پادیوم بلاگ
صنعت توریسم

چگونه پیشرفت تکنولوژی باعث انقلاب در صنعت گردشگری خواهد شد؟

شادی سجادی
مقالات

پیشرفت‌های به وجود آمده در حوزه تکنولوژی راه و روش سفر کردن را تغییر داده و باعث رقم خوردن تجربیات بهتر و هیجان انگیز‌تری شده‌اند. امروزه هیچکس در تاثیرگذار بودن نقش فناوری روی صنعت گردشگری و تاثیر آن در شکل سفر کردن تردیدی ندارد. تکنولوژی در تمام طول سفر ما تاثیر می‌گذارد، از زمانی که مقصد سفر را انتخاب می کنیم تا تمام انتخاب‌هایی که در سفر انجام می‌دهیم و حتی وقتی از سفر برمیگردیم.

نقش اینترنت در برنامه‌ریزی برای سفر

طبق مطالعات Google travel، امروزه در دنیا ۷۴ درصد مسافران سفر خود را از طریق اینترنت برنامه‌ریزی می‌کنند، در حالی که فقط ۱۳ درصد از آژانس های مسافرتی استفاده می‌کنند. اگر احساس کنیم دوست داریم به جای جدیدی سفر کنیم، قبل از هرچیز، آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنیم تا ببینیم برای رسیدن به آن‌جا لازم است که چه هزینه‌ای پرداخت کنیم و نظرات دیگران راجع به آن مکان چیست؟

این سناریو که این‌قدر راحت درباره آن حرف می‌زنیم، تا چند سال پیش کاملا غیرقابل باور بود. 

با نگاهی به برخی از پیشرفت های تکنولوژی که در حال حاضر رد پای خود را روی صنعت توریسم به جای گذاشتند می‌توانیم تغییرات کوتاه مدتی که در این بخش به وجود آمده است را به صورت زیر بررسی کنیم:

فناوری موبایل:

بدون شک، فناوری محور اصلی در راه‌های جدید سفر کردن است. تلفن همراه می‌تواند به یک راهنمای تور تبدیل شود و یا می‌تواند یک مکان‌یاب قوی برای پیدا کردن بهترین رستوران‌ها و یا مراکز تفریحی باشد.

با توجه به آمار Trip Advisor، چهل و پنج درصد از کاربران برای تمام کارهایی که می‌خواهند در سفر انجام بدهند حتما از تلفن همراه استفاده می‌کنند. به همین دلیل نیاز به تطبیق خدمات و ارتباطات با اینترنت برای هر کسب و کار واجب است.

واقعیت مجازی:

واقعیت مجازی هم نوعی وارد شدن به دنیای سفر است. حقیقت این است با استفاده از این سیستم، شما می‌توانید لحظه‌ای در کابین یک کشتی کروز باشید و لحظه‌ای دیگر روی دیوار بزرگ چین.

امروزه ما می‌توانیم خودمان را بدون بلند شدن از روی صندلی به گوشه گوشه دنیا بفرستیم.این اتفاقی است که می‌توانید با استفاده از برنامه Everet VR تجربه کنید:
دیدن دنیا از بالاترین نقطه بدون اینکه به آن‌جا بروید. شاید هم ترجیح بدهید از داخل یک کایاک از صداها و مناظر بیرون لذت ببرید.

اینترنت اشیا:

اینترنت اشیا قول داده است تا به روزرسانی‌های قابل توجهی را در زمینه توریسم و صنعت گردشگری انجام دهد. بعضی از این اقدامات شامل ایجاد کردن سنسور‌های متصل به اینترنت در وسایل مختلف از جمله ماشین‌ها، چمدان‌ها ساختمان‌ها و … است.

موسسه تکنولوژی هتل‌های اسپانیا اعلام کرده است، اینترنت اشیا عامل اصلی تغییر در شخصی‌سازی تجربه مشتری در چند سال آینده خواهد بود. امروزه برخی از هتل‌ها، اپلیکیشن‌هایی را ارائه می‌دهند که مسافر با نصب آن می‌تواند سیستم گرمایشی و یا تلویزیون اتاق را کنترل نماید.
همچنین چمدان هایی وجود دارند که می‌توان با استفاده از تلفن همراه آن‌ها را ردیابی و دنبال کرد تا در محل‌های شلوغ مثل فرودگاه‌ها گم نشوند.

دستیار مجازی:

اکثر ما با Siri و Alexa آشنا هستیم.
دستیاران مجازی که می‌توانند خیلی از نیازهای ما را روی دستگاه‌های هوشمند، برآورده کنند. نیاز‌هایی مثل:
“امروز هوا چطوره؟” یا “رادیو رو روشن کن” و یا “ایمیل‌هام رو باز کن.” و …

هتل‌ها به تازگی شروع به جذب این دستیار‌ها کرده‌اند، دستیار‌هایی که فقط که برای این محیط‌ها طراحی شده‌اند.

IBM اخیرا، دستیاری به نام واتسون را راه‌اندازی کرده است که باعث ایجاد تجربه‌ای تعاملی و شخصی برای مشتریان می‌شود. این یک فن‌آوری باز است که شرکت‌ها می‌توانند با توجه به نیاز خود آن را شخصی‌سازی کنند. به این معنی که وقتی جایی مثل یک هتل این دستیار را شخصی‌سازی کرد می‌تواند نام اختصاصی خود را روی آن بگذارد.

کلان‌داده‌ها:

تا امروز بحث های زیادی در مورد Big Data انجام شده است، اما هنوز تمام فرصت‌هایی که داده‌های بزرگ برای صنعت مسافرتی ارائه می دهد، خود را نشان نداده‌اند. با این وجود، بسیاری از افرادی که در این صنعت حضور دارند از آن استفاده می کنند.

برای مثال، هتل‌های زنجیره‌ای Meliá، از اطلاعات مربوط به مهمانان خود برای تعیین هدف کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کند. در ابتدا، آن‌ها پایگاه داده خود را بررسی می کنند تا مبلغ صرف شده، دلیل سفر، کشور مبدا مشتریان خود را پیدا کنند و با بررسی این اطلاعات با داده های عمومی از منابع دولتی سعی می‌کنند تا مناسب‌ترین مشخصات مورد علاقه مشتری را برای رسیدن به میزان موفقیت بیشتر به دست آورند.

به این ترتیب، برای کمپین‌های خود، تقسیم بندی بهتری را برای افزایش کارایی و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این کمپین‌ها انجام می‌دهند.

بلاک چین:

به نظر می‌رسد تکنولوژی بلاک‌چین هم می‌تواند روی سفر و گردشگری تاثیر بگذارد. درست است که آزمایشات زیادی در این زمینه انجام نشده است اما ممکن است در شناسایی مسافران در فرودگاه مفید واقع شود، تضمین شفافیت نظرات توریست ها و پرداخت های آسان و مطمئن هم از تاثیرات بلاک چین است.

صنعت گردشگری یکی از مواردی است که تعامل با مشتری در آن یکی از موضوعات اساسی است. پیشرفت‌های تکنولوژیکی باعث می شود افراد فعال در این صنعت به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و گستره بیشتری از مشتریان را کسب کنند.

تکنولوژی هیچ چیز نیست. مهم این است که شما به مردم ایمان داشته باشید، آن‌ها اساسا به اندازه کافی خوب و باهوش هستند و اگر به آن‌ها ابزار مناسب را بدهید، کارهای شگفت انگیزی انجام می دهند.


استیو جابز

ما ابزار را داریم حالا سوال این است: با آن‌ها چکار می‌کنیم؟

لاماسو سرویس گردشگری پادیوم است و با فراهم کردن زیرساخت و سرویس‌های لازم، می‌تواند هتل شما را به صدها آژانس و شرکت رزرودهنده متصل کند و وسعت بازار شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در صورتی که تمایل دارید از این سرویس استفاده کنید کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

منبع: www.wearemarketing.com