پادیوم بلاگ
تصویر یک بانک، یک گوشی همراه و لوگوی بانک پاسارگاد برای مقاله ابزارهای مالی مورد نیاز برای کسب‌و‌کارها

ابزارهای مالی ضروری برای کسب‌و‌کارها

رضا دهقان
بانکی و مالی ، کسب و کار ، مقالات

رسیدگی به امور مالی کسب‌و‌کار مانند توسعه و نگهداری محصول کاری همیشگی، گاهی خسته‌کننده و بسیار حساس است. از فاکتورهای سفارش گرفته تا مخارج روزانه و رسیدگی به امور مالیاتی، کارهای مالی یک کسب‌و‌کار گاهی آن‌قدر زمان‌بر است که تولید و توسعه محصول توسط کسب‌و‌کار غیر ممکن به نظر می‌رسد. اما خوشبختانه فناوری به کمک کسب‌و‌کارها آمده تا با ارائه خدمات متنوع مالی، صاحبان کسب‌و‌کار را از سردردهای امور مالی رها کرده و به آن‌ها اجازه دهد تا به کار اصلی خود، یعنی توسعه محصولی که مشکل مشتریان را حل می‌کند، بپردازند. در ادامه مقاله به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که با کمک آن‌ها می‌توانید بسیاری از امور مالی خود را به دست فناوری بسپارید.

نرم‌افزار حسابداری

اولین و مهم‌ترین ابزار مالی که هر کسب‌و‌کاری به آن نیاز دارد، نرم‌‌افزار حسابداری است. شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری در کشور ما نرم‌افزارهای حسابداری ارائه می‌دهند که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا، معایب و مشتریان خاص خود را دارد. برای مثال یک شرکت نرم‌افزاری توسعه داده که به طور ویژه برای فروشگاه‌های خرد و کلان طراحی شده و شرکت دیگری نرم‌افزاری مخصوص کسب‌و‌کارهای بزرگ و استارتاپ‌های حوزه فناوری ارائه می‌دهد.

مسئله مهم این است که شما نرم‌افزاری را انتخاب کنید که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد، تا بتوانید با شخصی‌سازی آن نیازهای کسب‌و‌کار خودتان را برطرف کنید.

در لیست زیر مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در یک نرم‌افزار حسابداری باید به دنبال آن‌ها باشید را مشخص کرده‌ایم:

  • انجام کارهای پایه‌ای حسابداری مانند صدور فاکتور، دسته‌بندی سرویس یا کالا و ابزار ارتباط با پشتیبانی نرم‌افزار
  • امکان ایجاد فرایندهای خودکار برای محاسبه و پرداخت مخارج ثابت دوره‌ای (هزینه سرور، اجاره و…)
  • امکان انجام محاسبات مالیاتی
  • محاسبه و پرداخت حقوق
  • دسترسی چندکاربره و امکان ایجاد سطوح دسترسی
  • نرم‌افزار موبایل یا وب‌اپلیکیشن

ابزارهای بودجه

ابزارهای تعیین بودجه به شما کمک می‌کنند تا بودجه کسب‌و‌کارتان را به صورت واقع‌بینانه جمع‌بندی کنید (که برای موفقیت کسب‌و‌کار بسیار ضروری است). برخی از نرم‌افزارهای حسابداری این سرویس را از قبل ارائه می‌دهند، اما اگر نرم‌افزاری که انتخاب کردید این ویژگی را نداشت، می‌توانید از سرویس‌های دیگری استفاده کرده و آن را با نرم‌افزار حسابداری خود یکپارچه کنید.

سیستم مدیریت صورت پرداخت

مدیریت صورت‌های پرداختی کاری بسیار زمان‌بر بوده و احتمال بروز خطا در آن زیاد است. ابزارهای مدیریت صورت پرداخت به شما کمک می‌کنند تا پرداخت‌های مختلف (حقوق، حق بیمه، مالیات و…) را محاسبه و به صورت خودکار به حساب‌های تعیین‌شده در زمان مشخص واریز کنید. مانند ابزارهای بودجه، برخی از نرم‌افزارهای حسابداری این سرویس را ارائه می دهند، اما شما می‌توانید از سرویس‌های دیگری نیز بهره ببرید و آن را با ابزارهای مالی دیگر یکپارچه کنید.

داشبورد مالی

داشبوردهای مالی به شما اجازه می دهند تا در یک نگاه وضعیت سلامت مالی کسب‌و‌کارتان را ببینید. این سرویس‌ها برای پیگیری شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIها) مناسب هستند و به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید کسب‌و‌کار شما تنها در حال تلاش برای بقا است یا روند رو‌ به رشدی را تجربه می‌کند. مزیت اصلی این داشبوردها بصری کردن داده‌های عددی است که درک آن‌ها ممکن گاهی سخت بوده و یا خسته‌کننده باشد. به کمک چارت‌ها و نمودارهای داشبوردهای مالی، شما درک درستی از وضعیت کسب‌و‌کار خودتان خواهید داشت و می‌توانید به موقع در مورد اقدامات لازم تصمیم‌گیری کنید.

مدیریت موجودی

برخی از نرم‌افزارهای حسابداری (به خصوص آن‌هایی که برای بازاریان طراحی شده است) این ویژگی را با خود به همراه دارند. با مدیریت موجودی‌های خود (اقلام فروخته‌شده، تحویل‌ داده‌شده و…) به صورت بهینه می‌توانید همواره یک قدم جلوتر از مشتریان خود گام بردارید و در زمان‌های مورد نیاز نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز اقدام کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که هیچ سفارشی به دلیل کمبود موجودی لغو نشده و همه مشتریان شما در زمان مورد نظر سفارش خود را دریافت می‌کنند.

رهگیری مخارج

هزینه‌های کوچک کسب‌و‌کارها (مانند لوازم اداری مثل خودکار، غذا، خرابی تاسیسات و…) به سرعت جمع شده و به سختی قابل رهگیری هستند. این موضوع به خصوص در مورد کسب‌و‌کارهای کوچک صادق است. ابزارهای رهگیری مخارج به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های پرداخت‌شده را به راحتی در یک جا جمع‌آوری کرده و آن‌ها را رهگیری کنید. به سرعت متوجه خواهید شد که می‌توانید با کمی تغییر در برنامه‌ها، هر ماه در هزینه‌های اضافه صرفه‌جویی کرده و آن مبالغ را صرف کارهای مهم‌تری مانند توسعه محصول کنید.

راهکارهای تجارت الکترونیک

تقاضا برای راهکارهای تجارت الکترونیک (از جمله راهکارهای خرید و پرداخت مانند درگاه پرداخت) همواره در حال رشد است. هرروزه میلیون‌ها کسب و‌کار در سراسر دنیا به کمک راهکارهای تجارت الکترونیک به مشتریان خود سرویس یا کالا ارائه می‌دهند. 

با توجه به رشد گسترده پلتفرم‌ها در دهه گذشته و رونق بازار تبادل خدمات، سرویس‌های جدیدتری مانند سرویس‌ تسهیم وجه از مبدا بیش از پیش مورد تقاضا هستند. این سرویس به کسب‌و‌کارهای پلتفرمی اجازه می‌دهد تا پس از دریافت سفارش مشتری برای کالا یا سرویس، برای خود و ارائه‌دهنده دو فاکتور جدایگانه صادر کرده و سهم هر کس را به صورت مستقیم به حساب آن‌ها واریز کند. به این ترتیب کسب‌و‌کار از بروز مشکلات مالیاتی ناشی از رسوب وجه در حساب خود جلوگیری کرده و هم‌زمان با پرداخت آنی سهم ارائه‌دهنده کالا یا سرویس، رضایت آن‌ها از تجارت با کسب‌و‌کار را افزایش می‌دهد.

حساب‌های دیجیتال

حساب‌های دیجیتال از جمله خدمات نوین بانک‌ها هستند که به مشتریان خود اجازه می دهند به صورت مجازی حساب دیجیتالی باز کنند. این حساب‌ها ضمن برخورداری از تمام امکانات و ظرفیت‌های حساب‌های سنتی، بسیاری از محدودیت‌های آن‌ها (مانند سقف برداشت روزانه) را برطرف کرده یا بهبود داده‌اند. حساب‌های دیجیتال می‌توانند تمام نیازهای یک کسب‌و‌کار را برطرف کرده و به آن‌ها خدمات مختلفی (از جمله دایرکت دبیت، کیف پول مجازی و…) ارائه دهند که در نهایت باعث رشد و توسعه کسب‌و‌کار می‌شود.

بانک پاسارگاد از جمله بانک‌های پیش‌رو در زمینه ارائه خدمات حساب دیجیتال است و فراهم کردن شرایط ایجاد حساب دیجیتال به صورت ساده، آماده است تا به شما در توسعه کسب‌و‌کارتان کمک کند. شما می‌توانید سرویس حساب دیجیتال بانک پاسارگاد را از لینک زیر دریافت کنید:

ابزارهای مالی همه‌چیز نیستند

هرچند ابزارهای معرفی‌شده می‌توانند به شما در توسعه کسب‌و‌کارتان کمک کرده و بسیاری از امور را برای شما راحت کنند، اما نمی‌توانند همه کارها را برای شما انجام دهند. در صورتی که تجربه، تحصیلات و تخصص لازم در امور مالی را ندارید و یا دغدغه‌های دیگر اجازه نمی‌دهد تا روی مسائل مالی دقیق فکر کنید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت یک متخصص استخدام کنید. چراکه یادگیری کار با این ابزارهای مالی خود فرایندی زمان‌بر است و در صورتی که کار با آن‌ها را ندانید، ممکن است باعث بروز اشتباه و ضرر مالی شوید.