پادیوم بلاگ
API فرهنگی

معرفی API هایی برای راه‌اندازی یک کسب و کار فرهنگی

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

APIهای فرهنگی مرزهای بین دنیای تکنولوژی و سرگرمی و آموزش را بیش از پیش کم‌رنگ کرده‌اند. انواع مختلف سرگرمی بخش قابل‌توجهی از زمان انسان‌های امروزی را به خود اختصاص داده‌اند. همه ما از خواندن کتاب‌ها، دیدن فیلم‌ها و یا گوش کردن به موسیقی‌هایی که مورد علاقه‌مان هستند، لذت می‌بریم. این سرگرمی‌های فرهنگی زمان مناسبی برای ما هستند تا از دغدغه و هیاهوی دنیا کمی دور شویم و خود را در دنیایی که یک نویسنده یا هنرمند با استعداد ایجاد کرده است، غرق کنیم.

سلیقه هر ۲ نفر در مورد نوع سرگرمی مورد علاقه فرق می‌کند؛ اما همه‌ی افراد تعدادی کتاب، فیلم یا موسیقی مورد علاقه دارند. برخی ژانرهای خاصی را دنبال می‌کنند یا از دیدن آثار یک نویسنده خاص لذت بیشتری می‌برند. برای من بارها پیش آمده که از فیلمی لذت ببرم و به دنبال سایر کارهای نویسنده و کارگردان فیلم باشم؛ یا بخواهم نظرات بقیه را در مورد آن بخوانم تا جنبه‌هایی از داستان که برایم نامفهوم بوده را درک کنم.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای توسعه کسب‌وکارتان به API و راهکار دیجیتال نیاز دارید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    APIهای فرهنگی و توسعه فرهنگی

    اینجاست که APIهای فرهنگی به کمک ما می‌آیند. APIهای فرهنگی با فراخوانی اطلاعات مربوط به محصولات فرهنگی از منابع مختلف، آن‌ها را به صورت یکجا در اختیار ما می‌گذارند. این اطلاعات می‌توانند شامل اخبار مربوط به آن‌ها، نقد و بررسی‌ها، پوستر و کاور، دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان و… باشند.

    سایت‌ها و رسانه‌های معروفی مثل نیویورک تایمز، API خودشان را ارائه می‌دهند که اطلاعات مربوط به هر محصول را از پایگاه داده آن‌ها جمع‌آوری می‌کند. هرچند در بسیاری از مواقع این APIها نیازهای ما را رفع می‌کنند، اما برخی APIهای دیگر هستند که با جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه‌های داده مختلف و متنوع، اطلاعات کامل‌تری را در اختیار ما می‌گذارند.

    اگر ما یک سایت فروش و ارائه محصولات فرهنگی، پلتفرم نقد و بررسی یا پلتفرم انتشار و توزیع این محصولات را داشته باشیم، بدون شک دوست داریم مشتریان و مخاطبان ما بتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در سایت ما پیدا کنند تا مجبور نباشند با جستجو در سایت‌های دیگر، زمان زیادی را تلف کنند. به این ترتیب تمرکز مشتریان در سایت از بین نمی‌رود و احتمال خرید محصول از سایت ما افزایش پیدا می‌کند.

    به طور کلی، APIهای مربوط فیلم و سینما پرطرفدارترین APIهای حوزه محصولات فرهنگی هستند. سایت‌های بزرگی مانند Rotten Tomatoes برنامه توسعه خود را دارند که در آن APIهایی برای استخراج اطلاعات از پایگاه داده آن‌ها طراحی شده است. برای دریافت API این سایت‌ها باید فرم ثبت‌نام را پر کنید و پس از بررسی سایت شما، API در اختیارتان قرار می‌گیرد. برخی از سایت‌های دیگر مانند IMDB به طور رسمی API ندارند، اما توسعه‌دهنده‌های دیگری برای این سایت‌ها API طراحی کرده‌اند که به صورت رایگان داده‌های سایت را جمع‌آوری می‌کند.

    در ادامه برخی از بهترین API‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی را معرفی می‌کنیم که تا به امروز در اپلیکیشن‌های زیادی استفاده شده‌اند. همچنین می‌توانید بسیاری از APIهای

    APIهای در حوزه فیلم و سینما:

    IMDB – Internet Movie Database:

    اطلاعات فیلم را با استفاده از ID آن در سایت IMDB یا جستجوی نام آن نشان می‌دهد.

    Movie Database:

    این API را به عنوان جایگزین IMDB می‌شناسند که اطلاعاتی مانند نام فیلم، ژانر، بازیگران، تاریخ انتشار و… فیلم‌ها و سریال‌ها را از منابع مختلفی جمع‌آوری می‌کند و نتایج را در قالب JSON یا XML بر‌‌‌می‌گرداند.

    unogsNG:

    این API اطلاعات مربوط به فیلم‌های موجود در پلتفرم نتفلیکس را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید فیلم‌ها را بر اساس فیلترهای نتفلیکس (مانند کشورهایی که یک فیلم در آن در دسترس است) جستجو کنید.

    Hulu:

    نحوه کار این API مشابه unogsNG است، با این تفاوت که داده‌های سرویس Hulu را ارائه می‌دهد.

    TVMaze:

    این API به صورت ویژه برای سریال‌های تلویزیونی ساخته شده و تمام داده‌های مربوط به این سریال‌ها را از سایت‌های مختلف جمع آوری می‌کند.

    Rotten Tomatoes:

    این سایت API رسمی خود را منتشر کرده است که اطلاعات فیلم، پوستر، نقدهای بینندگان معمولی و نقدکنندگان حرفه‌ای و امتیازهای هر کدام را نمایش می‌دهد.

