پادیوم بلاگ
وب سرویس استعلام چک

وب سرویس استعلام چک؛ کلید صرفه‌‌جویی در وقت شما

صبا محبی
مقالات

یکی از وب‌سرویس‌های جذاب برای بخش حسابداری و مدیریت مالی شرکت‌ها وب سرویس استعلام چک است. این وب‌سرویس که جز مجموعه سرویس‌های مالی و بانکی پاسارگاد است، می‌تواند به سازمان‌های زیادی کمک کند. در این یادداشت درباره‌ی ویژگی‌های این وب‌سرویس گفتیم. 

چک یا نقد؟ مساله این است؟

چک واژه‌ای است که از دوران ساسانیان برای ما و جهانیان باقی مانده است. اما در معنا و کارکرد فعلی آن، تاریخچه‌ی چک به قانون تجارت سال ۱۳۱۱ باز می‌گردد. قانونی که شاکله‌ی بانکداری نوین را بنا کرد و این ابزار مالی را هم به دنیای تجارت ایران وارد کرد و نقشش را گسترش داد. این روزها کمتر کسی است که در فضای تجارت فعالیت کند و از این ابزار استفاده نکند. چک به کمک افراد می‌آید تا هم جابه‌جایی پول را راحت‌تر کند و هم با پشتوانه‌ی اعتباری خود، قدرت خرید افراد را افزایش دهد. 

به دنبال همین روند، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هم به عنوان افراد حقوقی صاحب دسته چک شدند. حالا مدیریت چک‌های صادر شده و دریافتی هم به بخشی از فعالیت‌های روزمره بخش حسابداری شرکت‌ها و سازمان‌ها بدل شده است. همین موضوع باعث شده که سرویس استعلام چک پادیوم، به ابزاری کاربردی برای افراد و شرکت‌ها تبدیل شود. 

سرویس استعلام چک پادیوم چیست؟

در این سرویس با وارد کردن شماره چک و کد بانک، اطلاعاتی نظیر مبلغ و تاریخ چک را می‌توان به دست آورد. این سرویس به مدیران مالی کمک می‌کند از وجود اعتبار لازم در زمان معین اطمینان حاصل کنند و با این کار از کاهش رتبه اعتباری شرکت و افراد جلوگیری کنند. 

نکته‌ی مهم درباره وب سرویس استعلام چک این است که در زمان انتشار اولیه‌ی این یادداشت، فقط برای چک‌های بانک پاسارگاد فعال است. اما در آینده برای سایر بانک‌ها هم فعال خواهد شد. 

این چک برگشتی است!

«این چک برگشتی است!» جمله‌ای که با شنیدنش در پشت باجه، سیل استرس و غم بر دنیای هر کسی جاری می‌شود. برگشت خوردن چک باعث می‌شود رتبه اعتباری افراد هم پایین بیاید. از طرفی افرادی که می‌خواهند چکی را از کسی دریافت کنند، ممکن است از سابقه‌ی فرد باخبر نباشند. برای همین است که API چک برگشتی پادیوم می‌تواند مفید باشد. 

API چک برگشتی پادیوم علاوه بر نهادها و سازمان‌ها، در پلتفرم‌های فروش کالای قسطی هم کاربردی است. این پلتفرم‌ها البته می‌توانند از مجموعه سرویس «استعلام سابقه بانکی» استفاده کنند و سایر اطلاعات مالی فرد را هم به دست آورند. 

علاوه بر این API، در پادیوم سرویس دیگری در زمینه‌ی استعلام چک وجود دارد. این سرویس با تلفیق دو مفهوم OCR و استعلام به کاربران کمک می‌کند با ارائه‌ی تصویر چک، علاوه بر اطلاعات مندرج در چک وضعیت اعتباری صاحب چک را هم استعلام کنند. با این کار شما می‌توانید مطمئن باشید از فرد معتبری چک را دریافت می‌کنید و ریسک کار خود را کاهش خواهید داد. 

پیچک؛ سامانه‌ای برای ثبت، انتقال و استعلام چک

آخرین سرویس پادیوم در زمینه‌ی چک، سرویس پیچک است. این سرویس که در کنار سامانه صیاد، از جدیدترین سامانه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بهتر چک‌هاست، برای ثبت چک، انتقال آن به شخص دیگر و تایید انتقال و استعلام چک به کار می‌رود. در واقع در هر مرحله‌ای باید وضعیت چک در این سامانه ثبت شود، تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. API این سرویس نیز از طریق پادیوم در دسترس است و می‌تواند به بسیاری از اپلیکیشن‌های پرداخت اضافه شود و به کمک افرادی که با چک مبادلات مالی انجام می‌دهند، بیاید.

سوالات متداول

آیا وب سرویس استعلام چک صیادی هم در پادیوم وجود دارد؟

سرویس استعلام سابقه بانکی پادیوم به کمک دو سرویس سمات و صیادی استعلام چک را انجام می‌دهند. این سرویس از اطلاعات بانک مرکزی استفاده می‌کند. بنابراین اطلاعات این سرویس کاملا به روز است.

برای دریافت APIهای پادیوم باید چه شرایطی داشته باشیم؟

با توجه به حساسیت سرویس‌های استعلام چک، این سرویس‌ها با هماهنگی بانک پاسارگاد به افراد ارائه می‌شود. اما جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی پادیوم تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح کنید.