پادیوم بلاگ
تجزیه و تحلیل API

تجزیه و تحلیل API: بهترین شیوه‌ها برای پلتفرم‌های API در حال رشد

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

API‌ها امکان ایجاد مدل‌های کسب‌و‌کاری جدیدی مانند API به عنوان یک محصول، پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های توسعه‌دهنده و فرصت‌های جدید شراکت را فراهم می‌کنند. با این حال، اگر می‌خواهید با رقبای خود رقابت کنید و به سرعت پلتفرم خود را رشد دهید، برای تصمیم‌گیری‌ به داده‌های مناسب نیاز دارید. تجزیه و تحلیل API‌ها تنها برای تیم‌های مهندسی ارزشمند نیست، بلکه تمام سازمان شامل مالکان محصول، تیم‌های ارتباطات مشتریان، بازاریابی و فروش از تحلیل APIها بهره می‌برند. در عین حال، بسیاری از افراد به طور دقیق نمی‌دانند تجزیه و تحلیل API شامل چه چیزهایی می‌شود و بهترین شیوه‌ها برای تحلیل API چیست؟

تحلیل API چیست؟

تحلیل و پایش API هم شامل معیارهای مهندسی مانند عملکرد و زمان آپتایم بوده و هم شامل معیارهای مشتری و محصول مانند تعامل، نگهداشت و نرخ تبدیل می‌شود. روش‌های مختلفی برای انجام چنین تحلیلی از SQL و اکسل ساده گرفته تا پلتفرم های تحلیل API که برای این منظور ساخته شده‌اند، وجود دارد.

تعریف معیارهای کلیدی API

هر تیم نیاز دارد که معیارهای کلیدی متفاوتی را درباره API‌ها ردیابی کند. معیارهای API مهم برای تیم‌های زیرساختی با معیارهای API مهم برای تیم محصول API یا تیم‌های پلتفرم API متفاوت است. همچنین ممکن است معیارها بسته به این که API در چه مرحله‌ای از چرخه عمر محصول قرار دارد، تغییر کنند. یک API که به تازگی راه‌اندازی شده است، بیشتر بر تلاش برای بهبود طراحی و استفاده کاربران تمرکز کرده و در عوض قابلیت اعتماد و سازگاری با نسخه‌های قبلی را فدا می‌کند. از سوی دیگر تیمی که یک API را در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ می‌گذارد، ممکن است بیشتر بر روی افزایش استفاده از ویژگی های‌کاربردی در هر حساب تمرکز کند و اولویت را روی قابلیت پشتیبانی از نسخه‌های پیشین قرار دهد.

قیف توسعه‌دهنده

در حالی که قیف‌های مشتری سنتی تنها شامل قسمت‌های بازاریابی و فروش هستند، اما در محصولاتی مانند APIها که شامل مشتریان و شرکا می‌شوند، توسعه‌دهندگان چیزی به نام قیف توسعه‌دهنده یا قیف یکپارچگی دارند. قیف توسعه‌دهنده بعد از قیف بازاریابی و قبل از قیف فروش قرار دارد و شامل سه مرحله اصلی است:

  • مرحله پیش از یکپارچگی
  • مرحله سندباکس
  • مرحله تولید

توسعه‌دهندگان پس از قیف بازاریابی وارد مرحله‌ی پیش از یکپارچگی می‌شوند. زمان لازم برای عبور از مرحله پیش از یکپارچگی به مرحله‌ سندباکس با عنوان زمان لازم تا نخستین سلام دنیا (Time to First Hello World یا TTFHW) اندازه‌گیری می‌شود. همچنین زمان لازم برای رسیدن به ترافیک مرحله تولید با عنوان زمان لازم تا نخستین اپلیکیشن کارآمد (Time To First Working App یا TTFWA) یا زمان لازم تا نخستین اپلیکیشن پولی (Time To First Paid App یا TTFPA) شناخته می‌شود.

تحلیل حفظ گروهی

این معیار درصد گروهی از کاربران فعال که دوباره از محصول شما استفاده کرده و باقی می‌مانند را اندازه‌گیری می‌کند. تعریف فعال بودن بسته به نوع محصول متفاوت است. برای یک برنامه موبایل پخش استریم، فعال بودن در یک روز ممکن است به معنای پخش یک آهنگ بوده و برای یک API پرداختی فعال بودن ممکن است به معنای پردازش یک پرداخت کارت اعتباری در یک روز باشد.

برای اندازه‌گیری نرخ حفظ مشتری به صورت دقیق، نیاز دارید کاربران خود را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید. به طور معمول گروه‌بندی‌ها بر اساس تاریخ ثبت‌نام صورت می‌گیرد، اما برای APIها پیشنهاد می‌شود گروه‌ها بر اساس تاریخ یکپارچگی دسته‌بندی شوند. این تاریخ زمانی است که کاربر برای اولین بار API شما را یکپارچه کرده و اولین تراکنش خود را از طریق API شما انجام داده است. سپس، در هر روز، هفته یا ماه ما تعداد کاربران یکتایی را که به پلتفرم بازگشته و عملی را که شما به عنوان نشانه فعال بودن در نظر می‌گیرید را انجام می‌دهند، اندازه می‌گیریم. 

تجزیه و تحلیل API در فروش و بازاریابی

سازمان‌هایی که بر اساس داده‌ها عمل می‌کنند، از دسترسی تمام بخش‌های سازمان به داده‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. داده‌های استفاده از API که یک مدیر محصول برای تهیه نقشه راه محصول به آن‌ها نیاز دارد برای تیم‌های فروش و بازاریابی به منظور ارسال محتواهای شخصی‌سازی‌شده و انجام عملیات بازاریابی نیز کاربردی است.

برای جذب و نگه‌داشت این مشتریان، باید فرایند آنبوردینگ با دقت و وسواس بسیاری تنظیم شود. همه چیز باید برای توسعه‌دهندگان جونیور ساده و قابل فهم باشد و با این حال در لحظات حساس اطلاعات و کاربری‌های لازم را در اختیار آن‌ها بگذارد.

تحلیل API یک گام ضروری است

تحلیل API برای نگهداری، توسعه و بازاریابی API ضروری است. بدون در نظر گرفتن این گام مهم در فرایند توسعه APIها نمی‌توان انتظار داشت که نیازهای مشتریان را درک کرده و محصول را متناسب با آن‌ها توسعه داد.

همان‌طور که گفتیم برای تحلیل API راه‌های گوناگونی وجود دارد که هر تیم باید بسته به نیازها و توانمندی‌های خود از آن‌ها استفاده کنند. داشبوردهای نمونه آماده برای گوگل‌شیت و اکسل ساده‌ترین ابزارهای تحلیل API هستند که از طریق آن‌ها می‌توان داده ها را جمع‌آوری و مرتب کرد. اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که به برای همین منظور ساخته شده‌اند. ابزارهایی نظیر Moesif، APImetrics و Nevatech Sentinet به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا به راحتی داده‌های خود را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها استفاده کنند.