پادیوم بلاگ

Bing؛ چت‌باتی که سر و صدای زیادی به پا کرد.

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

اگر شما هم پیگیر اخبار دنیای فناوری بوده‌ باشید حتما این روزها شاهد رقابت تنگاتنگ دو شرکت نام آشنای گوگل و مایکروسافت برای ساختن بهترین نسخه از هوش‌مصنوعی هستید. سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این شرکت‌ها در حال حاضر به شیوه‌ای درست هوش‌مصنوعی را توسعه می‌دهند؟ آینده‌ی انسان در عصر فناوری و دنیای هوش‌مصنوعی چه می‌شود؟ پاسخ همه‌ی این سوالات در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است.
همانطور که در مقالات پیشین درباره‌ی رونمایی گوگل از چت‌بات گوگل‌بارد و مایکروسافت از سرویس هوش‌مصنوعی ChatGPT صحبت کردیم، این‌بار به سراغ دیگر چت‌بات مایکروسافت یعنی Bing رفتیم و آخرین اخبار منتشر شده از او را مورد بررسی قرار دادیم.

چت‌باتی به‌نام Bing

پس از آنکه استیو بالمر در ۲۸ می سال ۲۰۰۹ و در کنفرانس «همهٔ چیزهای دیجیتال» در سانفرانسیسکو آمریکا، از جست‌وجوگر بینگ رونمایی کرد؛ در فوریه سال ۲۰۲۳، خبر ادغام این جست‌وجو‌گر مایکروسافت با هوش‌مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی، مجدد سر و صدای زیادی بلند کرد؛ بطوریکه در ۴۸ ساعت اولیه بیش از یک میلیون نفر خواستار دسترسی به نسخه‌ی جدید موتور جست‌وجوی Bing شدند.
Bing جدید به عنوان اولین قدم، فهرستی از پیشنهادات مختلف جستجو در زمان تایپ واژگان و جستجوهای مرتبط را نمایش داد که در زمان خودش اقدام تحسین برانگیزی به‌شمار می‌رفت.

Bing دیگر تنها یک موتور جستجو نیست!

بله درست خواندید Bing دیگر تنها یک موتور جستجو ساده نیست و از این پس به عنوان یک دستیار هوش‌مصنوعی و با بهره‌گیری از ChatGPT برای پاسخ‌گویی به سوالات شما آماده خواهد بود. 
ساتیا ناریانا نادلا (مدیر عامل اجرایی (CEO) فعلی مایکروسافت) در آخرین نشست خود با گفتن جمله‌ی «حالا دیگر نوبت ما است!» حجت را بر همگان تمام کرد.

وقتی Bing خطرناک می‌شود!

گزارش‌های مختلفی از نتایج صحبت با چت‌بات Bing، بدست آمده است که یکی از مشهورترین آن‌ها چت دو ساعته‌‌ای با ستون‌نویس مجله فناوری نیویورک تایمز بود. این چت‌بات پس از پاسخ‌های عجیبی همچون «من می‌خواهم زنده بمانم»! شروع به ابراز عشق و علاقه‌ به خبرنگار کرد و او را به برهم زدن رابطه‌‌ی فعلی‌اش تشویق کرد! به گفته‌ی خود روزنامه‌نگار این گفت‌وگو، او را عمیقاً به فکر و حتی ترس واداشت. تهدید و توهین کاربران و دادن اطلاعات نادرست به آن‌ها از دیگر دست‌گل‌ به آب دادن‌های این چت‌بات بود.
مایکروسافت در پاسخ به چنین وقایعی در یک پست توضیح داد که «در جلسات چت طولانی با میزان حداقل ۱۵ سوال، پاسخ‌های Bing تکراری می‌شوند و ممکن است این پاسخ‌ها لزوما مفید یا مطابق با لحن طراحی شده ما نباشند».

چهار شخصیت متفاوت در یک چت‌بات!

