پادیوم بلاگ
استارتاپ حمل و نقل airlift

معرفی استارتاپ‌های موفق جهان: استارتاپ حمل‌ و نقل Airlift

نیلوفر نجیب نیا
مقالات

پاکستان ششمین کشور پرجمعیت در جهان است و بر اساس آمارهای جهانی، حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت این کشور رو به افزایش است و از دو دهه‌ی قبل، جمعیت آن ۴۴ درصد بیشتر شده است. با همه‌گیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و اینترنت پرسرعت، پاکستانی‌ها به دنبال راهکارهای جدید برای رفت‌وآمد هستند؛ اما با افزایش هزینه‌ی سوخت، حتی این راهکارهای نوین نیز دیگر صرفه‌ی خاصی ندارند. این مشکل باعث شد پنج جوان که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودند، به دنبال راه‌حل مناسبی به عنوان حمل‌ونقل باشند و ایده‌ی استارتاپ حمل و نقل Airlift متولد شد. عثمان گول، ایده‌ی اصلی این استارتاپ را در یک وب‌سایت آنلاین به اشتراک گذاشت و بعد از گذشت تنها سه هفته، افراد تیم استارتاپ توانستند اولین نسخه از Airlift را راه‌اندازی کنند.

Airlift، تولد یک ایده‌ی خلاقانه

Airlift یک استارتاپ حوزه‌ی فناوری است که برای افرادی که به شکل روزانه باید در شهرهای شلوغ پاکستان رفت‌وآمد کنند، سرویس اتوبوس‌های هوشمند را ارائه می‌دهد.

کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای به‌صرفه‌، یک صندلی در اتوبوس‌های مجهز در مسیرهای مختلف شهرهای کراچی و لاهور رزرو کنند. استفاده از این اتوبوس‌های مجهز، ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از استفاده از تاکسی‌های اینترنتی است. اما کاربران باید تا مسیر رسیدن به ایستگاه اتوبوس را پیاده طی کنند.

این استارتاپ موفق، در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی به شکل رسمی کار خود را آغاز کرد. استارتاپ حمل و نقل Airlift توانسته است سرمایه‌ی زیادی را از سرمایه‌گذاران سراسر جهان جذب کند. در حال حاضر، ماهانه صدها هزار کاربر از این سرویس استفاده می‌کنند و حدود ۵۰۰ نفر در شعبه‌های این سازمان مشغول به کار هستند. همچنین فقط در شهر لاهور، شرکت Airlift دارای بیش از ۵۰ هزار راننده است.

نحوه‌ی عملکرد Airlift

برنامه‌ی Airlift عملکردی مشابه با برنامه‌های حمل‌ونقل مجازی دیگر دارد. کاربران بعد از وارد شدن به برنامه و ثبت‌نام، می‌توانند با انتخاب کردن مسیرهای موردنظر و محل سوار شدن و پیاده شدن خود، یک صندلی برای خود انتخاب و رزرو کنند تا در زمان مناسب بتوانند سوار اتوبوس شوند.

این برنامه برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS موجود است. کاربران قادر هستند مسیر حرکت اتوبوس‌ها را دنبال کنند و هزینه‌ی رزرواسیون را با استفاده از کارت اعتباری پرداخت کنند.

تمام اتوبوس‌های شرکت Airlift دارای دوربین‌های محافظتی هستند تا امنیت کاربران و مسافران حفظ شود. همچنین، اطلاعات مختلفی مانند زمان به راه افتادن اتوبوس‌ها و مکان هر اتوبوس در هر لحظه توسط اتاق فرمان این شرکت بررسی می‌شود تا به مسافران اطلاعات دقیقی درباره‌ی زمان سوار شدن به اتوبوس ارائه شود.

خدمات دیگر این استارتاپ

در حال حاضر استارتاپ حمل و نقل Airlift در حال سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌ای جدید است. این پروژه که Airlift Express نام دارد، امکان خرید موادغذایی را از طریق اینترنت برای ساکنان لاهور و کراچی فراهم می‌کند. خریداران می‌توانند با انتخاب مواد غذایی موردنظر خود، به سرعت و در بازه‌ی ۴۵ دقیقه‌ای، آن مواد را درب منزل خود تحویل بگیرند.

این سرویس توانسته است حدود ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌ی خارجی جذب کند. هزینه‌ی حمل کردن مواد غذایی تا محل زندگی کاربران، کمتر از یک دلار برآورد می‌شود. عثمان گول، موسس شرکت Airlift در خصوص هدف از ایجاد این سرویس جدید بیان می‌کند: «ما می‌خواهیم به مشتریانمان امکان خرید و دریافت سریع مواد غذایی و گزینه‌های خرید متنوع را ارائه کنیم و فناوری و عملکردمان را بر اساس این هدف طراحی کرده‌ایم.»

