پادیوم بلاگ
چهل‌ و‌ دومین خبرنامه هفتگی پادیوم

چهل‌ و‌ دومین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

چهل‌ و‌ دومین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۲۷ اردیبهشت الی ۲ خرداد ‌ماه، منتشر شد.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار دارد، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

برگزاری وبینار «مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی API» توسط پادیوم

در تاریخ سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، وبینار «مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی API» توسط پادیوم برای علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد. ارائه‌دهنده این وبینار پویان مجتهدپور، از اعضای تیم برنامه‌نویسی و پشتیبانی فنی پادیوم بود. موضوعات مختلفی در وبینار برنامه‌نویسی API بررسی شدند و آشنایی با مفاهیم و اصول API و کسب کردن اطلاعات در خصوص چگونگی مدیریت پروژه‌های برنامه‌نویسی API Based، ارتقا یا ورژن‌بندی سرویس‌ها و مستندسازی خوب از جمله اساسی‌ترین موضوعات مطرح شده بودند. علاوه بر این، در انتهای این رویداد، افراد توانستند پروژه‌ای واقعی را با زبان برنامه‌نویسی #C پیاده‌سازی کنند. به زودی برای پاسخ به سوالات شرکت‌کنندگان در خصوص مفاهیم API، گروهی در شبکه‌های اجتماعی تشکیل خواهد شد.

پیدا کردن مراکز واکسیناسیون روی نقشه با کمک اپلیکیشن‌های «بلد» و «نشان»

در روزهای گذشته، اپلیکیشن‌های «بلد» و «نشان» قابلیت نمایش محل و اطلاعات مراکز واکسیناسیون را به خدمات خود اضافه کردند تا روند دریافت واکسن توسط شهروندان با سرعت و راحتی بیشتری قابل انجام باشد. افراد می‌توانند به راحتی با استفاده از برنامه مسیریابی «نشان»، اطلاعات دقیقی درباره ۵۶۵ مرکز واکسیناسیون کرونا در شهرهای مختلف کشور به دست آورند. همچنین اپلیکیشن «بلد» نیز اکنون اطلاعات مراکز واکسیناسیون کرونا را در محدوده‌های شرق، غرب، شمال و جنوب تهران نمایش می‌دهد و این اطلاعات به‌زودی برای کاربران در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج و اهواز به‌ صورت زنده نیز فعال می‌شود. علاوه بر محل مراکز، اطلاعات دیگری مانند ساعت کاری و میزان شلوغی هر مرکز، و همچنین رده سنی افراد واجد شرایط واکسیناسیون و مدارک لازم برای دریافت واکسن نیز از طریق این برنامه‌ها در دسترس است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

همکاری گوگل و کوالکام برای به‌روزرسانی ساده‌تر API شبکه عصبی روی اندروید

شرکت کوالکام در سالی که گذشت توانست اولین تراشه‌های الکترونیکی مخصوص به دستگاه‌های اندرویدی با قابلیت ارتقای پردازنده‌های گرافیکی را تولید کند. در قدم بعد، این شرکت قصد دارد با کمک گوگل برای دستگاه‌های با قابلیت هوش مصنوعی نیز همین کار را انجام دهد. در همایشی که در روزهای گذشته برگزار شد، گوگل و کوالکام از درایورهای API شبکه عصبی با قابلیت به‌روزرسانی رونمایی کردند که به همراه نسخه ۱۲ اندروید ارائه می‌شود. توسعه‌دهندگان این فناوری جدید عقیده دارند که API شبکه عصبی می‌تواند کارایی گوشی را به شکلی بهبود ببخشد که انگار دو هسته CPU به دستگاه اضافه شده است؛ همچنین با تکنولوژی جدید انرژی کمتری مصرف و گرمای کمتری تولید می‌شود.  

استفاده گوگل از API‌های جدید برای بهبود عملکرد پلتفرم‌های تحت وب

شرکت گوگل قصد دارد به زودی با هدف ارتقا بخشیدن به عملکرد پلتفرم‌های تحت وب، APIهای جدیدی را طراحی کند. این APIهای جدید برای راه‌اندازی برنامه‌ها، مدیریت پرونده‌ها، پیش‌نمایش صفحات وب، انتقال‌های گرافیکی و پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی طراحی می‌شوند و در مرحله اول به شکل آزمایشی در گوگل کروم فعال خواهند شد. کاربران به زودی به کمک یک API ضبط لینک اعلانی قادر خواهند بود با کلیک روی لینک مناسب، web app نصب شده روی سیستم را باز کنند. این API می‌تواند از باز شدن چند نسخه از یک برنامه جلوگیری کند، بنابراین کاربران مجبور نیستند با نسخه‌های مختلفی از یک web app مشابه سروکار داشته باشند.

افزایش گرایش به استفاده از هوش مصنوعی در خریدهای اینترنتی

نتایج پژوهشی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که مشتریان آنلاین در برزیل نسبت به قبل، بیشتر به محصولات پیشنهاد شده توسط هوش مصنوعی در وب‌سایت‌ها عادت کرده‌اند و سهم قابل‌توجهی از کاربران، هزینه‌ی بیشتری را برای این محصولات پرداخت می‌کنند. در این تحقیق بر روی ۲۰۰۰ کاربر تجارت الکترونیکی مطالعاتی انجام شد و نتایج مشخص کردند که ۸۰ درصد از کاربرانی که به شکلی با موتورهای پیشنهاد مبتنی بر هوش مصنوعی در تعامل بودند، برای تصمیم‌گیری بهتر در خریدهای آنلاین خود، از پیشنهادهای داده شده توسط این سیستم‌ها کمک می‌گیرند و ۲۰ درصد از مشتریان، تصمیم‌گیری در خصوص خرید را به طور کامل به این پلتفرم‌ها می‌سپارند.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در چهل‌ و‌ دومین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه چهل‌ و‌ دو

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.