پادیوم بلاگ
خبرنامه ویژه سال نو پادیوم

خبرنامه ویژه سال نو پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

خبرنامه ویژه سال نو پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با نگاهی به اخبار و روندهای مهم حوزه فناوری سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ منتشر شد.

می‌توانید متن کامل این شماره خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار دارد، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

مصاحبه‌ای اختصاصی با مدیر پروژه پادیوم

در اولین روزهای سال جدید، گفتگویی با سارا تمدن، مدیر پروژه پادیوم، انجام شد. در این گفتگو از ایشان خواستیم تا تصویری از پادیوم از گذشته تا امروز ترسیم کند. سارا تمدن در این مصاحبه به گذشته خود، تفاوت‌های تجربه کاری در پادیوم و چالش‌های بزرگ پادیوم تا کنون اشاره کرد و گفت گفتمان‌سازی در حوزه‌ی API، برنامه گذشته ما بوده و در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. 

او با اشاره به پیچیدگی کسب‌وکار پادیوم، درباره گزینه‌های راهبردی پادیوم صحبت کرد و گفت یکی از مهمترین تصمیم‌های پادیوم از ابتدا تا کنون، انتخاب میان رویکرد «منبع‌محور» و «نیازمحور» بوده است. در این دوراهی، پادیوم به سراغ رویکرد نیازمحور رفته و کوشیده تا نیازمندی‌های دیجیتال کسب‌وکارها را فراهم کند. 

متن کامل این مصاحبه را در خبرنامه ۳۵ بخوانید. 

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

ردپای فناوری در سال ۱۳۹۹

در این بخش خلاصه‌ای از جنجالی‌ترین پیشرفت‌ها و روندهای مرتبط با فناوری در سال قبل انجام شد. با نگاه به سالی که تمام شد، می‌توان دید که ویروس کرونا نقشی پر رنگ در جهت‌دهی به روندهای پیشرفت فناوری داشته است.

در حوزه دورکاری، برنامه‌های مختلفی مانند زوم، اسکایپ و… در سال گذشته توانستند رشد چشمگیری داشته باشند. همچنین گسترش دورکاری نقشی کلیدی برای امنیت سایبری داشت و افزایش زیرساخت‌های تعاملی سازمان‌ها، حفظ امنیت داده‌ها را دچار مشکل کرد. استارتاپ‌های برتر در سال گذشته، عمدتاً برنامه‌هایی بودند که انجام کارها به شکل آنلاین را آسان‌تر می‌کردند. همچنین در سال گذشته، حوزه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا رشد خوبی را تجربه کردند و سرمایه‌گذاری بر روی این دو حوزه افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، انتقال پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های بسیاری به بستر ابری، رشد تکنولوژی‌های ابری را در سال اخیر افزایش داد و شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و مایکروسافت سرمایه‌گذاری جدی بر این حوزه را آغاز کرده‌اند.

 مسیر رشد تکنولوژی در سال ۱۴۰۰

مسیر فناوری در سال ۱۴۰۰ بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، شگفتی‌های بسیاری را برای ما به ارمغان خواهد آورد و به نظر می‌رسد در سال آینده باید منتظر تحولات عمیقی در حوزه‌های مختلف فناوری باشیم.

در زمینه رایانش ابری باید منتظر خبرهای جدیدی از رایانش بدون سرور باشیم و پیش‌بینی می‌شود این مدل از رایانش جایگزین مدل‌های سنتی رایانش ابری شود. در حوزه امنیت سایبری نیز، شاهد به‌روزرسانی‌ها و پیشرفت‌های جدیدی برای افزایش امنیت اطلاعات کاربران خواهیم بود. یکی دیگر از زمینه‌هایی که به نظر می‌رسد در سال جدید رشد خوبی داشته باشد، حوزه بلاک چین است. فناوری بلاک چین این قابلیت را دارا است که در زمینه‌های مختلفی مانند احراز هویت دیجیتال، امکانات جدیدی را ارائه دهد. در حوزه هوش مصنوعی به نظر می‌رسد ابزارها و برنامه‌های مجهزتری برای مقابله با بیماری‌ها طراحی شوند و پیشرفت‌هایی را در حیطه‌ی پردازش زبان طبیعی شاهد باشیم. علاوه بر این، به نظر می‌رسد پیشرفت و تحول حوزه‌ی اینترنت اشیا و اینترنت رفتار نیز در سال آینده خبرساز شود.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در خبرنامه ویژه سال نو پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه ویژه سال نو پادیوم

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.