پادیوم بلاگ

مزایای سرویس‌های مبتنی بر ابر

شادی سجادی
مقالات

سرویس‌های مبتنی بر ابر، حدود ۲ دهه قدمت دارند. تمام مطالعات نشان می‌دهد استفاده از این تکنولوژی در کسب و کار باعث افزایش چشمگیر بهره‌وری، مزایای مالی و رقابتی می‌شود، با این وجود بخش بزرگی از جامعه هنوز روی روش‌های سنتی برای مدیریت کسب و کار پافشاری می‌کنند.

براساس مطالعه‌ای از گروه بین المللی داده‌ها مشخص شد ۶۹ درصد از شرکت‌های تجاری در دنیا در حال استفاده از فناوری ابر در یک و یا دو بخش از سازمان خود هستند و ۱۸ درصد، قصد دارند راه حل‌های مبتنی بر ابر را حداقل در یک بخش اجرا کنند.


شرکت دل در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرده است رشد درآمد شرکت‌هایی که روی ابر، داده‌های بزرگ و امنیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، در مقایسه با رقبایشان ۵۳ درصد سرعت بیشتری دارد.
این شرکت‌ها از فناوری سرویس‌های مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند تا سازمان خود را به طور موثرتری اداره کرده، به مشتریانشان نیز بهتر خدمت کنند و در نهایت حاشیه سود کلی خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

سرویس‌های مبتنی بر ابر یک اصطلاح است که در طول چند سال گذشته از آن زیاد استفاده شده است. این تکنولوژی بر اساس یک سیستم مشابه ایمیل عمل می‌کند، به این صورت که به کاربران امکان می‌دهد بدون این‌که نیاز باشد فایل‌ها و اطلاعات خود را در رایانه‌های شخصی خود، نگه دارند به تمام آن‌ها دسترسی داشته باشند.
اکثر مردم بدون این‌که حتی متوجه باشند همواره در حال استفاده از ابر‌ها هستند. برای مثال جیمیل، فیس‌بوک، اینستاگرام و … برنامه‌هایی هستند که کاملا مبتنی بر ابر نوشته شده‌اند. کاربران برای دریافت خدمات آن‌ها، اطلاعات شخصی خود را به روی یک سرور میزبان ابری ارسال می‌کنند تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
سرویس‌های ابری بیشتر از اینکه برای استفاده شخصی مناسب باشند، برای پیشرفت کسب و کار‌ها ضرورت دارند.

برای مثال، مدیر یک کسب و کار می‌تواند با استفاده از نرم افزار CRM مبتنی بر ابر و از طریق گوشی هوشمند یا تبلت خود در خانه یا در حال سفر به اطلاعات مشتریان خود دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مدیریت و کنترل نماید و در صورت لزوم به سرعت این اطلاعات را با افراد دیگر در هر جای دنیا به اشتراک بگذارد.

با این حال، افرادی وجود دارند که در مورد به کار گرفتن سرویس‌های مبتنی بر ابر(راهکارهای پلتفرم ابری) برای سازمان خود تردید دارند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، دوست داریم کمی از وقت خود را به ما بدهید تا ۱۱ مزیت سرویس‌های مبتنی بر ابر در کسب و کار‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

۱.صرفه‌جویی در هزینه :

اگر شما در مورد هزینه‌ای که باید بابت سرویس‌های مبتنی بر ابر بپردازید نگران هستید، باید بدانید که تنها نیستید! ۲۰ درصد از سازمان‌ها درباره هزینه اولیه اجرای یک سرور مبتنی بر ابر دچار سردرگمی هستند.
کسانی که تلاش می کنند مزایا و معایب استفاده از سرویس‌های ابری را متوجه شوند، باید فاکتورهای بیشتری را نسبت به قیمت اولیه در نظر بگیرند، برای مثال نرخ بازگشت سرمایه.
زمانی که اطلاعات شما روی ابر قرار دارد، امکان دسترسی آسان به داده‌های شرکت شما، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. همچنین بعضی از افراد نگران هستند که در صورت نیاز نداشتن به تمام سرویس‌ها باید مبلغ بالایی بپردازند در صورتی که شما کاملا به میزانی که سرویس در‌خواست می‌کنید هزینه می‌پردازید. در واقع نیازی نیست برای چیزی که استفاده نمی‌کند پولی پرداخت کنید و روی هم رفته تمام این عوامل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد شد.

