پادیوم بلاگ
محاسبه هزینه پست در فروشگاه آنلاین

محاسبه هزینه پست در فروشگاه اینترنتی

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا هزینه ارسال کالا در شرایط مختلف، تغییر می‌کند و این هزینه چگونه محاسبه می‌شود؟ در واقع نحوه محاسبه هزینه پست، سوالی است که خیلی‌ها پاسخی برای آن ندارند. اما قرار است در این مطلب، با ساز و کار آن آشنا شویم و وب‌سرویس پادرو را به عنوان یک API کاربردی در این حوزه بررسی کنیم. اگر در فکر راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین هستید یا فروشگاهی دارید که قرار است در آینده سرویس‌های ارسال کالا ارائه کند، این مطلب برای شما است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی خود با کمترین هزینه هستید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و سرویس حمل کالا و لجستیک پادرو را به شما معرفی کنند:

    چه عواملی در محاسبه هزینه ارسال کالا تاثیرگذار هستند؟

    محاسبه هزینه‌های پستی به‌ویژه برای فروشگاه‌های اینترنتی، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها است. عوامل گوناگونی در تعیین هزینه ارسال کالا تاثیرگذار هستند. با تعیین مواردی مانند نوع ارسال، مبدا و مقصد پست، وزن محموله، مبلغ کالا و داشتن کد پستی می‌توانید هزینه ارسال را محاسبه کنید. اما مهم‌ترین شاخص‌های موثر در محاسبه هزینه‌های پستی، شامل موارد زیر هستند:

    حساسیت ‌و آسیب‌پذیر بودن

    طبیعی است که ارسال بسته‌های پستی ظریف و حساس که حمل آن‌ها نیاز به مراقبت بالایی دارند، با هزینه بیشتری صورت می‌گیرد. برای مثال هزینه ارسال کالاهایی مانند پیانو یا هارد اکسترنال که باید تحت شرایط خاصی جابجا شوند، با کالاهای غیرحساس متفاوت است.

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «مدیریت لجستیک در کسب‌وکارها به چه معناست؟» را هم بخوانید.

    عمر و سلامتی کالا

    برخی از کالاها باید سریع‌تر به مقصد برسند تا قابل استفاده باشند. سریع بودن و البته استفاده از تجهیزات ضروری برای حمل، فاکتورهای تاثیرگذاری هستند که می‌توانند هزینه ارسال را تغییر دهند. تره‌بار و لبنیات نمونه‌ای از کالاهایی هستند که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. این کالاها ممکن است با حجم بالا و به‌صورت کلی باشند و یا به‌صورت جزئی و در حجم پایین.

    ارزش کالا

    کالاهای ارزشمند مانند زیورآلات و جواهرات از جمله مواردی هستند که ارسال آن‌ها نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارند تا آن‌جا که باید حتما تحت پوشش خدمات بیمه قرار بگیرند. همین موضوع موجب افزایش هزینه ارسال کالا خواهد شد. 

    وزن و اندازه بسته پستی

    وزن و اندازه بسته پستی، از مهم‌ترین عوامل محاسبه هزینه ارسال هستند. بالا بودن اندازه و وزن مرسوله، موجب می‌شود تا هزینه بالاتری برای ارسال در نظر گرفته شود.

    انواع سرویس‌های پستی

    علاوه بر موارد گفته شده، نوع سرویس پستی هم در تعیین هزینه ارسال تاثیرگذار است. روش‌های گوناگونی برای ارسال کالا از جمله پست عادی، پیشتاز و سفارشی وجود دارند که تفاوت‌هایی با هم دارند. در ادامه این تفاوت‌ها را در محاسبه هزینه ارسال را بررسی می‌کنیم.

    پست عادی

    با این‌که ساده‌ترین و متداول‌ترین روش ارسال کالا در گذشته، پست عادی بوده اما این سرویس این روزها دیگر کاربرد چندانی ندارد و در حال حاضر بیشترین کاربرد پست عادی ارسال نامه و مطبوعات است.

    پست سفارشی

    از پرطرفدارترین سرویس‌های ارسال کالا، پست سفارشی است. هزینه پست سفارشی کمتر از پست پیشتاز است اما در پست سفارشی ممکن است ارسال کالا تا یک هفته به طول بیانجامد. حداکثر وزن بسته پستی در پست سفارشی ۴۰ کیلوگرم است.

    پست پیشتاز

    پست پیشتاز سریع‌ترین و امن‌ترین سرویس پستی است. با استفاده از این سرویس، مرسوله بیمه می‌شود و ارسال کالا تنها ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد. بسته پستی در پست پیشتاز می‌تواند حداکثر ۲۵ کیلوگرم وزن داشته باشد.

    کسب‌و‌کارهای خصوصی

    با توجه به پتانسیل بازار حمل و نقل و برخی محدودیت‌ها در سیستم پست، کسب‌و‌کارهای خصوصی مختلفی از جمله پادرو وارد این عرصه شده‌اند تا ضمن انجام سفارشات حمل‌و‌نقل، تجربه لذت‌بخشی را نیز برای کاربران و مشتریان رقم بزنند. به دلیل سرعت بیشتر در ثبت سفارشات و ارسال کالا، امکان استفاده از فناوری‌های مختلف برای پیگیری کالا و محدودیت‌های کمتر نسبت به پست، استفاده از این کسب‌و‌کارها در بین فروشگاه‌های آنلاین به طور مداوم رو به افزایش است.

