پادیوم بلاگ

سی و یکمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

سی و یکمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۲۷ بهمن الی ۳ اسفند، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

پادیوم جوایز ویژه‌ای به استارتاپ‌های شرکت‌کننده در الکام استارز اهدا کرد

ششمین دوره‌ی الکام استارز، امسال در ماه بهمن به شکل مجازی برگزار شد و ده‌ها تیم از سراسر کشور در این برنامه حاضر شدند و طرح‌های خود را ارائه کردند. پادیوم نیز به عنوان حامی برنامه الکام استارز، علاوه بر داوری این برنامه، جوایز متعددی برای استارتاپ‌ها در نظر گرفت. دو جایزه به ارزش ۸۰ میلیون ریال توسط این مجموعه به دو استارتاپ منتخب ارائه شد. اولین جایزه با عنوان نگاه پلتفرمی، به پلتفرم باگ‌بانتی «راورو» تعلق گرفت. این پلتفرم کمک می‌کند تا هکرها با شناسایی آسیب‌پذیری شرکت‌ها درآمد کسب کنند. همچنین جایزه APIپذیری کسب‌وکار به پلتفرم خشکشویی آنلاین «پاکلین» ارائه شد. این استارتاپ با کمک APIها در هنگام پیک سفارش‌ها، بخشی از بار لجستیک خود را به سایر شرکت‌ها واگذار می‌کند و در مواقع مازاد ظرفیت، از طریق APIهای ثبت سفارش، به دیگر کسب‌وکارهای خدماتی اجازه می‌دهد تا از ظرفیت پاکلین استفاده کنند.

ایران رتبه سوم را از نظر وضعیت نامناسب جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک دارد

شرکت تحلیل تکنولوژی کامپرتک انگلستان به تازگی پژوهشی در زمینه جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک انجام داده است و ۹۶ کشور را در این زمینه بررسی کرده است. در رتبه‌بندی ارائه شده توسط این شرکت، ایران پس از کشورهای چین و کاستاریکا، رتبه سوم را از نظر وضع نامناسب جمع‌آوری داده‌های بیومتریک دارد. در واقع پژوهش انجام شده مشخص کرده است که در ایران از فناوری تشخیص چهره با استفاده از پایگاه‌های داده‌ای بیومتریک استفاده می‌کند اما محافظت از این داده‌ها به درستی انجام نمی‌شود. در واقع نگرانی اصلی این است که قانون مشخصی برای محافظت از داده‌ها وجود ندارد. در مجموع ۳۱ امتیاز در زمینه‌های مختلف محافظت از داده‌ها به کشورهای مختلف داده شد و ایران نمره‌ی ۵ از ۳۱ را در این مطالعه دریافت کرده است. 

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

مایکروسافت و اچ‌پی برای فرستادن هوش مصنوعی به فضا همکاری می‌کنند

شرکت‌های مایکروسافت و اچ‌پی برای فرستادن هوش مصنوعی مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌های محاسباتی و استفاده از ظرفیت‌های محاسبات ابری Azure، همکاری خود را با ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کرده‌اند. این هوش مصنوعی امکان تبادل حجم‌ عظیمی از داده بین ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمین را فراهم می‌کند و از قدرت‌ محاسبات ابری بهره می‌برد. پلتفرم Azure از طریق ناسا و ایستگاه زمینی اچ‌پی، به نسخه دوم کامپیوتر فضایی اچ‌پی متصل می‌شود. هدف این است که مدل‌های هوش مصنوعی برای پشتیبانی و کمک به پیشرفت‌های علمی و فرصت‌های جدید استفاده شود و همچنین اکتشافات فضایی سریع‌تر شده و نیازهای فضانوردان در زمینه پردازش داده‌ها برطرف شود.

اپلیکیشن موبایل آموزش ریاضی توانست ۲۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند

اپلیکیشن موبایل Photomath توانسته است ۲۳ میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کند. این برنامه مخصوص تلفن همراه طراحی شده است و به کاربران در حل معادله‌های ریاضی کمک می‌کند. تنها کافی است کاربران دوربین گوشی تلفن همراهشان را به سمت معادله‌ی ریاضی موردنظرشان بگیرند تا این معادله بررسی شود و برنامه توضیحات گام‌به‌گام برای حل مسئله را به کاربر ارائه کند. این اپلیکیشن می‌تواند فاصله‌ی بین دنیای فیزیکی و گوشی‌های هوشمند را کاهش دهد و به عنوان یک ماشین حساب AR (واقعیت تقویت شده) عمل کند. اپلیکیشن Photomath توانسته است به دانش آموزان در یادگیری ریاضی کمک کند و امکان پرسیدن سوالات و معادلات ریاضی را در کلاس‌های مجازی فراهم کرده است.

مایکروسافت امکان دسترسی آفلاین به برنامه‌های مایکروسافت-۳۶۵ را فراهم می‌کند

مایکروسافت قصد دارد با هدف کمک به افرادی که امکان دسترسی مداوم به اینترنت برای استفاده از برنامه‌ها را ندارند، دسترسی گسترده‌ی آفلاین برای برنامه‌های خود ارائه دهد. پیش از این طرح، کاربران برای استفاده از برنامه‌های مایکروسافت و به‌روزرسانی آن‌ها باید حداقل هر سی روز یک بار به اینترنت متصل می‌شدند. از آنجایی که ممکن است کارکنان شاغل در حوزه‌هایی مانند نفت و گاز، تولید، کشاورزی و تحقیقات علمی در محیط‌هایی کار کنند که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، این شرکت تصمیم گرفته است امکان استفاده از برنامه‌هایی مانند Powerpoint،  Publisher، Excel، OneNote، Outlook و Word را به شکل آفلاین تا ۱۸۰ روز، در اختیار کاربران خود قرار دهد.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در سی و یکمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه سی و یک

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.