۲. امنیت:

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که بسیاری از سازمان‌ها هنگام انتخاب سرویس‌های مبتنی بر ابر دارند، مسئله امنیت است. زمانی که فایل‌ها، برنامه‌ها و سایر داده‌ها به صورت امن در سایت نگهداری نشوند، چگونه می‌توانید بدانید که از آن‌ها محافظت می‌شود؟ اگر شما می‌توانید به داده‌های خود را از راه دور دسترسی داشته باشید، چه تضمینی وجود دارد که یک هکر نتواند به آن‌ها دست پیدا کند؟ باید بگوییم باز هم شما کاملا حق دارید!


کار تمام وقت یک هاست ابری، کنترل امنیت آن است. قطعا حفظ امنیت توسط سازمانی که آن را ارائه می‌دهد به طور قابل ملاحظه‌ای کارآمدتر از یک سیستم داخلی معمولی است. چرا که لازم نیست جایی که یک سازمان می‌تواند انرژی خود را روی فعالیت‌های سازمانی و پیشرفت خود بگذارد، نگران امنیت اطلاعات خود نیز باشد.
جالب است بدانید، در حالی که اکثر کسب و کار‌ها تمایلی ندارند امکان سرقت داده‌های داخلی خود را آشکار کنند، حقیقت این است که درصد قابل توجهی از سرقت داده‌ها به صورت داخلی و توسط خود کارکنان سازمان‌ها رخ می‌دهد. بنابراین زمانی که این موضوع مطرح می‌شود، منطقی‌تر است تا یک سازمان اطلاعات ضروری را در محل دیگری ذخیره کند.


بیاید به ابعاد دیگری از ماجرا نگاه کنیم: سازمان RapidScale ادعا می‌کند در طی یک تحقیق دریافته است که ۹۴ درصد از کسب و کارها پس از مهاجرت به ابر در بخش امنیت خود بهبود پیدا کرده‌اند و ۹۱ درصد از آن‌ها ابراز کرده‌اند که ابر برای پاسخگویی به نیازهای آن‌ها بسیار کارآمد بوده است.
جهت بالا بردن امنیت، کلید رمزنگاری در شبکه‌ها و در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شود. به عنوان یک اقدام امنیتی اضافه نیز، تنظیمات امنیتی مختلف می‌تواند بر اساس نیاز کاربر تنظیم شود.

۳. انعطاف‌پذیری:

هر کسب و کاری تمرکز محدودی برای تقسیم تمام مسئولیت‌های خود دارد. اگر مشکلات فعلی شما را مجبور به توجه بیش از حد به مسائل مربوط به حوزه آی‌تی و ذخیره سازی داده‌ها می‌کند، احتمالا شما نمی‌توانید روی دستیابی به اهداف کسب و کار و رضایت مشتریانتان متمرکز شوید. اما با تکیه بر یک سازمان خارجی برای مراقبت از زیرساخت های IT، زمان بیشتری برای اختصاص به جنبه‌های کسب و کار خود خواهید داشت تا به طور مستقیم بر روی فروشتان متمرکز بمانید.


ابر، انعطاف‌پذیری بیشتری را به کسب و کار ارائه می‌دهد. برای مثال، اگر به پهنای باند اضافی نیاز دارید، یک سرویس مبتنی بر ابر می تواند فورا این تقاضا را برآورده کند، نه این‌که کاری کند یک آپدیت پیچیده و گران‌قیمت را به زیرساخت IT خود اضافه کنید. انعطاف‌پذیری می‌تواند تفاوت قابل توجهی در کارایی کلی سازمان شما داشته باشد.
توانایی پاسخگویی سریع به خواسته‌های کسب و کار ها یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کسب و کار باید به یک محیط ابری منتقل شود.