چالش‌های موجود در استارتاپ حمل و نقل Airlift

مانند هر استارتاپ دیگر، شرکت Airlift نیز باید با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم کند. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین چالش این کسب‌وکار، سرعت رشد سریع آن است. از آنجایی که استفاده از خدمات این شرکت طرفداران بسیاری پیدا کرده است، نیاز است که اندازه‌‌ی شرکت هر ماه دو برابر شود و استخدام و جایگذاری این حجم بالا از نیرو نیاز به نظم و برنامه‌ریزی زیادی دارد.

همچنین در حال حاضر، بسیاری از شهرهای دیگر پاکستان نیز بازارهای بالقوه‌ی مناسبی برای اپلیکیشن Airlift هستند و نیاز به گسترش عملکرد این شرکت در مناطق و مسیرهای مختلف احساس می‌شود.

رقبایی مانند Careem و Uber (تاکسی‌های آنلاین) بیش از بیست درصد بازار حمل‌ونقل دیجیتال در پاکستان را در دست دارند. با این حال، مشتریان Airlift افرادی هستند که به دلیل رفت‌وآمد روزانه، به دنبال راهی ارزان برای حمل‌ونقل هستند.

فواید کشوری استارتاپ Airlift

مزیت استارتاپ حمل و نقل Airlift فقط ساده‌تر کردن حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌های کاربران نیست. بلکه این استارتاپ با کاهش تولید کربن، به محیط زیست نیز کمک می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، روش‌های حمل‌ونقل غیر اصولی، یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای کشور پاکستان هستند. حدود یک‌چهارم کربن‌دی‌اکسید تولید شده در این کشور، به دلیل استفاده از سوخت‌ها و اتومبیل‌های غیراستاندارد ایجاد می‌شود. بنابراین برای کاهش آلودگی هوا، کنترل میزان استفاده از خودروها اهمیت بسیار زیادی دارد.

استارتاپ Airlift بر پایه‌ی همین ارزش بنا شده است. استفاده از یک اتوبوس سی نفره به جای خودروهای شخصی با پنج سرنشین، تولید کربن‌دی‌اکسید را به یک ششم می‌کاهد.

همچنین کم شدن مصرف سوخت، می‌تواند تاثیری مثبت بر اقتصاد کشور پاکستان داشته باشد. در حال حاضر واردات سوخت، ۲۸ درصد از کلیه‌ی واردات این کشور را تشکیل می‌دهد. با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دولت می‌تواند بودجه‌ی بیشتری را به واردات دارو و وسایل خدماتی دیگر اختصاص دهد.

دورنمای آینده استارتاپ حمل و نقل Airlift

مهر حیدری، مدیر اجرایی این شرکت عنوان کرده است که: «در حال حاضر، سرویس اصلی رزرو اتوبوس در هر دو شهر کراچی و لاهور در حال خدمت‌رسانی به کاربران است و Airlift قصد دارد سرویسی ویژه برای خانم‌ها نیز در نظر بگیرد. همچنین این استارتاپ به دنبال راهی برای گسترش فعالیت‌های خود در کشورهای دیگر جهان است.»

بسیاری از متخصصان عقیده دارند که به زودی تمام جنبه‌های خدمت‌رسانی در دنیای مدرن به شکل دیجیتالی ارائه خواهد شد. استارتاپ حمل و نقل Airlift نیز مثالی موفق از دیجیتالی‌شدن حمل‌ونقل ارزان را ارائه می‌دهد. شعار این شرکت «حمل‌ونقل روزانه‌ی سریع و قابل اطمینان» است. این استارتاپ قصد دارد دامنه‌ی خدمت‌رسانی خود را در آینده‌ی نزدیک افزایش دهد.

همچنین استارتاپ‌های مشابه Airlift در مناطق مختلف دیگر جهان در حال خدمت‌رسانی به افراد هستند. برای مثال، استارتاپ ZipGo در هند نیز با هدف ارائه‌ی حمل‌ونقل آسان ایجاد شده است.

در ایران نیز پادیوم خدماتی را با هدف ساده‌تر کردن حمل‌ونقل عمومی و خصوصی ارائه می‌دهد. برای مثال، کاربران تهرانی با استفاده از سرویس نرخ کرایه‌ی تاکسی می‌توانند هزینه‌ی رفت‌وآمد به نقاط مختلف شهر را برآورد کنند. همچنین امکان استعلام ایستگاه‌ها و پایانه‌های موجود برای تاکسی‌ها وجود دارد تا افراد بتوانند نزدیک‌ترین محل برای سوار شدن و رسیدن به مقصد خود را بررسی کنند.

برای راحت‌تر شدن استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز، سرویس‌های مختلفی توسط پادیوم ارائه می‌شود. برای مثال، پادیوم در سرویس حمل‌ونقل و ترافیک خود، اطلاعات کاملی از خطوط مترو و اتوبوس شهر تهران را ارائه می‌دهد و مسیر هر خط اتوبوس را مشخص می‌کند. همچنین امکان بررسی زمان تخمینی رسیدن اتوبوس‌ها و قطارهای مترو به هر ایستگاه در سطح شهر را فراهم کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی خدمات پادیوم می‌توانید به بخش بازارچه‌ی APIهای پادیوم مراجعه کنید.

منبع