پادیوم بلاگ

اطمینان از ثبات در توسعه API

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

منظور از ثبات در توسعه API، میزان پیش‌بینی‌پذیری رفتار API و قابل اطمینان بودن آن در محیط‌ها و و سناریوهای مختلف است. وقتی یک API ثبات لازم را دارد، توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند روی رفتار آن در شرایط مختلف حساب کرده و فرایند یکپارچگی آن را ساده‌تر و بهینه‌تر انجام دهند.

منظور از مقیاس‌پذیری API افزایش توانایی آن برای انجام حجم بیشتری از درخواست‌ها است. به منظور انجام مقیاس‌پذیری به صورت درست و بهینه، API باید ثبات داشته باشد. اگر یک API در مقیاس‌های مختلف رفتار متفاوتی نشان دهد، توسعه‌دهنده‌ها را دچار مشکل کرده و کارایی و ثبات اپلیکیشن در معرض خطر قرار می‌گیرد.

چرا ثبات در توسعه API اهمیت دارد؟

در فضای امروزی مهندسی نرم‌افزار ثبات در طراحی API ضروری است. ثبات در توسعه API تجربه کاربری را بهبود داده، هزینه‌های زمانی و مالی را کاهش داده و باعث می‌شود منابع کمتری صرف دیباگ کردن و نگهداری از API شود. 

هنگام توسعه API، برای نام‌گذاری متغیرها و فانکشن‌ها یکی از دو روش Snake Case یا Camel Case را انتخاب کرده و تا آخر به آن وفادار بمانید. به این ترتیب کد API خواناتر و کاربردی‌تر می‌شود و سایر توسعه‌دهنده‌ها هنگام یکپارچه‌سازی آن به مشکل برخورد نمی‌کنند.

هر اپلیکیشنی که به طور عمده به API وابسته است، باید در مقیاس‌های مختلف ثبات عملکرد داشته باشد. به این منظور رعایت نکات زیر برای اطمینان از ثبات ضروری است:

از ابتدا API را مقیاس‌پذیر توسعه دهید

در صورتی که پیش‌بینی می‌کنید API شما در آینده بازه کاربران بیشتری خواهد داشت، از ابتدا آن را مقیاس‌پذیر توسعه دهید تا در حجم درخواست‌های بالا دچار مشکل نشود. در این مرحله استفاده از الگوریتم‌های کارامد، قابلیت کش کردن و ترفندهای Load-Balancing راهگشا است.

در مقیاس‌های گوناگون API را تست کنید

همیشه API خود را در مقیاس‌های مختلف تست و تحلیل کنید. به این ترتیب مشکلات احتمالی را قبل از وقوع شناسایی کرده و برای آن‌ها راهکار تعیین می‌کنید.

عملکرد API را زیر نظر داشته باشید

برای شناسایی مشکلات و نقص‌های عملکردی همواره API خود را نظارت کنید. نظارت بر عملکرد API برای شناسایی به موقع مشکلات و خطاهای پیش‌بینی‌نشده و ارائه راهکار ضروری است.

با توسعه‌دهنده‌ها ارتباط موثر برقرار کنید

هر تغییر (هرچند کوچک) را به اطلاع توسعه‌دهنده‌هایی که با API شما کار می‌کنند، برسانید. به این ترتیب آن‌ها فرصت کافی برای اعمال تغییرات (در صورت لزوم) را داشته و در عملکرد اپلیکیشن دچار اختلال نمی‌شوند. 

