پادیوم بلاگ
سوپر اپلیکیشن گوجک

سوپر اپلیکیشن چیست و چگونه کار می‌کند؟

عاطفه محیب
مقالات

پلتفرمی با بیش از ۲۰ سرویس، ۲ میلیون راننده، ۴۰۰ هزار فروشنده‌ی غذا و ۲۰هزار سرویس‌دهنده‌ی خدمات رفاهی و ۱۳۰ میلیون بار دانلود در منطقه؛ به gojek “سوپر اپ” اندونزیایی سلام کنید! 

سوپر اپ چیست؟

بنیان گذار بلک بری, مایک لازاریدیس, در سال ۲۰۱۰ مفهوم سوپر اپ را معرفی کرد؛ نوع جدیدی از اپلیکیشن‌های موبایل که متعجب می شوید چطور بدون آنها زندگی کرده اید. منظور لازاریدیس پکیجی از تعدادی اپ بود که مردم هر روز از آن استفاده می‌کنند و در عین حال یکپارچگی را تجربه کنند. 

البته حتما می‌دانید تجربه‌ی کاربران بلک‌بری به سوی پلتفرمی محدود و بسته سوق داده شدند؛ تجربه‌ای نه چندان موفق!

سوپر اپ, تعدادی اپلیکیشن است که بصورت یکپارچه زیر چتر سوپر اپ کار می‌کنند. لجستیک یا تحویل در محل, خرید و فروش, پرداخت از جمله سرویس‌هایی هستند که در سوپر اپ ها ارائه می‌شود. 

تبدیل شدن به سوپر اپ فرمول ساده‌ای دارد؛ یکی از سرویس‌هایی که خریدار دارد به سرعت راه بینداز و بقیه سرویس‌ها را به تدریج اضافه کن و مشتری را راضی و وفادار نگه دار.

پس از ارائه مستقیم خدمات در سوپر اپ وقت آن می رسد که پای شرکای تجاری و سایر خدمات دهندگان به آن باز شود؛  بدین ترتیب سوپر اپ به سکوی خدمات تبدیل می‌شود و حتی سیستم عامل.

چه ویژگی‌هایی gojek را به سوپر اپ تبدیل کرد؟

اپلیکیشن gojek  یک اپلیکیشن همه کاره است. 

این اپلیکیشن شاخ اندونزیایی را در مقاله‌ی دیگری در بلاگ پادیوم مورد بررسی کامل قرار داده‌ایم. اگر علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی استارتاپ gojek را مطالعه کنید.

همانند بیشتر سوپر اپلیکیشن‌ها, خدمات این اپلیکیشن شامل تاکسی اینترنتی, پرداخت, سفارش غذا, تحویل در محل, خرید و بسیاری خدمات دیگر است و مرتبا به سرویس‌هایش افزوده می‌شود.  ارائه بیش از ۱۸ سرویس و خدمات مهم ترین دلیل سوپر اپ نامیدن این اپلیکیشن است. 

تا ابتدای سال ۲۰۱۹، اپلیکیشن gojek بیش از ۱۲۵ میلیون بار دانلود شده است و در عرض ۳۶ ماه، تعداد سفارش‌ها به میزان ۶۶۰۰ برابر رشد داشته است.

بررسی‌های نشان می‌دهد gojek به اندازه سه استارتاپ تک شاخ هندی سرویس‌دهی می‌کند. شایسته نیست gojek  را امپراتوری در حوزه خدمات بنامیم؟!

چرا gojek سوپراپ شد؟

تجربه کاربران در استفاده از اپلیکیشن‌ها بسیار تامل برانگیز است. بیایید به سراغ اپلیکیشن” صبح بخیر هند” برویم و رفتار کاربرانش را بررسی کنیم.

کاربران تلفن همراه در هند، صبح را با ارسال پیام صبح بخیر به همراه عکسی زیبا برای عزیزانشان شروع می‌کنند. Western digital  گزارش کرده است که روزانه از هر سه کاربر، حافظه موبایل یک نفر پر می‌شود.

واکنش کاربران به این چالش چیست؟! اولین کاری که انجام می‌دهند حذف برنامه است.

این مشکل مربوط به کمبود حافظه نیست؛ حذف اپلیکیشن توسط کاربر، چالشی برای دنیای طراحی تجربه کاربری است.

در کشورهایی مانند هند و اندونزی که زیرساخت دسترسی به اینترنت به اندازه کافی فراهم نیست؛ تسهیل دسترسی به خدمات دیجیتال بسیار مهم است. 

در این خصوص gojek ، به عنوان یک سوپر اپ، یک نمونه موفق محسوب می‌شود. چرا که موفق شده است سرویس‌های مختلف و کاربردی را در بستری آسان در اختیار کاربران اندونزیایی قرار دهد.

Gojek چگونه پول در می‌آورد؟

پس از اینکه پول را برای کاربر مدیریت کردید می‌توانید حول آن قلمرو پادشاهی را گسترش دهید.

امروزه go-pay، سرویس پرداخت  و کیف پول gojek، بیش از ۳۰۰ هزار شریک تجاری دارد و سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار پرداخت ناخالص را پردازش می‌کند.

