پادیوم بلاگ
حضور پادیوم در فیناپ

گزارش هجدهمین رویداد فیناپ

رضا دهقان
اخبار ، بانکی و مالی

تیر گذشته هجدهمین رویداد فیناپ با تمرکز بر موضوعات روز حوزه فینتک از جمله نگرش باز برگزار شد و مدعوین از جمله چهره‌های تاثیرگذار و بازیگران اصلی در حوزه فینتک بودند. در این رویداد عاطفه موفقی به نمایندگی از پادیوم یک ارائه با موضوع بانکداری باز داشت که در آن با گریز به سپیدنامه بانکداری باز: عبور از مرزهای جغرافیایی درباره مفاهیم و اصول بانکداری باز و آمادگی جهانی برای پذیرش و گسترش آن را بررسی کرد. 

«بانک‌ها در یک تغییر رویکردی نگراش خود را به API First تغییر داده و در تمام سطوح خدماتی خود API را اولویت قرار داده‌اند.»

درادامه نیز بوم‌های بانکداری باز که با کمک نهادهای نظارتی در برخی از کشورها از جمله بریتانیا شکل گرفته‌اند، مورد صحبت قرار گرفتند. به طور کلی دو رویکرد نسبت به بوم‌های بانکداری باز وجود دارد:

  • بازار-محور: هم‌راستا با نیازهای بازار، کم‌هزینه و سریع
  • قانون‌-محور: ایجاد انگیزه رقابت، تمرکز بر بسترسازی 

در قسمت بعدی نیز در مورد ابزارها و پیش‌نیازهای بین‌المللی شدن بانکداری باز صحبت شد. یکی از نگرانی‌های اصلی و گسترده در خصوص بانکداری باز و به صور کلی داده‌های باز، حفظ حریم خصوصی کاربران است. چه اطلاعاتی اجازه انتشار دارند؟ رویه جلب رضایت کاربران باید به چه صورت باشد؟ و کسب‌‌و کارها باید چه الزاماتی را برای اطمینان از امنیت اطلاعات کاربران رعایت کنند؟

« پلتفرم‌های دیجیتال و فین‌تک‌ها به دلیل کاهش هزینه‌های مقیاس‌پذیری بزرگترین ذی‌نفعان بانکداری باز بین‌المللی هستند».

پرداخت‌سازی و راه‌های نرفته‌اش

اما پرداخت‌سازها در کجای زیست‌بوم بانکداری باز قرار می‌گیرند؟ و در این راه با چه چالش‌هایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؟

پس از ارائه خانم موفقی، در پنل گفتگو با موضوع آینده باز نیز دکتر مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگاد در پنل پرداخت‌سازی و راه‌های نرفته‌اش و در پاسخ به مسئله سختی مسیر کسب‌‌و‌کارها برای دریافت سرویس از بانک‌ها گفت: «در حال حاضر پرداخت‌سازها برای ارائه خدمات به دنبال دریافت سرویس از بانک‌های مختلف هستند. در چنین شرایطی طبیعی است که بانک در ازای ارائه سرویس شرایطی را تعیین کرده و برای ارائه خدمات کارمزد دریافت کند. اگر روزی پرداخت‌سازها بتوانند ارزش افزوده‌ای را ایجاد کنند که بانک‌ها را مجاب به مراجعه به پرداخت‌سازها برای ارائه سرویس کند، بدون شک بانک حاضر به پرداخت هزینه‌های آن است».

سال گذشته پرداخت‌سازها حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تراکنش یا به عبارتی نزدیک به ۳۵ درصد کل تراکنش‌های موجود در شبکه مالی کشور را انجام داده‌اند. این آمار نشان از نقش مهم پرداخت‌سازها در صنعت بانکی و مالی کشور دارد.

دایرکت‌دبیت، سرویسی با چالش‌های زیاد

دایرکت دبیت به عنوان یکی از سرویس‌هایی که در کشور ما سال‌هاست درگیر چالش‌های گوناگونی است، موضوع صحبت بعدی در این پنل بود. آقای حداد در مورد دلیل وجود این چالش‌ها گفت: «پرداخت‌سازها  PSPها فرهنگ‌سازی استفاده از دایرکت‌دبیت برای پرداخت‌هایی که در مفهوم آن می‌گنجند را انجام دهند، بانک‌ها سراغ پرداخت‌سازها می‌آیند و حاضرند با پرداخت کارمزد آن را دریافت کنند. در حای حاضر بیشترین فعالیت در حوزه دایرکت‌دبیت مربوط به بانک‌ها و پرداخت‌سازهای بزرگ است. سایر پرداخت‌سازها حاضر به طی کردن این مسیر سخت نیستند. هر زمان که پرداخت‌سازها بتوانند باعث افزایش تعداد مشتریان و یا درآمد بانک شوند، می‌توانند سهمی از آن داشته باشند.»

بانکداری باز باید بتواند برای هر سه طرف (پرداخت‌سازها، مشتریان و بانک‌ها) سود داشته باشد. برای رسیدن به این نقطه نیز نیاز به سرمایه‌گذاری و تعیین راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد تا بتوانیم از کارت به اکانت برسیم.

شما می‌توانید ویدیوی کامل این پنل را در لینک زیر تماشا کنید: