پادیوم بلاگ

چگونه از API‌هایمان درآمدزایی کنیم؟

ندا خراسانی
مقالات

درآمدزایی از API ها به این معنی است که کسب وکار‌هایی که در زمینه ی توسعه API‌ فعالیت دارند، آن‌ها را در اختیار سایرین قرار دهند و از آن طریق درآمد کسب نمایند.

API‌ها در حقیقت سنگ‌بنای برنامه‌هایی هستند که در نهایت توسط کسب‌وکارهای مختلف توسعه یافته و منتشر می‌شوند.
آن‌ها این امکان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که به داده‌ها و منابع ارائه‌دهنده دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها در سایت‌ها و برنامه‌های عمومی و یا خصوصی خود استفاده کنند.

پیشنهاد می‌شود با خواندن این پست، API‌ها را بهتر بشناسید.

اگر شما تصمیم به ارائه و مدیریت API‌هایتان دارید باید یک مدل تجاری برای رسیدن به اهداف درآمدزایی‌تان داشته باشید. توجه داشته باشید، کسب درآمد تنها مربوط به چگونگی تولید درآمد از طریق ارائه‌ی API‌ها نیست، بلکه در مورد نحوه‌ی عملکرد شما و مصرف‌کنندگانتان نیز هست.

API‌ها از منظرهای زیادی با هم متفاوت هستند و برای دلایل مختلفی توسعه داده می‌شوند، در نتیجه نحوه‌ی درآمدزایی از آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

در این پست بلاگ روش‌های مختلف درآمدزایی از API ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

روش‌های درآمدزایی مستقیم

رایگان

یک روش محبوب برای ارائه‌ی API‌ها این است که آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهید!
به این ترتیب هر فردی می‌تواند از آن API‌ استفاده کند و ارزشمندی و کارایی آن را بسنجد.

این کار به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که قبل از پرداخت هزینه، کارایی API را بسنجند و بررسی کنند که آیا با توجه به اهدافشان، نیازهای آنان را برآورده می‌کند یا خیر؟

البته باید توجه داشت که ارائه‌ی ‌APIها به صورت رایگان در صورتی باعث کسب درآمد برای کسب‌وکار شما می‌شود که آن را در ترکیب با سایر استراتژی‌های درآمدزایی مورد استفاده قرار دهید. ارائه‌ی رایگان API‌ها به همه‌ی درخواست‌کننده‌ها بدون داشتن استراتژی‌های دیگر (مثلا برای کسانی‌ که تعداد درخواست‌های بسیار زیادی دارند)، می‌تواند مشکل‌ساز هم باشد.

مصرف‌کنندگان پرداخت کنند

پس از اینکه امکان دسترسی رایگان را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دادید، قدم بعدی این است که برای خدمات و امکاناتی که API‌های شما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد قیمت تعیین کنید.

سه روش پر‌کاربردی که در این زمینه وجود دارد به شرح زیر است:

پرداخت سطح‌بندی شده

برخی از ارائه‌دهندگان برای ارائه‌ی خدمات و امکانات‌شان، سطوح مختلفی را در نظر می‌گیرند.
برای مثال سطوح برنزی، نقره‌ای و طلایی. هر چقدر سطح بالاتر باشد، خدمات و امکانات ارائه‌شده و همچنین قیمت مرتبط با آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پرداخت به ازای مصرف (Pay-as-you-go)

در این روش، مصرف‌کنندگان به همان اندازه که از خدمات و امکانات API‌های شما استفاده کرده‌اند، هزینه می‌پردازند! به بیان دیگر، وابسته به میزان استفاده آن‌ها از پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و سایر هزینه‌های ناشی از استفاده از API‌ باید هزینه پرداخت کنند.

پرداخت مبتنی بر واحد (Unit-based)

برخی از ارائه‌دهندگان نیز برای هر یک از API‌ها و منابع مرتبط با آن‌ها یک واحد استاندارد تعریف کرده و برای آن واحد یک قیمت مشخص در نظر می‌گیرند. مصرف‌کنندگان می‌توانند میزان نیاز خودشان را پیش‌بینی کنند و بر اساس آن تعدادی از این واحد‌ها را درخواست کرده و هزینه‌ی مرتبط با آن را بپردازند.

ارائه‌دهندگان زیادی نیز ترکیبی از روش‌های بالا را برای قیمت‌گذاری سرویس‌هایشان تعیین کرده‌اند و از طرق مختلف به کسب درآمد از API‌هایشان می‌پردازند.

به مصرف‌کنندگان پرداخت شود

در برخی موارد، API جریان درآمدی دیگری را برای شرکت‌ها به همراه می‌آورد که می‌توان آن درآمد را با مصرف کنندگان API نیز به اشتراک بگذارد.

این رویکرد یک مدل تشویقی برای مصرف‌کنندگان نیز هست و همچنین باعث افزایش یکپارچگی و کیفیت API‌هایی که باعث ایجاد این درآمد شده‌اند هم می‌شود.