البته داستان gojek  به همین ختم نمی‌شود؛ مایلید بدانید چرا و چگونه کسب‌وکارهای زیادی شریک تجاری gojek شدند؟!

چگونه شرکای تجاری به سوپراپ gojek پیوستند – پلتفرم go-biz

اگر در اندونزی هوس چند تکه موز سرخ‌شده کنید؛ خیلی زود به دلخواهتان می‌رسید. 

go-food ، سرویس تحویل غذای اپلیکیشن gojek، لیستی طولانی از رستوران‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها و … را در اختیارتان قرار می‌دهد. سپس می‌توانید غذای دلخواه را سفارش دهید؛ و از طریق پرداخت نقدی یا کیف پول دیجیتال پرداخت کنید. سپس در اپلیکیشن go-jek  مشاهده می‌کنید که یکی از موتورسواران به سمت رستوران رفته، سفارش را تحویل گرفته و موز سرخ شده را به شما می‌رساند! 

ساده، سریع، قابل اعتماد

البته همه چیز به همین سادگی که میبینید نیست. مثال کوه یخ را به یاد بیاورید؛ سرویس سفارش غذای go-food فقط نوک قله آن است!

مهم‌ترین بخش اکوسیستم ارائه خدمات آنلاین، مانند سفارش غذا، شرکای تجاری آن هستند. 

حال می‌خواهیم بدانیم gojek  برای شرکای تجاریش چه راهکاری اندیشیده است.

شرکای تجاری و هزار و یک چالش

حتما شما هم حین خواندن داستان موز سرخ شده به این مسئله فکر کردید که اگر پرداخت نقدی باشد و راننده سفارش را تحویل بگیرد آن وقت صاحب رستوران چه چیزی عایدش شده؟ اگر راننده به یک رستوران دیگر برود چطور؟ اگر آن روز رستوران تعطیل باشد سفارش چه سرنوشتی دارد؟

این چالش‌ها سرآغاز ایجاد سرویس جدید go-biz بوده‌اند.

سرویس شرکای تجاری، go-biz، چگونه متولد شد

کمی پس از راه‌اندازی سرویس go-food، سرویس اولیه شرکای تجاری به نام go-resto نیز راه‌اندازی شد. این سرویس توانست تعدادی از مشکلات رستوران‌داران را مرتفع کند.

برای مثال به شرکای تجاری نیز کیف پول مجازی تعلق می‌گیرد که می‌توانند مبادله هزینه سفارش را با رانندگان از طریق آن انجام دهند. 

همچنین کد تایید خریدی تعبیه شده است که از طریق آن اطمینان حاصل می‌شود که راننده به رستورانی منطبق بر سفارش مراجعه کرده است.

البته در ابتدا همه چیز به خوبی پیش نرفت و مشکلات پیش آمده امتیاز اپلیکیشن gojek  را به ۳.۲ کاهش داد.

در نسخه جدید go-resto چالش‌های اولیه برطرف شد. 

مشکلات دسترسی به اپلیکیشن برطرف شد، رستوران‌داران می‌توانستند منو خود را به راحتی به روز کنند، دسته‌بندی‌ها و عکس‌ها به راحتی به روز می‌شدند و این یعنی کم کم شرکای تجاری خودشان به سمت اپلیکیشن gojek آمدند.

با تکامل go-resto  و اضافه شده شرکای تجاری جدید go-biz با دامنه کاری و خدمات گسترده‌تر متولد می‌شود.

آنچه خواندید، داستان اقتصاد اینترنتی در جنوب شرق آسیا بود با رشدی ۳ برابری در سال ۲۰۱۵ و پیش‌بینی رشدی استثنایی در سال ۲۰۲۵.

به نظرتان در ایران نیز سوپر اپ های می‌توانند به چنین رشدی برسند؟

داستان شکل‌گیری استارتاپ و سوپراپ gojek را در اینجا بخوانید.

سوالات متداول

سوپر اپ چیست؟

بنیان گذار بلک بری, مایک لازاریدیس, در سال ۲۰۱۰ مفهوم سوپر اپ را معرفی کرد؛ نوع جدیدی از اپلیکیشن‌های موبایل که متعجب می شوید چطور بدون آنها زندگی کرده اید. منظور لازاریدیس پکیجی از تعدادی اپ بود که مردم هر روز از آن استفاده می‌کنند و در عین حال یکپارچگی را تجربه کنند.  سوپر اپ, تعدادی اپلیکیشن است که بصورت یکپارچه زیر چتر سوپر اپ کار می‌کنند. سوپر اپ ها می‌توانند در بستر سیستم عامل‌ها در کنار هم کار کنند و دسترسی کاربران را محدود نمی‌کنند.

چگونه می‌توان یک سوپر اپ ایجاد کرد؟

راه‌اندازی یک سوپر اپ فرمول ساده‌ای دارد؛ یکی از سرویس‌هایی که خریدار دارد به سرعت راه بینداز و بقیه سرویس‌ها را به تدریج اضافه کن و مشتری را راضی و وفادار نگه دار.

منابع:

The Road to a Merchant SuperApp

What is a ‘Super App’?