به ازای هر ۱۰۰۰ درخواست مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را از مشتری خود دریافت کنید. این مدل برای سرویس‌های پرکاربرد خدماتی که توسط سازمان‌های بزرگ ارائه می‌شوند، مدل مناسبی است.

    در صورتی که سابقه فروش API ندارید و در مورد قیمت‌گذاری مردد هستید، کارشناسان ما در پادیوم می‌توانند برای قیمت‌گذاری صحیح شما را راهنمایی کنند.

    ارزش کلی API من چقدر است؟

    تعیین ارزش کلی یک API آسان نیست و به متغیرهای مختلفی بستگی دارد، اما یک روش مرسوم به شکل زیر است:

    ارزش کلی API = ((تعداد کاربران/۱۰۰۰۰)*(تعداد ساعت‌های صرف شده برای توسعه*دستمزد هر ساعت توسعه))/تعداد رقیبان+۱ (آن ۱ در واقع سرویس شماست)

    برای مثال اگر شما API خودتان را منتشر کرده‌اید و الان ۵۰۰۰ کاربر دارید، و برای توسعه محصول ۸۰ ساعت زمان صرف کرده‌اید و هر ساعت توسعه ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد، API شما هم ۱۰ رقیب دارد که همان کار را انجام می دهند، بنابراین ارزش کلی API شما به شکل زیر محاسبه می‌شود:

     ((۵۰۰۰/۱۰۰۰۰)*(۸۰*۱۰۰۰۰۰))/(۱۰+۱) = ۳۶۳۰۰۰

    این عدد ارزشی است که باید از هر مشتری در ماه انتظار داشته باشید. حالا با توجه به مدل قیمت‌گذاری و ارزش کلی، می توانید قیمت API خودتان را تعیین کنید. برای مثال اگر مدل پرداخت به ازای استفاده را انتخاب کرده‌اید و مشتری شما به طور میانگین ۱۰۰۰ درخواست در ماه دارد، هر درخواست ۳۶۳ تومان هزینه خواهد داشت. اگر مدل قیمت‌گذاری شما طرح اشتراک است، می‌توانید به ازای هر ۱۰۰۰ درخواست ۳۶۳ هزار تومان از مشتری خودتان دریافت کنید.

    البته موقع قیمت‌گذاری باید به هزینه سرویس رقبا هم توجه کنید. اگر قیمت API شما بالاتر است، باید توجیه خوبی برای این کار داشته باشید، وگرنه مشتریان خودتان را از دست می‌دهید.

    خلاصه

    در این مقاله شما یاد گرفتید که:

    • چطور از API درآمدزایی کنید
    • چطور یک aPI ساده توسعه بدهید
    • چطور API خودتان را برای فروش در پادیوم قرار دهید
    • چطور API را قیمت‌گذاری کنید
    • چطور ارزش کلی API خودتان را مشخص کنید

    اگر هنوز هم مردد هستید یا در مورد موادر گفته شده سوالی دارید، می‌توانید آن‌ها را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا به آن‌ها پاسخ بدهیم.