پادیوم بلاگ

چهلمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

چهلمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۱۴ الی ۱۹ اردیبهشت ‌ماه، منتشر شد. 

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار دارد، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

تغییرات جنجالی در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱

دهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس ۲۰۲۱ در روزهای آخر اردیبهشت ماه امسال، در شهر تهران برگزار خواهد شد. در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرکت‌کنندگان به شکل کاملاً آنلاین در این رویداد حضور پیدا کردند، اما امسال با در نظر گرفته شدن فضای آزاد برای اجرای نمایشگاه، اینوتکس هم به صورت حضوری و هم آنلاین برگزار می‌شود. فضای حضور فیزیکی نمایشگاه، پارک فناوری پردیس در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، امسال بخش جذاب جدیدی به این رویداد اضافه می‌شود. این بخش که «نکستیشن» یا ایستگاه آینده نام دارد، شامل برنامه‌های مختلف و سخنرانی‌هایی از متخصصان برجسته درباره تاثیر فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و… بر بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی زندگی انسان است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

استفاده از هوش مصنوعی برای پیگیری بسته‌های پستی

اداره پست ایالات متحده آمریکا، برای ساده‌تر شدن پیگیری بسته‌های پستی، از برنامه‌ای با کمک هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. تعداد زیاد بسته‌های پستی ارسالی در روز، معمولاً پیگیری آن‌ها را بسیار مشکل می‌کند؛ اما، این برنامه مدت زمان لازم برای جستجوی مرسولات پستی را از چند روز به دو ساعت کاهش خواهد داد. از آنجایی که خدمات پستی یکی از گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین خدمات ارائه شده توسط آژانس‌های فدرال آمریکا است، موفقیت در استفاده از این برنامه، انگیزه‌ای برای بقیه‌ی سازمان‌ها خواهد بود تا برای مدرن‌سازی سازوکار خود از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین دیگر کمک بگیرند. شرکت Nvidia برای ساخت این برنامه با سرویس پستی ایالات متحده همکاری داشته است.

هشدار مرکز ملی امنیت سایبری انگلستان در مورد امنیت زیرساخت‌های هوشمند شهری

شهرهای هوشمند از اینترنت اشیا برای تامین کارکردهای مختلفی مانند کنترل چراغ‌های راهنمایی و دوربین‌های مداربسته‌ی معابر استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها هدفی وسوسه‌انگیز برای هکرها و خرابکاران سایبری هستند. بر همین اساس، مرکز ملی امنیت سایبری انگلستان هشدار داده است که اگر برنامه‌های امنیتی جدی در نظر گرفته نشوند، سیستم‌های سایبری فیزیکی (CPS) موجود در شهرهای هوشمند توسط مهاجمان سایبری به خطر خواهند افتاد. این سازمان برای کمک به محافظت از زیرساخت‌ها، سازمان‌ها و شهروندان، پیشنهاداتی را در نظر گرفته است که شامل توجه به این نکته است که چه کسی مسئولیت حفاظت از داده‌ها را بر عهده دارد، چه داده‌هایی جمع‌آوری، پردازش و ذخیره شده یا به اشتراک گذاشته می‌شوند و در حال حاضر چه فناوری‌هایی در دسترس هستند. علاوه بر این، نیاز است خطرات بالقوه‌ای که این مکان‌های متصل را تهدید می‌کنند، موردبررسی قرار بگیرند.

قابلیت Tip Jar توییتر برای حمایت مالی از کاربران

توییتر به تازگی از قابلیتی جنجالی برای پلتفرم خود رونمایی کرده است. این قابلیت که «Tip Jar» نام دارد، به کاربران این شبکه اجتماعی اجازه می‌دهد تا علاوه بر لایک و بازتوییت، در صورت لزوم دیگر کاربران را از لحاظ مالی نیز حمایت کنند. در حال حاضر، قابلیت Tip Jar فقط برای کاربران خاصی مانند سازمان‌های خیریه، خبرنگاران، تولیدکنندگان سرشناس محتوا و متخصصانی که از توییتر انگلیسی زبان استفاده می‌کنند فعال است؛ اما، توییتر اعلام کرده است که به‌زودی این امکان را برای کاربران مختلفی که با زبان‌های متفاوت از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، فعال خواهد کرد. کاربرانی که از توییتر انگلیسی زبان استفاده می‌کنند، می‌توانند در صفحه‌ی پروفایل خود و در کنار دکمه‌ی فالو، دکمه Tip Jar را نیز ببینند.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در چهلمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه چهل

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.