۴. قابلیت اتصال و هماهنگی در چندین دستگاه:

سرویس‌های مبتنی بر ابر برای یکی شدن اطلاعات گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر، اجازه دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها را را فراهم می‌کند. کارکنانی که برنامه‌ کاری شلوغی دارند و یا کسانی که دورتر از دفتر شرکت‌ خود زندگی می‌کنند می‌توانند با استفاده از این ویژگی‌ همواره به روز باشند. امروزه بیش از ۲/۶ میلیارد گوشی هوشمند در جهان استفاده می‌شود، و این راهی بسیار عالی برای اطمینان از این است که هیچ کس از قافله عقب نیفتاده است.

۵. دید کلی:

هرچه بیشتر در عصر دیجیتال حرکت می‌کنیم، واضح‌تر و واضح‌تر می‌شود که دیگر نمی‌توان ادعا کرد هرکس میزان دانش بیشتری دارد قدرتمندتر است، بلکه در حال حاضر این داشتن دیتا و اطلاعات است که میزان قدرت افراد و سازمان‌ها را مشخص می‌کند. میلیون‌ها بیت از اطلاعات وجود دارند که معاملات مشتری و فرآیند کسب و کار را احاطه کرده‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.البته، پیدا کردن این اطلاعات طلایی می‌تواند بسیار دشوار باشد مگر این‌ که شما به راه‌حل‌های سرویس‌های مبتنی بر ابر دسترسی داشته باشید. بسیاری از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر، تجزیه و تحلیل ابری یکپارچه‌ای را برای داده‌های شما ارائه می‌دهند.

با ذخیره شدن اطلاعات شما در ابر، به راحتی می‌توانید مکانیزم‌های ردیابی و ایجاد گزارش‌های سفارشی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات را درخواست کنید. با استفاده از این اطلاعات، شما می‌توانید کارایی خود را افزایش دهید و برای رسیدن به اهداف سازمان برنامه‌هایی عملیاتی ایجاد کنید. به عنوان مثال، Sunny Delight که یک شرکت تولیدکننده نوشیدنی است، توانست با استفاده از اطلاعات کسب و کار مبتنی بر ابر سود سالیانه خود را حدود ۲ میلیون دلار افزایش داده و هزینه‌های کارمندانش را تا ۱۹۵۰۰۰ دلار، کاهش دهد.

۶. افزایش کار تیمی:

اگر کارکنان شما بیشتر از دو نفر باشند، باید کار تیمی را در اولویت کار‌های خود قرار دهید. خیلی مهم است وقتی یک تیم دارید، امکان کار کردنشان با یکدیگر را تا حد امکان ساده کنید، رایانش ابری، باعث می شود همکاری به یک فرایند ساده تبدیل شود. اعضای تیم می‌توانند به راحتی و در یک فضای امن اطلاعات خود را در یک پلتفرم مبتنی بر ابر مشاهده کرده و به اشتراک بگذارند. برخی از سرویس‌های مبتنی بر ابر حتی شبکه اجتماعی مخصوصی را برای ارتباط بیشتر کارکنان در سازمان‌ها فراهم می کنند، تا علاقه به تیم و حس مشارکت را تقویت کنند.

همکاری و کار ممکن است بدون استفاده از سرویس‌های مبتنی بر ابر امکان پذیر باشد، اما هرگز به آسانی و تاثیرگذاری آن نخواهد بود.

۷. جبران حوادث:

نظارت و کنترل، یکی از فاکتورهای موفقیت یک کسب و کار است. اما متاسفانه باید بگوییم همواره مسائلی وجود دارند که از کنترل شما خارج هستند و در دنیای امروز کسب و کار، گاهی یک اشکال جزئی می‌تواند تاثیرات منفی بسیار زیادی به جا بگذارد و بهره‌وری، درآمد و شهرت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با این‌که راهی برای جلوگیری و یا حتی پیش‌بینی برخی از اتفاقاتی که به کسب و کار شما آسیب می‌رساند وجود ندارد اما روش‌هایی وجود دارد تا شما بتوانید به سرعت اشکالات به وجود آمده را برطرف کنید. سرویس‌های ابری، روش‌های پرسرعتی را برای بازیابی اطلاعات پس از حوادث مختلف مثل بلایای طبیعی تا اشکالاتی مانند قطعی برق، ارائه می‌دهند و باعث می‌شود شما بتوانید با سرعت بسیار زیادی مشکلات به وجود آمده را بازیابی و برطرف کنید. بر اساس یک تحقیق، ۲۰ درصد از کاربران سرویس‌های ابری تا به حال توانسته‌اند در ۴ ساعت یا کمتر، خرابی‌های حاصل حوادث را را بازیابی کنند در حالی که تنها ۹ درصد از کاربران غیر ابری توانسته‌ بودند مشابه این کار را انجام دهند.