    API فرهنگی

    APIهای در حوزه کتاب و نشریات:

    New York Times API:

    نیویورک تایمز یکی از رسانه‌های معتبر جهان به شمار می‌رود که کتاب‌های نویسنده‌‌های بزرگی را منتشر کرده است. با استفاده از این API می‌توانید اطلاعات مربوط به کتاب، نویسنده، سال انتشار، خلاصه، نقد و بررسی‌ها، کتاب‌های برتر هر سال که در این رسانه منتشر می‌شوند، کتاب‌های پرفروش و… را مشاهده کنید.

    Google Books API:

    مخزن گوگل پر از کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف و از سراسر جهان است. API گوگل به شما اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به کتاب‌ها، نویسنده‌ها و ناشران را به راحتی دریافت کنید. 

    Goodreads API:

    Goodreads یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های موجود بین علاقه‌مندان به کتاب است. تا به حال بیش از ده میلیون نقد برای بیش از ۷۰۰ هزار عنوان کتاب در این سایت منتشر شده. API این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد اطلاعات کتاب، نقد و بررسی‌ها و یا حتی سایر نقدهای یک متخصص را جستجو کنید.

    APIهای در حوزه بازی و سرگرمی:

    RAWG Video Games Database:

    این API که به صورت رایگان ارائه می‌شود، با ایجاد امکان دسترسی به بزرگترین پایگاه داده اطلاعات بازی‌ها، طیف گسترده‌ای از داده‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. این داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعات عمومی مانند عنوان، پلتفرم، سازنده، ناشر و… و یا حتی مصاحبه‌های مربوط به یک بازی، نقد و بررسی‌ها، امتیازات و… باشند.

    Entertainment Data Hub:

    این API در کنار فیلم و سریال‌ها، داده‌های مربوط به بازی‌های رایانه‌‌ای را در اختیار درخواست‌کننده می‌گذارد. علاوه بر این، فیلترهای مختلفی مانند در در دسترس بودن پخش زنده، رتبه، سال انتشار و… را ارائه می‌دهد. این قابلیت به شما کمک می‌کند جستجو‌‌های گروهی (برای مثال فیلم‌های منتشر شده در سال ۲۰۰۰) را انجام دهید.

    APIهای در حوزه موسیقی و پادکست:

    Shazam API:

    سرویس Shazam در ابتدای ارائه، سر و صدای زیادی به پا کرد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد از طریق اپلیکیشن یا سایت آن، با استفاده از صدای بخشی از یک آهنگ، به اطلاعات مربوط به آن دست پیدا کنند. حالا API این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا این قابلیت را به پلتفرم و سرویس خود بیاورید.

    TheAudioDB API:

    این پلتفرم یکی از بزرگترین کتابخانه‌های موسیقی در جهان است که به دلیل حمایت علاقه‌مندان هر روز بر تعداد آهنگ‌های موجود در آن افزوده می‌شود. با استفاده از API این پلتفرم، می‌توانید آهنگ‌ها، خواننده‌ها، آلبوم‌ها و… را به راحتی جستجو کنید.

    Spotify API:

    در دنیا کمتر کسی را می‌توان یافت که با این پلتفرم محبوب پخش موسیقی آشنا نباشد. API این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد آهنگ‌ها، پادکست‌ها و لیست پخش‌های ایجاد شده توسط کاربران را جستجو کنید.

    ۳۰,۰۰۰ radio stations API:

    شاید رادیو به اندازه سابق در بین مخاطبان محبوبیت نداشته باشد، اما هنوز هم افراد زیادی در سراسر دنیا به دنبال ایستگاه‌های رادیویی خوبی هستند تا وقتشان را پر کنند. این API به شما اجازه می‌دهد به اطلاعات بهترین ایستگاه‌های رادیویی در سراسر جهان دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید ایستگاه را با استفاده از نام، ژانر و یا حتی لوگو جستجو کنید. علاوه بر این، می‌توانید به لیست بهترین آهنگ‌های پخش شده در این ایستگاه‌ها که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه به‌روز‌رسانی می‌شوند، دسترسی داشته باشید.

    Listennotes API:

    این پلتفرم با نزدیک به دو میلیون پادکست و بیش از ۹۰ میلیون اپیزود، بزرگترین پایگاه داده پادکست‌ها به شمار می‌رود. با استفاده از این API، می‌توانید پادکست‌های منتشر شده در بیش از دو هزار پلتفرم مانند گوگل و آی‌تیونز را بر اساس نام، ژانر، نام اپیزود، منطقه و… جستجو کنید و اطلاعات مربوط به آن‌ها را دریافت کنید.

    APIهای حوزه فرهنگی مانند APIهای حوزه پزشکی و سلامت در دوران شیوع کرونا که مردم زمان بیشتری را در خانه می گذرانند، رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. پلتفرم‌های گوناگونی با استفاده از خدمات ارائه شده توسط این APIها سرویس‌های خود را ارائه می‌دهند و هر روز بر تعداد این پلتفرم‌ها افزوده می‌شود. با تغییر ذائقه مردم و انتقال زمان سرگرمی به فضای دیجیتال، نیاز به این APIها بیش از پیش احساس می‌شود. 

    سوالات متداول

    آیا از این API ها می‌توانیم برای تمرین استفاده کنیم؟

    بسیاری از برنامه‌نویسان تازه‌کاربرای تمرین نیاز دارن از api های رایگان برای تمرین استفاده کنند. بسیاری از این api هایی که در مقاله معرفی کردیم، چنین قابلیتی را دارند.