پادیوم بلاگ
سی و چهارمین خبرنامه پادیوم

سی و چهارمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

آخرین خبرنامه هفتگی پادیوم در سال ۱۳۹۹ (سی و چهارمین شماره) با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار ۱۸ الی ۲۴ اسفند، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

گفتگو با بنیان‌گذاران استارتاپ راورو

در روزهای اخیر، ششمین دوره از رویداد الکام‌استارز در ایران به پایان رسید و برندگان این دوره مشخص شدند. پادیوم به عنوان یکی از حمایت‌کنندگان و داوران این رویداد، جوایز خاصی برای استارتاپ‌ها در نظر گرفت. سامانه باگ‌بانتی «راورو» توانست برنده جایزه «نگاه پلتفرمی» شود. این استارتاپ در زمینه امنیت، هک و نفوذ فعالیت می‌کند و به شناسایی آسیب‌پذیری‌های وب‌سایت‌ها و سامانه‌های داخل کشور می‌پردازد. این سامانه به سازمان‌ها کمک می‌کند با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، امنیت زیرساخت فناوری خود را افزایش دهند. در روز سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه، گفتگویی با مدیرعامل و راهبر کسب‌وکار راورو انجام شد و آن‌ها روایت خود را از روند شکل‌گیری و نحوه عملکرد این استارتاپ ارائه کردند.

همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با قوه قضاییه

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران طرحی را برای مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه داده است. این سازمان قصد دارد با کمک شرکت‌ها، سامانه احراز هویتی را با استفاده از هوش مصنوعی راه‌اندازی کند. در طی رویداد «ارائه نیازهای فناورانه سازمان پزشکی قانونی» توضیحات بیشتری درباره این طرح ارائه شد. سید محمد صاحبکار، معاون برنامه‌ریزی قوه قضاییه در این خصوص اعلام کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر توسعه‌ی زیادی در کشور داشته‌اند و همکاری با این شرکت‌ها در راستای دو هدف کلی قرار دارد. هدف اول رفع نقص‌های احراز هویت بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دولتی است. علاوه بر این، انجام این طرح کلان فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند تا بتوانند رشد بیشتری داشته باشند.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

بدافزار غیرقابل‌شناسایی در کمین سازمان‌ها

در روزهای اخیر، زمزمه‌های حضور بدافزار Nimzaloader بسیاری از شرکت‌ها را نگران کرده است. ویژگی متمایزکننده این بدافزار، استفاده آن از یک زبان برنامه‌نویسی جدید است که معمولاً توسط مجرمان اینترنتی استفاده نمی‌شد. این زبان برنامه‌نویسی غیرمعمول به شمار می‌رود و همین قضیه شناسایی و مقابله با آن را مشکل‌تر کرده است. بدافزار Nimzaloader که توسط موسسه تحقیقاتی امنیت سایبری Proofpoint شناسایی شده است، به زبان Nim نوشته شده و گمان می‌رود افرادی که این بدافزار را نوشته‌اند، امیدوار بوده‌اند که با انتخاب این زبان برنامه‌نویسی غیرمعمول، کار شناسایی و تحلیل بدافزار را سخت‌تر کنند. با ایجاد این خطر جدید، توصیه می‌شود شرکت‌ها مراقبت‌های ویژه‌ای را برای حفظ امنیت سایبری خود در نظر داشته باشند و از ابزارهایی کمک بگیرند که از رسیدن ایمیل‌های مشکوک جلوگیری می‌کنند.

بحران امنیت سایبری، این بار برای خدمات بهداشتی

در روزهای اخیر، موسسه CyberPeace طی بیانیه‌ای، نگرانی خود را از امنیت سایبری تجهیزات و سازمان‌های خدمات بهداشتی ابراز کرده است. این موسسه هشدار می‌دهد که دولت‌ها باید برای کمک به مبارزه با این حملات، انجام اقدامات تازه‌ای را در نظر داشته باشند. در سال اخیر، با همه‌گیر شدن بیماری کرونا، فشار زیادی بر صنعت مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان وارد شد و به نظر می‌رسد این قضیه، میزان حملات سایبری به تاسیسات مراقبتی را افزایش داده است. موسسه CyberPeace در مقاله تازه خود با عنوان «بازی با زندگی»، بیان می‌کند که این حمله‌ها می‌تواند تاثیرات مخرب و پرهزینه‌ای بر سازمان‌ها داشته باشد و حتی به شکل بالقوه برای زندگی بشر خطراتی را ایجاد کند.

در دهه‌های اخیر، مبحث امنیت سایبری یکی از چالش‌های تاسیسات خدمات بهداشتی بوده است. علت این است که با وجود تنوع و پیچیدگی زیاد دستگاه‌های مراقبتی پزشکی، امکان جداسازی آن‌ها از بیماران و به‌روزرسانی این دستگاه‌ها وجود ندارد.

توجه بنیان‌گذاران وب به دسترسی همگانی به اینترنت

به تازگی نامه‌ای سرگشاده توسط تیم برنرز لی و رزماری لیث، دو بنیان‌گذار اصلی شبکه وب، در سی و دومین سالگرد ایجاد شبکه اینترنت منتشر شده است. در نامه به این موضوع پرداخته شده است که یک سوم جوانان در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند و بسیاری دیگر از کمبود داده، ابزارها و ارتباط پایداری که برای استفاده‌ی حداکثری از وب موردنیاز است، رنج می‌برند. آقای برنرز لی در این نامه از رهبران صنعت تکنولوژی خواسته است تا بر روی دسترسی آزاد به شبکه اینترنت سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده تمام جوانان بتوانند به شبکه جهانی اینترنت دسترسی مناسبی داشته باشند. به عقیده آقای برنرز لی، این سرمایه‌گذاری بلندمدت به رشد و پیشرفت نسل بعدی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در سی و چهارمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه سی و چهار

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.