طبق نظرسنجی که اخیرا صورت گرفته است ۴۳ درصد از مدیران فناوری اطلاعات بیان کرده‌اند که قصد دارند سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه راه‌حل‌های جبران حوادث مبتنی بر ابر انجام دهند.

۸. کنترل کیفیت:

مسائل مختلفی وجود دارد که می‌تواند برای موفقیت یک کسب و کار مشکل ایجاد کند، یکی از این موارد وجود گزارشات متناقض است. در یک سیستم مبتنی بر ابر، تمام اسناد در یک مکان و در یک فرمت ذخیره می‌شوند. شما می‌توانید با هر کسی که به اطلاعات دسترسی پیدا می کند هماهنگی داشته باشید، از اشتباهات انسانی جلوگیری کنید و سابقه کاملی از هر ویرایش یا به روزرسانی داشته باشید.

در مقابل، مدیریت اطلاعات در سیستم‌های خود شرکت می‌تواند به ذخیره نسخه‌های مختلف اسناد منجر شود، که باعث سردرگمی و از دست دادن بعضی از داده‌ها می‌شود.

۹. پیشگیری از خسارت:

اگر سازمان شما روی سرویس‌های مبتنی بر ابر سرمایه گذاری نکند، تمام داده‌های ارزشمند شما به طور جداگانه با رایانه‌های اداره‌ای که در آن مستقر هستند، مرتبط هستند. ممکن است این موضوع به نظر شما یک اشکال به نظر نیاید، اما واقعیت این است که اگر سخت افزار محلی شما دچار مشکل شود، ممکن است به طور دائم داده‌های خود را از دست بدهید. این یک مشکل بسیار رایج است ولی ممکن است در حال حاضر متوجه اهمیت آن نباشید.

کامپیوترها ممکن است به دلایل مختلفی مانند ویروسی شدن، خرابی سخت افزار، خطای کاربر و … دچار مشکل شوند و یا در بدترین حالت به سرقت بروند. اگر شما از ابر برای ذخیره اطلاعات خود استفاده نمی‌کنید، در معرض خطر از دست دادن تمام اطلاعاتی هستید که به صورت محلی ذخیره کرده‌اید.

اما با استفاده از سرور‌های مبتنی بر ابر، تمام اطلاعاتی که آپلود کرده‌اید ایمن و راحت از و از طریق هر رایانه‌ای که به اینترنت متصل می‌شود، قابل دسترسی خواهد بود.

۱۰. به روز رسانی نرم افزار به صورت خودکار:

برای کسانی که کار‌های زیادی با کامپیوتر دارند، هیچ چیزی بیشتر از انتظار برای به روز شدن نرم‌افزار‌ها ناراحت‌کننده نیست. برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر، به صورت اتوماتیک خود را به‌روزرسانی می‌کنند و نیازی به سازماندهی دستی ندارند. این کار موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه کارکنان بخش فناوری اطلاعات سازمان‌ها می‌شود.

۱۱. پایداری محیط زیست:

در شرایط کنونی محیط زیست، یک سازمان یا شرکت نمی‌تواند با گذاشتن یک سطل بازیافت در محل کارش ادعا کند که در حال کمک رسانی به محیط زیست است. پایداری واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که در تمامی سطوح کسب و کار، راه‌حل‌هایی جهت کمک به سلامتی محیط زیست در نظر گرفته شود. استفاده از ابر یکی از راه‌حل‌های همکاری با محیط زیست است.

زیرساخت‌های ابر کمک زیادی به فعالیت‌های محیط زیستی می‌کند. استفاده از ماشین‌های مجازی به جای ماشین‌های فیزیکی و سخت‌افزارها، کاهش ضایعات کاغذی، افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش مصرف انرژی به دلیل کاهش در رفت و آمدها (با توجه به امکان دسترسی کارکنان از هر مکانی با اتصال به اینترنت) و … مواردی است که به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.