پادیوم بلاگ
api احراز هویت

معرفی api های احراز هویت کاربران

صبا محبی
مقالات

احراز هویت در توسعه و مدیریت محصول یکی از اصول مهم است. اینکه از همان ابتدا بدانیم قرار است چه اطلاعاتی را از کاربر برای شناخت بیشتر بگیریم و چگونه قرار است از این اطلاعات خصوصی حفاظت کنیم، یکی از چالش‌های پیش روی مدیرام محصول است. از طرفی توسعه‌ی سیستم‌های احراز هویت از ابتدا برای بسیاری از تیم‌های توسعه محصول زمان‌بر و پر هزینه است. برای همین بسیاری از شرکت‌ها بسته به نیاز خود از api های احراز هویت استفاده می‌کنند. در این یادداشت مجموعه‌ای از روش‌‌های مختلف احراز هویت را توضیح دادیم و api های مرتبط با آن‌ها در پادیوم را قرار دادیم.

اگر برای کسب‌وکار خود به دنبال سرویس احراز هویت هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    وب سرویس شاهکار

    وب‌سرویس شاهکار سرویسی است که در آن تطابق کد ملی و شماره تلفن را مشخص می‌کند و برای احراز هویت در بسیاری از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها کاربردی است. این سرویس در قالب API در پادیوم در دسترس تمامی توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها قرار گرفته است.

    احراز هویت یکپارچه (SSO)

    کاربران در طول روز از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کنند و هر کدام در مرحله‌های مختلف نیاز به ساخت حساب کاربری و دریافت نام کاربری و پسورد دارند. این موضوع برای کاربران چالش‌های بسیاری به وجود می‌آورد. چرا که باید تمام آن‌ها را به خاطر بسپارند. احراز هویت یکپارچه یا SSO ( single sign-on ) راه حلی است که برای این مشکل ساخته شده است. در این روش به جای اینکه کاربر در هر سایت یا اپلیکیشن حساب کاربری بسازد، در یک فضای بزرگ‌تر حساب کاربری می‌سازد و از طریق یک دکمه در محصولات مختلف از همان حساب کاربری برای ورود استفاده می‌کند.

    با یک مثال اگر بخواهیم سیستم احراز هویت یکپارچه را توضیح دهیم، اتفاقی است که در مورد Gmail افتاده است. امروزه در بسیاری از اپلیکیشن‌ها شما گزینه‌ی ورود از طریق gmail را مشاهده می‌کنید. در واقع اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها از api احراز هویت گوگل در سایت خود استفاده کرده‌اند.

    در ایران هم شما می‌توانید از api احراز هویت یکپارچه‌ی پاد استفاده کنید. این api در اپلیکیشن‌های مختلفی همچون ویپاد و پی‌پاد استفاده شده است و تاکنون میلیون‌ها نفر از طریق آن احراز هویت کرده‌اند. برای دریافت این api می‌توانید از طریق پادیوم اقدام کنید.

    احراز هویت تصویری

    اگر در برخشی اپلیکیشن‌های بانکی و بورسی ثبت نام کرده باشید، حتما به خاطر دارید که باید در مرحله‌ای برای آن‌ها یک ویدیو با شرایط خاص ارسال می‌کردید. به این کار احراز هویت تصویری یا ویدیویی می‌گویند. در پادیوم می‌توانید api این نوع از احراز هویت را هم پیدا کنید. ویژگی مهم این api این است که با api احراز هویت یکپارچه هم ارتباط و اتصال خوبی دارد و می‌توانید از هر دو استفاده کنید.

    OCR صفحه اول شناسنامه

    در این روش لازم است کاربر تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه‌ی خود را بارگزاری کند. سپس این api تمام اطلاعات را در قالب متن در فیلدهای مشخص شده پر می‌کند. این api هم برای اپلیکیشن‌هایی مناسب است که نیاز دارند اطلاعات فردی نسبتا کاملی را از فرد دریافت کنند.

    استعلام اطلاعات کارت ملی

    با این api می‌توانید با دریافت تاریخ تولد و کد ملی، نام و نام خانوادگی فرد را به دست بیاورید. از این api می‌توانید برای صحت اطلاعات وارد شده توسط کاربر استفاده کنید. این api هم برای محصولاتی مناسب است که نیاز به دریافت اطلاعات دقیق از کاربران دارند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای انجام فرایندهایی مانند بازگشت وجه نیاز به داشتن اطلاعات فردی کامل دارند.

    البته پیشنهاد می‌کنیم اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، از قابلیت ریفاند درگاه پرداخت پادیوم استفاده کنید و وارد فرایند بازگشت وجه این چنینی نشوید. برای اطلاعات بیشتر، یادداشت «پادیوم؛ فراتر از یک درگاه پرداخت» را بخوانید.

