پادیوم بلاگ
سی و دومین خبرنامه هفتگی پادیوم

سی و دومین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

سی و دومین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌۴ الی ۱۰ اسفند، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

گپی با هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ پاکلین 

دوره‌ی ششم از رویداد الکام‌استارز در روزهای اخیر در کشورمان برگزار شد. کسب‌وکارهای مختلفی از سراسر کشور در این رویداد شرکت کردند. پادیوم نیز به عنوان داور و حامی این رویداد، دو جایزه مجزا برای استارتاپ‌های پیشرو در نظر گرفت. جایزه APIپذیری کسب‌وکار به پلتفرم خشک‌شویی آنلاین پاکلین تعلق گرفت. این پلتفرم برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان در قسمت‌های مختلف خود، از APIها کمک گرفته است. طبق گفته‌ی یکی از موسسان این استارتاپ، APIها در بخش‌های پرداخت، پشتیبانی، لجستیک، بازاریابی، اپلیکیشن‌های در دسترس کاربران، رانندگان و مشتریان و… وجود دارند و به عملکرد پلتفرم پاکلین کمک می‌کنند.
عصر چهارشنبه ششم اسفندماه، گپی با هم‌بنیان‌گذاران پاکلین داشتیم و از زبان خود آن‌ها درباره تجربه پاکلین و استفاده از APIها برای حل پیچیدگی‌های فنی شنیدیم. شما می‌توانید متن کامل این مصاحبه را در این شماره از خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

پلتفرم پلیپاد در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی برگزیده شد

شبکه اجتماعی پلی‌پاد توانست در پنجمین دوره از جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی، به عنوان محصول برگزیده انتخاب شود. پلی‌پاد یکی از اعضای خانواده فناپ است که در سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرده است و بر بستر سرزمین هوشمند پاد عمل می‌کند. این پلتفرم اولین کنسول بازی در خاورمیانه است که از فضای ابری برای ارائه بازی‌ها استفاده می‌کند. پلتفرم بازی پلی‌پاد، علاوه بر خدماتی که به بازیکنان بازی‌های ویدیویی ارائه می‌دهد، بستری را برای سازندگان بازی‌ها نیز فراهم می‌کند تا بتوانند بازی خود را به کاربران معرفی کنند. افراد با زیرعنوان‌های بازی‌باز، بازی‌دار و بازی‌جامیست در این شبکه عضو می‌شوند.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

توییتر از قابلیت جدید خود برای کسب درآمد از دنبال‌کننده‌ها رونمایی کرد

توییتر به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد دو قابلیت جدید را به کاربران خود ارائه دهد. یکی از این دو قابلیت جنجالی، Super follower نام دارد که به کاربران اجازه می‌دهد برای فراهم کردن اجازه‌ی دسترسی به محتواهایی خاص، از دنبال‌کنندگان خود پول بگیرند. با این روش، کاربران توییتر می‌توانند به شکل مستقیم کسب درآمد کنند. توییتر در برنامه‌ی خود قصد دارد درآمد خود را تا سال ۲۰۲۳ دو برابر کند و این ویژگی جدید قدمی در مسیر تحقق این برنامه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر قابلیت Super follower، توییتر قصد دارد ویژگی Safety mode را نیز به پلتفرم خود اضافه کند تا حساب کاربری افرادی که ناقض قوانین توییتر هستند به شکل خودکار مسدود شود.

گوگل برای بررسی خواب، API جدیدی را معرفی می‌کند

گوگل اعلام کرده است که قصد دارد در تلاشی برای کمک به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و با هدف کمک به کاربران برای داشتن عادت‌های خواب بهتر، API خواب جدیدش را منتشر ‌کند که بررسی خواب در دستگاه‌های اندروید را با مصرف کم باتری انجام می‌دهد. وجود این API جدید برای کاربران به این معنا است که برنامه‌های بررسی‌کننده‌ی خواب می‌توانند کم‌مصرف‌تر شوند و اطلاعات را به صورت پیوسته ذخیره کنند. در نتیجه‌ی این تغییرات، برنامه‌ها می‌توانند درباره عادت‌های خواب کاربران اطلاعات مفیدتری ارائه ‌دهند و ویژگی‌های کارآمدتری برای کاربران فراهم کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند مقاله علمی بنویسد

در آزمایش جدیدی که بر روی هوش مصنوعی انجام شد، توانایی مدل پیش‌بینی زبان یادگیری عمیق (GPT-3) در زمینه زبانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این آزمایش مشخص کرد که هوش مصنوعی قدرت زیادی در پردازش زبان طبیعی دارد و حتی می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی، مقاله‌های قابل قبولی را بنویسد. در پژوهش انجام شده، موضوعاتی در زمینه‌های مختلف علمی مانند تاریخ، نوشتن خلاق و… به سه گروه دانشجویان، نویسندگان و GPT-3 ارائه شد. نتایج مشخص کرد که هوش مصنوعی می‌تواند در این موضوعات مقاله‌ای بنویسد که نمره قابل قبول را کسب کند. میانگین زمان نوشتن یک مقاله توسط یک فرد سه روز بود در صورتی که هوش مصنوعی در سه تا بیست دقیقه توانست مقاله را کامل کند. نتایج این پژوهش عمق پیشرفت هوش مصنوعی در پردازش طبیعی زبان را نشان می‌دهد.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در سی و دومین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه سی و دو

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.