پادیوم بلاگ
سرویس احراز هویت تصویری

استفاده از سرویس احراز هویت ویدیویی به اندازه روش حضوری امن است؟

صبا محبی
مقالات

هنگامی که کسب‌وکارهای مختلف، از بیمه گرفته تا اپراتورها و یا حتی کارزارهای انتخاباتی، تصمیم به جذب مشتری جدید می‌گیرند، اغلب دو راه را در پیش دارند؛ یکی دعوت از مشتری به ثبت نام حضوری و استفاده از روش احراز هویت چهره به چهره و دیگری استفاده از روش‌های غیر حضوری. 

این روزها با دیجیتالی شدن بسیاری از امور، احراز هویت هم به این سمت سو در حال حرکت است. در بخش مالی با توجه به قوانین ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم، بیشتر از سایر زمینه‌ها این روش به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. علت هم واضح است، این روش‌ها بر خلاف نظر خیلی‌ها که به فرایندهای جدید به دیده شک می‌نگرند، امن‌تر از روش‌های حضوری است. علاوه‌بر امنیت، این روش چابکی، سهولت و سرعت بیشتری را دارد. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «احراز هویت تصویری؛ پیش به سوی دیجیتالی شدن» را هم بخوانید.

احراز هویت ویدیویی چیست؟

احراز هویت ویدیویی فرایندی است که برای مشروعیت‌بخشی و تایید هویت افراد انجام می‌شود که در آن فرد با تضمین کامل تایید می‌کند که هویت و اطلاعاتی که وارد کرده، با فردی که در ویدیو است، تطابق کامل دارد. برای این کار فقط به یک دستگاه هوشمند و دوربین، اتصال به اینترنت و مدارک هویتی معتبر نیاز است. 

فناوری شناسایی ویدیویی

فناوری‌های شناسایی ویدیویی تعیین می‌کنند که چقدر بین فردی که در ویدیو مشخص شده و اسناد هویتی تطابق برقرار است. در تکنولوژی‌های جدید‌تر، باید فرد به صورت در لحظه (real time) این کار را انجام دهد تا زنده و در شرایط تصمیم‌گیری بودن هم ثابت شود. 

پس از ارسال ویدیو اپراتورها ممکن است ویدیو را ببینند تا تصمیم بگیرند که این ویدیو جزئیات کافی و شرایط مناسب را دارد یا نه؛ سپس به عنوان یک سند، به صورت الکترونیکی ضبط و مهر و موم می‌شود. اما علاوه بر فایل ویدیو، داده‌های اولیه مانند آدرس IP، مشخصات دستگاه و لوکیشن فرد به عنوان شواهد مکمل در پرونده فرد ثبت می‌شود. 

استفاده از فناوری‌های شناسایی ویدیویی یک تیر و دو نشان است؛ از طرفی روی هر دستگاهی و هر فرمتی کار می‌کند و برای دسترسی به آن نیاز به تجهیزات فیزیکی خاصی نیست و فرد فارغ از مکان فیزیکی خود، می‌تواند از خدمات متنوع کسب‌وکارها استفاده کند. از طرفی دیگر استفاده از آن مطابق با قوانین ضد پولشویی و شرایط KYC  است. 

این ویدیو هیچ وقت در طول زمان تغییر نمی‌کند و اطلاعات مکمل بسیاری به همراه خود دارد و بسیار قوی‌تر از مدارکی است که فرد موضع احراز هویت حضوری تحویل کسب‌وکارها می‌دهد؛ واقعا نمی‌توان آن را با یک نسخه‌ی کپی رنگ و رو رفته از کارت ملی مقایسه کرد! 

علاوه‌براین اجبار به استفاده از ویدیو راه را برای کلاهبرداران هم می‌بندد. چرا که باید برای اثبات و جعل هویت خود شناسه‌های تقلبی (phoney ID) فراهم کنند و این کار برایشان هزینه‌بردار است. بسیاری از سرویس‌های احراز هویت تصویری ادعا کرده‌اند که به کمک این روش، موارد کلاهبرداری نزدیک به صفر شده است (منبع: electronicID)

بهبود فرایندهای تیم احراز هویت 

در بیشتر کسب‌وکارها روزانه هزاران نفر مشغول بررسی پرونده‌های مشتریان هستند. این افراد بیشترشان توانایی و تخصص کافی برای احراز هویت مشتریان را ندارند و صرفا جون بخشی از فرایند دیگری مانند ثبت قرارداد است، انجامش می‌دهند. اما به طور معمول این افراد صلاحیت انجام این کار را ندارند. 

استفاده از احراز هویت تصویری باعث می‌شود این کار به یک تیم تخصصی و متمرکز واگذار شود. با این کار کافی است یک تیم کوچک تشکیل دهید و به آن‌ها روش‌های امنیتی خودکار را توضیح دهید تا روی این فرایند نظارت داشته باشند و آخرین تاییدها را انجام دهند. این کار علاوه بر کاهش چشمگیر کلاهبرداری، فرایند احراز هویت را تخصصی و متمرکز می‌کند و به عنوان سرویس‌دهنده به بخش‌های مختلف شناخته می‌شود. 

آمارهایی از رهبر بازار احراز هویت تصویری 

شرکت سازنده محصول VideoID (سرویس احراز هویت ویدیویی)  چند آمار مهم در مورد محصول خود داده است. هدف از ارائه‌ی این آمارها، این نیست که این سرویس را تبلیغ کنیم (چرا که امکان استفاده از آن برای ما از نظر اقتصادی و حقوقی امکان‌پذیری اندکی دارد). اما دست کم با خواندن این آمارها می‌توانیم بیش تر از هر زمان دیگری به این روش امیدوار شویم در کسب‌وکار خود از آن استفاده کنیم. 

  • دقت در استخراج داده‌ها به روش OCR: حدود ۹۷.۹۸٪
  • دقت امتیاز دهی بیومتریک: ۹۴.۷۸٪
  • دقت الگوریتم AI: حدود ۹۹.۹۹٪
  • میانگین زمان انتظار مشتری برای فرایند شناسایی: ۱۸ ثانیه 
  • موارد تقلب در هویت: ۰ درصد

اگر می‌خواهید با مفهوم OCR آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «OCR چیست؟» را هم بخوانید.

سرویس احراز هویت ویدیویی در ایران

در پاد و به پشتیبانی بانک پاسارگاد سیستم احراز هویت تصویری توسعه یافته که در کنار SSO پاد توانسته بخش قابل توجهی از کاربران را با استانداردهای بانکی احراز هویت کند و از این رو استفاده از این سرویس‌ها امنیت بالایی دارد. به طور خاص، در سرویس احراز هویت تصویری پاد، پس از دریافت کد ملی و شماره سریال کارت ملی، استعلام اطلاعات فردی از ثبت احوال گرفته می‌شود و ویدیو فرد با تصویر کارت ملی تطابق داده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید با خیال راخت به پاد اطمینان کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال چنین سرویسی هستید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند: