پادیوم بلاگ
وب سرویس شاهکار

سامانه شاهکار چیست؟ آشنایی با وب سرویس شاهکار

صبا محبی
تکنولوژی

شاهکار (سامانه‌ای که وب سرویس شاهکار را ارائه می‌کند) مخفف عبارت شبکه احراز هویت کاربران است. در سال ۱۳۹۴ سامانه‌ای جهت تامین حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید که منجر به شکل‌گیری سامانه‌ی شاهکار شد. در این طرح اپراتورها موظف هستند قبل از ارائه سیم‌کارت به افراد، هویت آن‌ها را بسنجند و از صحت اطلاعات آن‌ها اطمینان حاصل کنند. 

اما پس از ثبت این اطلاعات توسط اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان برقرار کننده دسترسی به سرویس انتخاب شد. پس از آن حسب نیاز برخی دستگاه‌های اجرایی و کسب‌وکارهای دیجیتال، این سرویس را در قالب وب‌سرویس ارائه کرد. 

وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین نهادی بود که از این سرویس استفاده کرد. سرویس شاهکار به این نهاد اجازه داد تا شماره موبایل فرد را با کد ملی انطباق دهد و از این راه احراز هویت خود را تکمیل کند. پس از مدتی کسب‌وکارهایی مانند شیپور و دیوار هم از سامانه شاهکار شروع به استفاده کردند. 

چه کسب‌وکارهایی نیاز به استفاده از سامانه و وب سرویس های شاهکار را دارند؟

در ابتدا به دلیل نقدهایی که در زمینه حریم خصوصی به این سامانه وارد شده بود، استفاده از شاهکار محدود به برخی کسب‌وکارها شده بود. در نتیجه فقط کسب‌وکارهای حوزه آگهی کالا و حوزه پرداخت الکترونیک از این سامانه استفاده می‌کردند. بانک مرکزی آن‌ها را موظف کرد برای برخی از امور مانند دریافت موجودی، دریافت گزارش اعتباری و … نیاز به استفاده از شاهکار داشتند. 

در حال حاضر شما به عنوان کسب‌وکار می‌توانید از طریق پادیوم سرویس شاهکار را دریافت کنید. برای این موضوع فقط کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند: 

    انواع سرویس‌های شاهکار

    ۱- انطباق مالکیت شماره موبایل با کد ملی: این وب‌سرویس به کسب‌وکارها کمک می‌کند احراز هویت کاربران را راحت‌تر انجام دهند. برای مثال وقتی شما در اپلیکیشنی کد ملی و شماره موبایل خود را وارد می‌کنید، اپلیکیشن از طریق وب‌سرویس شاهکار مشخص می‌کند مالک موبایل، همان شخص است یا خیر. همچنین یک کد تایید برای شما به عنوان کاربر ارسال می‌شود که دسترسی به خط موبایل از این طریق سنجیده می‌شود. 

    ۲- سامانه استعلام تعداد خطوط: این سرویس مشخص می‌کند که تعداد خطوط ثبت شده در سامانه شاهکار و تعداد خطوط تحت مالکیت فرد یکسان است یا خیر. در صورت عدم تطابق، فرد باید به دفتر امور مشترکین مراجعه کند. 

    ۳- سامانه استعلام وضعیت سرویس تخصیص داده شده: این سرویس برای ارائه‌ی سرویس‌های ADSL مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند آن شماره تلفن در حال حاضر از سرویس ADSL  استفاده می‌کند یا نه. 

    ۴- احراز هویت مشترک دریافت سرویس ارتباطی: زمانی که فردی قصد دریافت سرویس از اپراتورهای ارتباطی مانند همراه اول دارد، اپراتور موظف است کلیه اطلاعات او را به نهادهای ذیربط مانند ثبت احوال، نیروی انتظامی، سامانه پژواک و اداره گذرنامه (برای اتباع خارجی) ارسال و استعلام وضعیت فرد را انجام دهد. پس از بررسی هویت، اجازه انتقال مالکیت برای فرد صادر می‌شود.