    APIها چگونه به کمک کسب‌وکارها می‌آیند؟

    با استفاده از API پست، محاسبه هزینه ارسال برای کسب‌وکارها به آسانی صورت می‌گیرد. به این ترتیب با کمک سرویس‌های آنلاین، در کوتاه‌ترین زمان و با دقت بالا، این هزینه محاسبه و به کاربران اعلام می‌شود. در ادامه با یک API قدرتمند در حوزه حمل‌ونقل و ارسال کالا آشنا خواهید شد که تا امروز همراه خوبی برای کسب‌وکارها بوده است.

    پادرو، API حمل‌ونقل و ارسال کالا

    این روزها برگ برنده بسیاری از کسب‌وکارها، استفاده از سرویس‌های حمل‌و‌نقل و ارسال کالا است. اغلب کسب‌وکارهای تولیدی و توزیع‌کنندگان از جمله رستوران‌ها، نیازمند ارائه خدمات حمل‌و‌نقل هستند. با توجه به این‌که توسعه‌ زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل فرایندی پرهزینه و زمان‌بر است، اغلب کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند از APIهای حمل‌و‌نقل استفاده کنند.

    از بهترین APIهای حمل‌ونقل، می‌توان به پادرو اشاره کرد. پادرو یک پلتفرم هوشمند حوزه حمل‌ونقل و ارسال کالا است که امکانات متنوعی جهت مدیریت ارسال کالا به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. این API به‌ویژه برای کسب‌وکارهای نوپا با هزینه کم، سرویس‌های حمل‌ونقل مورد نیازشان را تامین می‌کند. هدف اصلی پادرو، تسهیل فرآیند فروش و ارسال سفارش برای فروشگاه‌های آنلاین و سازمان‌های کوچک و بزرگ است. با استفاده از این API، کالاها به روشی مطمئن و به‌صرفه، به دست مشتریان می‌رسند. اما علاوه بر این، پادرو به عنوان مرجعی برای مقایسه قیمت‌ها در میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌و‌نقل شناخته می‌شود. کسب‌وکارها به کمک پادرو می‌توانند کالاهای خود را سریع‌تر و با کمترین هزینه به دست مشتریان برسانند. در مجموع سازمان‌ها و صاحبان فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از سرویس پادرو، می‌توانند به‌راحتی از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

    • فروش محصولات از طریق لینک اختصاصی
    • پنل ساده و کاربردی برای مدیریت سفارش‌ها
    • استفاده از درگاه پرداخت امن بدون نیاز به پرداخت کمیسیون
    • امکان انتخاب شرکت پستی
    • ارسال سفارشات بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پستی 

    وب‌سایت‌های فروش آنلاین این امکان را دارند تا با استفاده از API  شخصی‌سازی شده، به همه شرکت‌های پستی طرف قرارداد با پادرو دسترسی داشته باشند تا مناسب‌ترین گزینه از نظر سرعت و قیمت را برای ارسال انتخاب کنند.

    پادرو کارراه‌انداز فروشگاه شما است!

    احتمالا اولین واکنش شما بعد از خواندن این مطلب این است که لبخند بزنید و بگویید: «همان است که می‌خواستم!». فرقی نمی‌کند که تازه در فکر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود هستید یا این‌که مدت‌ها از فعالیت آن می‌گذرد. در هر حال دسترسی به چنین ابزاری، نه تنها گره از کار شما باز خواهد کرد که حتی کسب‌وکار شما را در رقابت با سایرین پیش می‌اندازد و موجب رونق بیشتر آن خواهد شد.

    در هر حال دنیای دیجیتال، الزاماتی را بر فضای کسب‌وکارها تحمیل کرده است که دیر یا زود باید به آن تن دهیم. به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، همه کسب‌وکارها انتخاب دیگری جز همراهی با تکنولوژی نخواهند داشت و در غیر این صورت، به ناچار از صحنه روزگار محو خواهند شد. بنابراین برد با آن‌هایی است که این پیش‌بینی را انجام داده‌اند و زودتر کسب‌وکار خود را به‌روز کرده‌اند. 

    آیا برای محاسبه هزینه پست api وجود دارد؟

    بله، api پادرو در زمینه محاسبه هزینه پست و مقایسه‌ی قیمت‌های شرکت‌های پستی مختلف است. به کمک این api می‌توانید کسب‌وکار خود را به شرکت‌های پستی مختلف وصل کنید و کالاها را با کمترین قیمت به دست مشتری برسانید.

    مهم‌ترین فاکتور در محاسبه هزینه‌ی پست چیست؟

    وزن و اندازه بسته پستی، از مهم‌ترین عوامل محاسبه هزینه ارسال هستند. بالا بودن اندازه و وزن مرسوله، موجب می‌شود تا هزینه بالاتری برای ارسال در نظر گرفته شود. اما فاکتورهای دیگری مانند حساسیت بسته، عمر و ارزش ریالی کالا هم از سایر فاکتورهایی هستند که در محاسبه‌ی هزینه‌ی پستی تاثیرگذارند.