پادیوم بلاگ

بیست‌ و هشتمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

بیست‌ و هشتمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۶ الی ۱۲ بهمن ‌ماه، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

شروع به کار نسخه‌ جدید سایت پادیوم

نسخه‌ی جدید و به‌روز شده از سایت پادیوم با تلاش تیم‌های فنی و محصول این مجموعه راه‌اندازی شد. این نسخه دارای ظاهری متفاوت از نسخه‌ قبلی است و رابط کاربری جدیدی دارد. همچنین در این به‌روزرسانی پنل کاربری، مسیر ثبت‌نام، شیوه‌ی بارگذاری مستندات، روال تعریف سرویس توسط سرویس‌دهندگان و ساختار بازارچه‌ی API دچار تغییر شده‌اند. علاوه بر این، ارتقای زیرساخت سایت از جمله دیگر تغییرات ایجاد شده در نسخه‌ی جدید سایت پادیوم است.

برگزاری یک رویداد نوآورانه برای رفع چالش فهرست‌نویسی تحلیلی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قصد دارد رویداد نوآورانه  «لیبتک ۲» را با محور تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی به منظور پردازش داده و شناسایی موضوع آن، در دو مرحله برگزار کند. در مرحله‌ی اول گروه‌های شرکت‌کننده با استفاده از اطلاعات موجود طرح‌های خود را صورت‌بندی می‌کنند و در مرحله‌ی دوم، از پنج گروه منتخب درخواست خواهد شد تا طرح‌های خود را ارائه دهند و افراد منتخب از بین این پنج گروه انتخاب می‌شوند. هدف اصلی از برگزاری این رویداد، مقابله با چالش فهرست‌نویسی تحلیلی با کمک گرفتن از هوش مصنوعی است تا دسته‌بندی و جستجوی کتاب‌ها ساده‌تر شود.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

امکان دسترسی محققان به آرشیو کامل توییتر

شرکت توییتر اعلام کرد که تغییراتی در API خود انجام داده است تا عملکرد آن بهبود پیدا کند. هم‌اکنون این شرکت در نسخه‌ی جدید API خود، به محققان دانشگاهی واجد شرایط اجازه می‌دهد تا در زمینه‌های تحقیقاتی مختلفی مانند تغییرات اقلیمی و کووید-۱۹، از داده‌های عمومی توییتر کمک بگیرند. از این پس، امکان استفاده‌ی رایگان محققان از بخش تاریخچه‌ی کامل مکالمه‌های عمومی فراهم شده است. علاوه بر این، قابلیت ارسال توییت‌های بیشتر و جستجوی دقیق‌تر در بین توییت‌ها برای پژوهشگران فراهم شده است.

استارتاپ Shopalyst به دنبال بهبود تبلیغات تجارت الکترونیک

در هفته گذشته، استارتاپ هندی Shopalyst پلتفرم جدید خود را به شکل رسمی ارائه داد. این پلتفرم که Discovery Commerce Cloud نام دارد، در زمینه‌ی تبلیغات دیجیتال طراحی شده است و به برندها کمک می‌کند موثرترین مدل تبلیغ را برای جذب حداکثری مشتریان به کار بگیرند. این پلتفرم داده‌های مربوط به رفتار خرید مشتریان را جمع‌آوری می‌کند و در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. پلتفرم جدید Shopalyst پنج قسمت مختلف دارد که به شکل جداگانه یا به صورت هماهنگ با یکدیگر قابل‌استفاده هستند.

تاثیر دورکاری بر زنان شاغل در بخش IT

پژوهشی که به تازگی بر روی زنان و مردان شاغل در حوزه‌ی فناوری اطلاعات انجام شد، نتایج جالبی در خصوص تاثیر دورکاری بر عملکرد خانم‌های فعال در حوزه‌ی فناوری در کشور برزیل ارائه می‌دهد. این پژوهش آشکار کرده است که حدود نیمی از خانم‌های متخصص IT ترجیح می‌دهند از خانه کار کنند و معتقد هستند که کار کردن از راه دور استقلال شغلی آن‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال، حدود ۴۰ درصد از زنان تغییرات حاصل از کووید-۱۹ را به ضرر موقعیت شغلی خود می‌دانند و عقیده دارند که این شرایط مانعی در مسیر پیشرفتشان است. با این حال، تقریباً نیمی از متخصصان زن برزیلی در حوزه فناوری معتقدند انجام دورکاری تاثیر مثبتی بر پرورش برابری جنسیتی در محیط کار داشته است.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در بیست‌ و هشتمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه بیست ‌و هشت

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.