پادیوم بلاگ
APIهای رایگان ایرانی

معرفی APIهای رایگان ایرانی

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

APIهای رایگان نقش مهمی در توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی و سرگرمی داشته‌اند. بخش بزرگی از بازار اپلیکیشن‌های سرگرمی با کمک این APIهای رایگان و تامین‌کنندگان این APIها شکل گرفته است. در این پست ۱۰ مورد از APIهای رایگان ایرانی و کاربرد آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

اطلاعات فیلم‌های برتر

این API اطلاعات فیلم‌های برتر تاریخ را با متدهای گوناگون دریافت و ثبت اطلاعات در اختیار شما می‌گذارد. پارامترهای این API به شکل زیر است:

  • پارامتر Header
  • پارامتر Query
  • پارامتر Path
  • پارامتر Body

این API برای علاقه‌مندان به حوزه سرگرمی و یا طراحی کوییز بر اساس اطلاعات فیلم‌ها کاربردی است. شما می‌توانید اطلاعات این API و نحوه دریافت آن را در لینک زیر ببینید:

ساخت QR Code

این API که توسط رمزینه ارائه می‌شود، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سادگی QR Code خود را ساخته و آن را در برنامه خود قرار دهند. این API بدون نیاز به ثبت‌نام و به دو صورت عادی و پیشرفته در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. در دسترسی عادی کافی است لینک را در جای درست قرار دهید. در دسترسی پیشرفته پارامترهای گوناگون نظیر اندازه، سطح، قالب و محتوا باید تعیین شوند.

API اطلاعات محصول دیجیکالا

این API کد کالا را به صورت پارامتر دریافت کرده و اطلاعات آن را با استفاده از cURL برمی‌‌گرداند. به کمک این API می‌توان کارهایی نظیر مقایسه قیمت‌ها بین دیجیکالا و فروشگاه‌های دیگر را انجام داد.

API اطلاعات رایگان

این API مجموعه‌ای از اطلاعات رایگان نظیر نام استان‌ها، شهرستان‌ها، کد شهر، ساعت محلی، دانشگاه‌های ایران و وضعیت آب‌و‌هوا را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این API برای مواردی مانند ثبت‌نام کاربران و یا نمایش اطلاعات آب‌و‌هوا در شرایط یا زمان خاص کاربرد دارد.

API پیام‌رسان‌های داخلی

پیام‌رسان‌های داخلی نظیر بله و گپ مجموعه APIهای مختلفی را به صورت رایگان در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند خدمات این پیام‌رسان‌ها را داخل اپلیکیشن خود ارائه کنند. برای استفاده از این APIها می‌توانید از سایت هر کدام از پیام رسان‌ها بازدید کنید.

API مناسبت‌ها و تعطیلات ایران

این API مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی ایرانی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. از این API می‌توان برای مشخص کردن مناسب‌ها در اپلیکیشن‌های مدیریت زمان یا برنامه‌ریزی استفاده کرد.

API اوقات شرعی ایران

به کمک این API می‌توان اوقات شرعی شهرهای مختلف را نمایش داد و از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های تقویم استفاده کرد.

API الوپیک

با استفاده از API الوپیک می‌توان امکان ارسال سفارش با سرویس‌های مختلف را به سایت یا اپلیکیشن اضافه کرد. این API به طور عمده برای فروشگاه‌های آنلاین کاربرد دارد.

API سامانه سنا

سامانه سنا با هدف گردآوری هدفمند داده‌های معاملاتی بازار ارز توسعه پیدا کرده و به کمک API این سامانه می‌توان معاملات ارز توسط صرافی‌های مجاز را پیگیری کرد.

API نقشه نشان

نشان یکی سرویس‌های نقشه ایرانی است که برخی از خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. برای دریافت APIها کافی است یک حساب کاربری ساخته و کلید API مربوط به سرویس خود را دریافت کنید.

اهمیت APIهای رایگان در اقتصاد دیجیتال

APIهای رایگان یکی از پایه‌های توسعه اقتصاد دیجیتال‌اند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این API آموزش توسعه‌دهندگان تازه‌کار برای استفاده از APIها در پروژه‌های آزمایشی است. در حال حاضر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی از APIهای رایگان برای درآمدزایی و ارائه خدمات به کاربران استفاده می‌کنند. شما کدام API رایگان را به این لیست اضافه می‌کنید؟