پادیوم بلاگ

بیست‌ و نهمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

نیلوفر نجیب نیا
اخبار

بیست‌ و نهمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۱۳ الی ۱۹ بهمن ‌ماه، منتشر شده است.

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار داده شده است، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

برگزاری وبینار درآمدزایی از APIها

سه‌شنبه گذشته، وبینار «درآمدزایی از APIها» با حضور بیش از شصت نفر از فعالان حوزه دیجیتال استان فارس و با همکاری کارخانه نوآوری شیراز برگزار شد. محوریت این وبینار بر پایه مخاطبان اکوسیستم دیجیتال استان فارس بود و مفاهیمی شامل چیستی API، نقش API در مدل کسب‌وکار، جایگاه API در بوم مدل کسب‌وکار و نقشه راه ورود به اقتصاد API بررسی شد. برگزاری این وبینار در راستای رویدادهای ترویجی در حوزه اقتصاد API بود که بر پایه آن پادیوم هر ماه با همکاری مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها برگزار می‌کند. برای هماهنگی جهت برگزاری این رویدادهای ترویجی، تمام شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری سراسر کشور می‌توانند از طریق شماره تماس ۸۹۵۱۸۹۸۹-۰۲۱ با روابط عمومی پادیوم در ارتباط باشند. 

برگزاری رویداد «تریگ کمپ» در زمینه اینترنت اشیا

رویداد استارتاپی «تریگ کمپ» در هفته‌های آینده برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود. این رویداد به شکل عمده بر بهبود حوزه اینترنت اشیا تمرکز دارد و افراد می‌توانند در زمینه‌های ساختمان‌ها و خانه‌های هوشمند، شهر هوشمند و سلامت هوشمند، در این رویداد شرکت کنند. بازه‌ی ثبت‌نام در رویداد تریگ کمپ از پانزدهم بهمن ماه تا ششم اسفند است. برگزارکنندگان و حامیان این رویداد در گذشته تجربه‌ی موفقی از حمایت استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا داشته‌اند و قصد دارند از استارتاپ‌ها و ایده‌های جدید در این حیطه حمایت کنند تا اکوسیستم اینترنت اشیای ایران شکل بگیرد. 

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

پلتفرمی جدید برای بهبود تجربه دورکاری

شیوع بیماری کرونا باعث افزایش دورکاری بسیاری از کارکنان در سراسر جهان شده است. در همین راستا شرکت مایکروسافت پلتفرم جدیدی با نام Viva را معرفی کرده است. هدف از ساخت این پلتفرم، کمک به افراد و آسان‌تر کردن تجربه‌ی دورکاری برای کارکنان است. سرویس Viva با برنامه‌های دیگر مایکروسافت، مانند مایکروسافت ۳۶۰ و مایکروسافت Teams ادغام می‌شود و خدمات مختلفی را در چهار حوزه Learning ،Insights ،Connections و Topics به کاربران ارائه می‌دهد.

تلاش گوگل برای تسریع دیجیتالی شدن کسب‌وکارها

از سال‌های گذشته کسب‌وکارهای مختلف در سراسر دنیا به دنبال دیجیتالی کردن روند خود هستند و شیوع بیماری کرونا این امر را تسریع کرده است. حالا سرویس ابری گوگل قصد دارد برای کمک به این روند، تغییرات عمده‌ای در پلتفرم Apigee X، که یک پلتفرم مدیریت API است، ایجاد کند. هدف از این انجام تغییرات، کمک به کسب‌وکارها است تا در فرایند دیجیتالی شدن بتوانند دارایی‌های خود را مدیریت کنند. Apigee X از قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گوگل برای شناسایی تهدیدها به صورت ناشناس، پیش‌بینی ترافیک برای فصل‌های شلوغ و اطمینان از انطباق APIها با نیازمندی‌های کسب‌و‌کار استفاده می‌کند.

استانداردهای جدید CIECA در ارتباط با JSON  و Open API

شرکت CIECA قصد دارد استانداردهای جدیدی را بر مبنای JSON و Open API تعریف کند تا توسعه‌دهنده‌ی استانداردهای موجود Business Message Suite باشند. بر طبق صحبت‌های مدیر اجرایی این شرکت، این استانداردهای جدید جایگزین BMSها نمی‌شوند و فقط با هدف پشتیبانی از آن‌ها طراحی شده‌اند. در واقع با ایجاد این استانداردهای جدید، علاوه بر XML، می‌توان از JSON نیز استفاده کرد. JSON برای بسیاری از شرکت‌ها موردترجیح است زیرا می‌تواند برای برقراری ارتباط بین سیستم‌ها، از پیام‌های کارآمدتر و کوچک‌تر استفاده کند. شرکت CIECA عنوان کرده است که در سال جاری تمرکز خود را روی شکل‌دهی به استانداردهای CAPIS خواهد گذاشت.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در بیست‌ و نهمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه بیست ‌و نه

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.