پادیوم بلاگ

مروری بر تجارت الکترونیک در خاورمیانه و شمال آفریقا

عاطفه محیب
بانکی و مالی ، کسب و کار ، مقالات

تا سال ۲۰۱۷ صنعت تجارت‌الکترونیک۱۰ درصد از بازار خرده فروشی جهان را در دست داشت. رشد این صنعت به نسبت خرده‌فروشی ۴ برابر بیشتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ صنعت تجارت‌الکترونیک نیمی از بازار خرده‌فروشی جهان را به خود اختصاص دهد. آمارها نشان می‌دهد تجارت الکترونیک در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا نیز مسیر رشد مشابهی را طی می‌کند. در ادامه به بررسی پنج شاخص سرنوشت‌ساز تجارت‌الکترونیک در منطقه می‌پردازیم.

آمارها نشان می‌دهد تجارت الکترونیک در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا نیز مسیر رشد مشابهی را طی می‌کند. در ادامه به بررسی پنج شاخص سرنوشت‌ساز تجارت‌الکترونیک در منطقه می‌پردازیم.


یکی از ملزومات تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های اینترنتی هستند. برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، نیاز به درگاه پرداخت دارید. برای همین پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «پادیوم؛ فراتر از یک درگاه پرداخت» را بخوانید.

۸.۳ میلیارد دلار، سهم تجارت‌الکترونیک از بازار

۸.۳ میلیارد دلار، دستاورد جالب‌توجه تجارت‌الکترونیک در سال ۲۰۱۷ در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقاست که با رشد سالانه ۲۵ درصد پیش‌بینی می‌شود با ضریب نفوذ ۷ درصد به ۲۸.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد.

مدیر تجارت الکترونیک منطقه‌ای و خرده‌فروشی گوگل در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا، مهمترین  دلیل این رشد سریع را افزایش پذیرش و دسترسی کاربران به بازار آنلاین می‌داند.

وسیله‌های الکترونیکی، مواد غذایی، زیبایی و مد چهار ستون اصلی تجارت الکترونیک در خاورمیانه

تجارت‌الکترونیک در منطقه به چهار دسته‌ی اصلی تقسیم شده است:‌

  • وسایل الکترونیکی با پرچمداری تلفن‌های همراه، بزرگترین و پرنفوذترین رکن تجارت‌الکترونیک است که نقش بسزایی در تغییر فرهنگ خرید، افزایش دسترسی کاربران به بازار آنلاین، محصولات متنوع و قیمت‌های جذاب ایفا می‌کنند.
  • ارزش‌آفرینی مُد و فشن در بستر تجارت‌الکترونیکی از مرز میلیارد دلار عبور کرده است و نرخ رشد نمایی آن را با بهبود تجربه‌ی مشتری و عرضه محصولات متنوع شاهد خواهیم بود.
  • صنعت زیبایی یکی از بازوهای  تجارت‌الکترونیک منطقه با سطح نفوذی بالا در سطح جهانی است که با افزایش اعتماد مصرف کننده به اصالت محصول و محبوبیت و تاثیر اینفلوئنسرهای منطقه رشد بیشتری خواهد داشت.
  • بازار مواد‌غذایی در تجارت‌الکترونیکی نوپاست اما با آنلاین شدن هایپرمارکت‌ها و گسترش فروشگاه‌های آنلاین به سرعت در حال رشد است.

مشتریان تلفن‌‌همراه به‌دست در حال جستجوی آنلاین و تماشای ویدئو‌ها

شبکه‌ی اینترنت، تجهیزات و وسایل الکترونیکی و تلفن‌های هوشمند در منطقه از کیفیت خوبی برخوردار است و کاربران منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین آمار آنلاین بودن را در جهان دارند که از دل آن فرهنگ خرید آنلاین بیرون آمده است. 

این کاربران آنلاین عمدتاً خرید کردن را با جستجوی آنلاین در موتورهای جست‌و‌جو شروع می‌کنند؛ حتی اگر آن محصول در مجتمع‌های خرید و فروشگاه‌های آنلاین موجود باشد. می‌توان گفت رگ خواب ساکنان خاورمیانه در دست موتورهای جستجو است!

تماشای ویدئوها نیز در پروسه‌ی خرید آنلاین کاربران منطقه نقشی کلیدی ایفا می‌کند و آماری تأمل‌برانگیز از کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس نشان می‌دهد ۵۰ درصد کاربران بعد از تماشای ویدئوی تبلیغاتی در یوتیوب، آن محصول را در فروشگاه‌های آنلاین یا فیزیکی بررسی می‌کنند.

تمامی آمارها نشان می‌دهد کاربران ساکن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا علاقه‌مند هستند برای خرید از گوشی‌های هوشمند استفاده‌ کنند و خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند.

پرداخت در محل، با علائم اولیه‌ی تغییر

از بین انواع روش‌های پرداخت، روش پرداخت در محل هنوز در صدر است و حدود ۶۲ درصد کاربران منطقه این روش را انتخاب می‌کنند درحالی‌که در فرانسه و انگلیس کمتر از ۵ درصد خریدهای آنلاین با روش پرداخت در محل انجام می‌شود. 

پیش‌بینی می‌شود در آینده، کیف‌پول‌های دیجیتال با جلب اعتماد کاربران و تصویب قوانین حمایتی معادله را تغییر دهند و این یعنی بهبود خدمات و رشد تجارت‌الکترونیک و سودآوری بیشتر.

میانگین پرداخت ۱۵۰$ برای هر سبد خرید

به‌نظر می‌رسد خرید آنلاین به عادت مشتریان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است و با متوسط ۱۵۰$ در هر خرید، هم‌پای هم‌تایان خود در امریکا و انگلیس هزینه می‌کنند.

با وجود این‌که آمارها نشان می‌دهد خرید آنلاین در منطقه در حال رشد است اما به‌نسبت این‌که تجارت‌الکترونیک در جهان در مرحله‌ی بلوغ به‌سر می‌برد، کودکی نوپاست و راهی طولانی در پیش دارد.

منبـــع