توسعه یک API منسجم

توسعه یک API موفق نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. در ادامه چند عامل مهم در طراحی یک API منسجم را بیان کرده‌ایم:

نام‌گذاری:

استفاده از مدل ثابت برای نام‌گذاری متدها و پارامترها ضروری است. شیوه رایج استفاده از مدل Camel Case برای ریسورس‌ها و پارامترها و افعال عملیاتی به صورت عبارات بزرگ برای نام‌گذاری متدها است. در کد زیر یک مثال از نام‌گذاری مناسب در GraphQL را می‌بینید:

مثال زیر هم نمونه‌ای از نام‌گذاری متدها با استفاده از افعال عملیاتی است:

ساختار ریسورس:

حفظ ساختار ریسورس‌ها به توسعه‌دهنده‌ها اجازه می‌دهد تا ساده‌تر به داده‌ها دسترسی داشته و آن‌ها را تغییر دهند. این موضوع شامل ساختار URL ریسورس‌ها، نظام داده‌های داخل ریسورس‌ها و رابطه بین ریسورس‌های مختلف می‌شود.

متدهای HTTP:

 استفاده از متدهای HTTP درست و یکپارچه در سراسر API برای درک توسعه‌دهنده‌ها از نحوه تعامل با ریسورس‌ها ضروری است.

کدهای پاسخ:

استفاده از کدهای HTTP به صورت منسجم به توسعه‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا از وضعیت درخواست در هر مرحله باخبر باشند.

فرمت‌های پاسخ:

استفاده از یک فرمت ثابت JSON یا XML برای پاسخ به درخواست‌ها برای تطبیق اپلیکیشن و دریافت داده‌ها به صورت صحیح نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

یک اتصال DevEx ایجاد کنید

فرایند طراحی و بهبود تجربه توسعه‌دهنده یک API از طریق بوم DevEX ساده‌تر انجام می‌شود. این ابزار که بر اساس بوم کسب‌وکار طراحی شده، ارزشی که محصول برای مشتریان دارد را تعیین می‌کند. به کمک این بوم تیم‌ها می‌توانند APIهای خود را با تجربه توسعه‌دهنده بهتر و موثرتر طراحی و پیاده‌سازی کنند.

بوم DevEX به شما کمک می‌کند دو قسمت اصلی API خودتان، یعنی ارزش پیشنهادی و نقاط حساس را دریابید. مورد اول مزایای منحصر‌به‌فرد و ارزشی که API به توسعه‌دهنده‌ها ارائه می‌دهد را مشخص کرده و مورد دوم چالش‌ها و مشکلاتی که توسعه‌دهنده هنگام استفاده از API با آن‌ها رو‌به رو می‌شود را تعیین می‌کند.

با طراحی این بوم توسعه‌دهنده API متوجه می شود که کجا به مشتری کمک می‌کند و کجا باعث بروز مشکل می‌شود. به این ترتیب توسعه‌دهنده API می‌تواند بهبودها و به‌روزرسانی‌ها را مشخص و اولویت‌بندی کند. 

چه مواردی در بوم DevEX مشخص می‌شوند؟

موارد زیر باید در بوم DevEX مشخص شوند:

  • سادگی یکپارچه‌سازی : آیا دستورالعمل نحوه یکپارچه‌سازی به طور شفاف نوشته شده است؟ کدهای نمونه، کتابخانه‌ها و ابزارهای لازم داخل مستند وجود دارند؟
  • مستندسازی: آموزش‌ها کامل نوشته شده‌اند؟ منابع و ارجاع‌ها کامل هستند؟ مثال‌ها مشخص و ملموس هستند؟ 
  • امنیت: کدام متدها برای امنیت API پیاده‌سازی شده؟ آیا لازم است در آینده متدهای دیگری اضافه شوند؟
  • عملکرد: شاخصه‌های سرعت، ثبات و مقیاس‌پذیری در چه وضعیتی قرار دارند؟
  • کاربردپذیری: ویژگی‌های فعلی API چیست؟ چه داده‌ها و خدماتی ارائه می‌دهد؟
  • پشتیبانی: آیا منابع پشتیبانی نظیر فروم‌ها، پشتیبانی ایمیلی، آنلاین و تلفنی در دسترس بوده و منابع لازم را دارند؟

با بررسی موارد بالا در بوم DevEX، توسعه‌دهنده API به راحتی می‌تواند موثر بودن و کارایی API خود را بررسی کرده و را صورت لزوم برنامه توسعه و بهبود را دستخوش تغییر کند.