    احراز هویت اتباع

    همه‌ی اتباعی که در ایران حضور دارند و برای امور مختلف به ادارات سر می‌زنند، نیاز به داشتن کدی موسوم به «کد فراگیر» دارند. این کد مشابه کد ملی برای شهروندان ایرانی است. در این api می‌تواند کد فراگیر را با شماره گذرنامه تطابق دهید و در صورت وجود تناقض، پیامی را به کاربر نشان دهید. این روش به محصول شما کمک می‌کند دسترسی‌پذیری بیشتری برای همه‌ی افراد داشته باشد.

    در این یادداشت سعی کردیم مجموعه‌ای از بهترین apiها برای احراز هویت را معرفی کنیم. هر کدام از این api ها برای یک قصد و هدفی تهیه شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز ویژگی‌هایی که برای محصول خود در نظر دارید را لیست کنید و سپس یک یا چند api را از پادیوم دریافت کنید. همچنین می‌توانید روی کمک کارشناسان پادیوم هم حساب کنید.

    معرفی شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی سرویس‌های احراز هویت

    در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در زمینه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. در پادیوم وب سرویس های احراز هویت از ۳ تامین کننده دریافت شده است و در تلاشیم سرویس‌هایی را از شرکت‌های دیگر به پلتفرم پادیوم اضافه کنیم. برای آشنایی بیشتر با سایر تامین‌کنندگان پلتفرم پادیوم، می‌توانید سری به صفحه‌ی خدمت‌دهندگان بزنید. برای آشنایی با تامین‌کنندگان سرویس هوش مصنوعی پادیوم هم ادامه‌ی این یادداشت را بخوانید:

    دادِمان

    دادمان شرکتی است که در زمینه‌ی مدیریت ریسک به کمک هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر ۴ سرویس به نام‌های سامانه شناسایی کافی مشتریان، سامانه هوش تجاری رصد، سامانه تشخیص ریسک آنلاین و سامانه ریسک تطبیق دارد. بسیاری از بان‌ها و کارگزاری‌های بورس مشتری دادمان هستند. در پادیوم می‌توانید سرویس استعلام اطلاعات اشخاص را از این شرکت مشاهده کنید. برای آشنایی بیشتر با دادمان، پیشنهاد می‌کنیم سری به وبسایت دادمان بزنید.

    عصر داده

    عصر داده مجموعه‌ای فعال در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در کسب‌وکارهاست. سه محصول اصلی این شرکت عبارتند از:

    • ونیفای: ونیفای سامانه OpenAPI است که تلاش دارد با ارائه سرویس‌هایی بر پایه هوش مصنوعی، موانع غیرحضوری‌سازی ارائه خدمات را از میان بردارد. از جمله خدمات ونیفای عبارتند از: سرویس استعلام چک صیادی، سرویس استخراج اطلاعات کارت ملی و سرویس احراز هویت تصویری.
    • ونش: ونش یک سامانه openAPI است که سرویس‌های حوزه قبض، خودرو، پست، ثبت احوال و اسناد و … به شرکت‌های بانکداری‌باز، اپلیکیشن‌های پرداخت، شرکت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و … ارائه می‌کند. ونش سرویس‌های خدمات عمومی را از سازمان‌ها دریافت و آن‌ها را به صورت تجمیع شده در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار می دهد. یکی از مهم‌ترین سرویس‌های ونش، سرویس استعلام قبوض است که در حال حاضر بر روی تمامی اپلیکیشن‌های پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • شاکو: شاکو یک سرویس تشخیص سایز بدن است. سرویس محاسبه سایز با استفاده از دو تصویر تمام( رخ و نیم رخ ) اصلی ترین بخش‌های بدن که برای خرید پوشاک نیاز است را محاسبه می کند.

    پادیوم

    در پادیوم علاوه‌براینکه از تامین‌کننده‌های مختلف سرویس‌هایی را قرار داده‌ایم، بخشی از apiها را هم به صورت اختصاصی توسعه داده‌ایم. بخشی از سرویس‌های احراز هویتی که در ابتدای این یادداشت معرفی شد هم از جمله‌ی همین سرویس‌ها هستند.

    سوالات متداول

    api احراز هویت چیست؟

    مجموعه‌ای از پروتکل‌ها که باعث می‌شود شناخت بیشتری از مشتری به دست آوریم احراز هویت گفته می‌شود. گاهی این کار از طریق api ها انجام می‌شود. در این یادداشت انواع مختلف احراز هویت و api های مرتبط با آن نظیر وب سرویس شاهکار را توضیح دادیم.

    شرایط دریافت api های احراز هویت پادیوم چیست؟

    هر کدام از api های پادیوم شرایط دریافت متفاوتی دارند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم بعد از اینکه انتخاب کردید، با همکاران ما تماس بگیرید تا شرایط دریافت را توضیح دهیم.