در اینجا نیز سه مدل مختلف برای اشتراک‌گذاری درآمد API با مصرف‌کنندگان وجود دارد:

سهم درآمد از آگهی (Ad revenue share)

برخی از ارائه‌دهندگان API، یک شبکه‌ی تبلیغاتی را به عنوان بخشی از پلتفرم خود پیشنهاد می‌دهند! به این ترتیب مصرف‌کنندگان می‌توانند تبلیغات را در بخش‌هایی از سایت یا برنامه‌ی خود جایگذاری نمایند و درآمدی را برای ارائه‌دهنده‌ی API ایجاد کنند.
ارائه‌دهنده باید بخشی از درآمد حاصل از این تبلیغات را به مصرف‌کننده‌ی API برگرداند.

درآمد رابطه‌مند (Affiliate)

رویکردهای مختلف دیگری نیز برای کسب درآمد از وب‌سایت‌هایی که از API‌ها استفاده می‌کنند؛ وجود دارد.
برای مثال هزینه‌ برای هر استفاده (CPA)، هزینه برای هر کلیک (CPC)، و مدلهای تقسیم درآمد مکرر یا یکباره که بر اساس میزان حضور مشتری در وب‌سایت هستند.

اعتبار (Credits to bill)

گروه کمتری از ارائه‌دهندگان نیز هستند که مدل دیگری را برای پرداخت به مشتریان استفاده می‌کنند.
در این مدل بر اساس درآمد ایجاد شده از دو حالت قبلی، مقداری را به صورت اعتبار برای مصرف‌های آینده از API ها به مصرف‌کنندگان اعطا می‌کنند. 

درآمدزایی غیرمستقیم

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم، کسب درآمد از API‌ها به صورت غیر مستقیم، ارتباطی به کسب درآمد از تبلیغات و یا دسترسی به API ندارد. API‌ها به روش‌های غیرمستقیم دیگری نیز می‌توانند ارزش ایجاد کنند.

بازاریابی

API‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار بازاریابی برای کسب‌وکارها باشند و وجهه‌ی آنلاین آن‌ها را بهبود بخشند! از طریق یک استراتژی مناسب برای برندسازی، توسعه‌دهندگان می‌توانند به عنوان یک عامل بازاریابی، در راستای معرفی شرکت و برند‌سازی برای آن‌ تلاش کنند.

 آگاهی از برند

به عنوان یک ابزار جدید، APIها می‌توانند آگاهی از برند شما را با یک استراتژی تبلیغاتی و برندسازی خوب افزایش دهند! درنتیجه وقتی از API شما در سایر وبسایت‌ها یا برنامه‌ها استفاده می‌شود، مصرف‌کنندگان با برند شما نیز آشنا خواهند شد.

به دست آوردن محتوا

کار تمامی APIها این نیست که داده‌ها یا اطلاعاتی را به مصرف‌کنندگان برسانند! برخی APIها این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهند که بنویسند، به‌روزرسانی کنند و یا حتی محتوایی را حذف نمایند.
این نوع API‌ها ابزاری عالی برای ایجاد ارزش برای کسب‌وکار ارائه‌دهنده‌ی API و پلتفرم آن هستند.

نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)

یک رویکرد رایج برای فروش آنلاین نرم‌افزار به مصرف‌کنندگان است. API‌‌ها عموما بخشی از یک نرم‌افزار را کامل می‌کنند و از آن طریق برای کاربران خدمات SaaS ارزش ایجاد می‌کنند! درنتیجه APIها می‌توانند بخشی از یک نرم‌افزار باشند و یا به عنوان یک گزینه به کاربران Premium ارائه‌ داده شوند.

ایجاد ترافیک

API‌ها همچنین می‌توانند برای هدایت ترافیک به برنامه یا وب‌سایت استفاده شوند.
طراحی API‌هایی که باعث هدایت کاربران به برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها شوند و تشویق کاربران به ایجاد برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که با این API یکپارچه شده‌اند، فرصتی عالی برای افزایش ترافیک و ایجاد ارزش است.

بسیاری از شرکت‌ها قبل از اینکه به یک استراتژی خوب و قابل اتکا برای کسب درآمد از APIهایشان به صورت مستقیم برسند، به درآمدزایی غیر مستقیم روی می‌آورند.

علاوه بر این، با اینکه بسیار خوب است که از ابتدا یک استراتژی کامل برای درآمدزایی داشته باشیم، باید بدانید که بسیاری از کسب‌وکارها با اولویت‌بندی و مرحله به مرحله در این زمینه به موفقیت رسیده‌اند.

شما چطور؟ آیا شما یک استراتژی مناسب برای بازاریابی و کسب درآمد از API‌هایتان دارید؟

شما می‌توانید API‌هایتان را از طریق پادیوم به مصرف‌کنندگان بسیار زیادی معرفی کنید و ارائه‌ دهید.
همچنین با استفاده از استراتژی‌های دقیق و روش‌های مختلف درآمدزایی از API ها در پادیوم، با خیالی آسوده به کسب درآمد از API هایتان بپردازید.

منبع:

– What Is API Monetization