پادیوم بلاگ
سی و ششمین خبرنامه هفتگی پادیوم

سی و ششمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
مقالات

سی و ششمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۱۶ الی ۲۲ فروردین ‌ماه، منتشر شد.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

معرفی APIهای سازمان نظام پزشکی کشور

با همه‌گیر شدن بیماری کرونا در سال گذشته، کاربران بیشتری برای استفاده از خدمات سلامت آنلاین تمایل پیدا کرده‌اند. از آنجایی که یکی از ارکان اصلی این کسب‌وکارها احراز هویت پزشکان است، سرویس‌های احراز هویت از سوی سازمان نظام پزشکی کشور در اختیار کسب‌وکارهای حوزه سلامت قرار گرفته است. در این شماره از خبرنامه، نگاهی به چالش‌های عدم استفاده از روش‌های احراز هویت پزشکان داریم و اهمیت استفاده از API برای بررسی هویت پزشکان را مرور می‌کنیم. علاوه بر این، انواع مختلف APIهایی که توسط سازمان نظام پزشکی عرضه شده است، معرفی می‌شوند و مزیت‌های استفاده از این APIها برای پزشکان و کسب‌وکارها بررسی می‌شود.  

 اقدام «توانیتو» برای آسان‌تر کردن دسترسی افراد دارای معلولیت به آمار و تحلیل داده

استارتاپ «توانیتو» یکی از استارتاپ‌هایی است که برای کمک به افراد دارای معلولیت تاسیس شده است. این استارتاپ در جدیدترین طرح خود، قصد دارد دسترسی به داده‌ها و خدمات آماری را برای افراد دارای معلولیت ساده‌تر سازد. در حال حاضر، جمع‌آوری و تحلیل داده‌های آماری برای پژوهش‌های تحصیلی یا کسب‌وکاری، نیازمند صرف وقت و هزینه زیاد است. استارتاپ «ایردا» در زمینه جمع‌آوری و ارائه آمارها و تحلیل‌های آماری فعالیت می‌کند و با هدف خدمت‌رسانی ساده‌تر به کاربران دارای معلولیت، با توانیتو تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده است. بر اساس این تفاهم‌نامه، کاربران دارای معلولیت می‌توانند با هزینه‌ی کمتر، داده‌ها و تحلیل‌های مورد نیاز خود را استخراج کنند.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

ادغام شرکت goHenry با پلتفرم APIمحور Jitterbit

شرکت GoHenry که در زمینه راهکارهای بانک‌داری دیجیتال در کشور انگلستان فعالیت دارد، برای گسترش حوزه کاری خود با یک پلتفرم ارائه‌دهنده API که Jitterbit نام دارد، ادغام می‌شود. شرکت goHenry به کودکان و نوجوانان خدمات بانکی ارائه می‌دهد و شامل یک کارت‌بانکی و یک اپلیکیشن است. بچه‌ها می‌توانند با کمک گرفتن از خدمات این شرکت، هزینه‌های خود را کنترل کنند. همچنین امکان نظارت والدین بر فعالیت مالی کودکان با استفاده از خدمات این شرکت وجود دارد. بر اساس گفته بنیان‌گذار شرکت goHenry، این شرکت می‌تواند به پدر و مادرها کمک کند تا مدیریت مالی صحیح را در یک فضای امن به فرزندان خود بیاموزند و آن‌ها را برای زندگی واقعی آماده کنند.

راهکار جدید مایکروسافت برای ایمن‌سازی بیشتر ایمیل‌ها

بیماری کرونا باعث شده است بسیاری از افراد در سازمان‌های مختلف کار خود را به شکل دورکاری ادامه دهند. افزایش میزان دورکاری موجب بیشتر شدن استفاده از تلفن همراه و در نتیجه افزایش حمله‌های فیشینگ مبتنی بر تلفن‌های همراه شده است. تهدیدهای فیشینگ سالانه برای شرکت‌ها ده‌ها میلیون دلار خسارت در بر دارند. برای مقابله با این مشکل، شرکت مایکروسافت در به‌روزرسانی جدید خود، ویژگی تازه‌ای را به Microsoft Outlook اضافه کرده است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد ایمیل‌های دریافتی از سوی ارسال‌کنندگان خارج از سازمان را تشخیص دهند و بر اساس آن تصمیم بگیرند که آیا باز کردن پیوندهای ضمیمه‌شده به ایمیل امن است یا خیر.

راهکار شرکت IBM برای اضافه کردن قدرت رایانش کوانتومی به یادگیری ماشین

شرکت IBM با هدف کمک به توسعه‌دهندگان، در حال انتشار ماژولی جدید به عنوان عضوی از کیت توسعه نرم‌افزار کوانتومی منبع باز است. این ابزار جدید Qiskit نام دارد و با استفاده از آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند برای بهتر کردن کارایی و بهبود ویژگی‌های مدل‌های یادگیری ماشین خود، از توانایی کامپیوترهای کوانتومی کمک بگیرند. به طور کلی، یادگیری ماشین با تحلیل داده‌های دارای حجم بالا، الگوها و مدل‌های مختلفی را درباره موضوعات موردنظر به دست می‌آورد. برای بالا بردن دقت کار یادگیری ماشین، به میزان بسیار زیاد داده نیاز است و این عمل زمان و هزینه‌ی زیادی را احتیاج دارد. ابزار QitKit با هدف بالا بردن سرعت و کاهش هزینه‌ها طراحی شده است تا معادلات و محاسبات یادگیری ماشین با کمک فضای کوانتومی انجام شود.  

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در سی و ششمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه سی و شش

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.