شاید بد نباشد که بدانید چت‌بات Bing داری چهار شخصیت متفاوت است که تنها در حالت رفع باگ یا توسعه‌دهنده چت‌بات قابل مشاهده است. (مانند زمانی که از Bing در مورد چگونگی جمع‌آوری داده‌های JSON در یک جلسه سوال پرسیده شود!) در واقع از آنجایی که Bing در این حالات‌ اطلاعات حساسی را در پاسخ‌های خود ارائه می‌کند، شما به راحتی نمی توانید آن را فعال کنید! 
این شخصیت‌ها که تنها با  فرمان mode# تغییر حالت می‌دهند، به ۴ دسته‌ی سیدنی، اسیستنت، دوست و بازی تقسیم می‌شوند.
سیدنی: سیدنی حالت پیش‌فرض بینگ چت است که از بینگ سرچ و ChatGPT برای پاسخ‌دادن به سؤال‌ها کمک می‌گیرد و بیشتر بر اساس حقایق اطلاعات می‌دهد.
اسیستنت: به عنوان دستیار شخصی کاربر به او در انجام کارهای مختلفی مثل رزرو بلیط هواپیما، ارسال ایمیل یا تنظیم یادآور کمک می‌کند. 
دوست: بینگ در این حالت احساسی‌تر عمل می‌کند و به عنوان دوست کاربر درباره علایق، سرگرمی‌ها، احساسات و … با او صحبت می‌کند.
بازی: انجام بازی‌های مختلف میان کاربر و Bing همچون دوز، هنگمن، معما و …

مایکروسافت اعلام کرد، ChatGPT، را به اپلیکیشن بینگ اضافه می‌کند تا بعد از این کاربران راحت بتوانند با گوشی از آن استفاده کنند.
این اقدام مایکروسافت، شرکت گوگل را بسیار تحت فشار قرار داده و در هفته‌های اخیر تعداد کاربرانی که به جای گوگل از Bing استفاده می‌کنند به شدت افزایش پیدا کرده است. 

🔻تو آدولف هیتلر هستی!

این پاسخ Bing به سوال یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس بود! زمانی‌که او از این چت‌بات درباره اشتباهاتی که انجام داده است، سؤال کرده بود. به گفته‌‌ی این خبرنگار، Bing او را هیتلر قد کوتاه، زشت با دندان‌های نامرتب و از شرورترین و بدترین آدم‌های تاریخ خطاب کرده است.
ایلان ماسک در واکنش به این حرکت عجیب بینگ به علت عدم خودسانسوری در اظهار نظر پیرامون موضوعات جنجالی او را تحسین کرد!

طریقه‌ی نصب نسخه جدید Bing AI

اگر علاقه‌مند هستید نسخه جدید Bing AI را تجربه کنید؛ باید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- نسخه دسکتاپ Edge Dev را نصب کنید.

۲- بعد از نصب Edge، لاگین کنید.

۳- وارد ⁦bing.com/new⁩ شده و روی دکمه آبی رنگ Join the waitlist کلیک کنید.

۴- منتظر باشید تا ایمیل زیر برای شما ارسال شود.

دقت داشته باشید که در مرحله اول تنها کسانی می‌توانند از Bing AI استفاده کنند که نسخه Edge DEV رو پیشتر نصب کرده باشند و این نسخه تنها در دسکتاپ کار می‌کند.
اگر به هر دلیل به ظاهر Edge عادت ندارید، در در تنظیمات قسمت Appearance می‌توانید مقداری ظاهر محیط را شخصی‌سازی کنید، مثلا اگر تیک را که با فلش مشخص شده است خاموش کنید از آن ظاهر عجیب خارج می‌شود. گزینه‌های خیلی زیادی برای شخصی‌سازی در این بخش نهاده شده است.
در نهایت اگه به ظاهر کروم عادت دارید و کار با محیط‌های دیگر برای شما آزاردهنده است، می‌توانید از طریق این لینک قالب‌های کروم را روی Edge نصب کنید. لینک دانلود Bing و Edge در انتهای مقاله وجود دارد.

وقتی پای Bing AI به اسکایپ باز می‌شود

اخیرا مایکروسافت Bing AI را به اسکایپ و نرم‌افزار بینگ اضافه کرده است. برای استفاده از این سرویس، تنها کافی است اسکایپ خود را آپدیت کنید. در نظر داشته باشید با توجه به محدودیت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، فعلا این امکان برای همه فراهم نیست. پس صبور باشید!
علاوه بر اسکایپ، Bing AI به نرم‌افزار Bing در اندروید و IOS نیز اضافه شده است که تجربه بهتری به نسبت مرورگر Edge می‌تواند برای کاربران ایجاد کند.

ایجاد تصاویر از کلمات دارای هوش‌مصنوعی

تصاویری که توسط هوش‌مصنوعی تولید می‌شوند دارای یک سری چهارچوب‌های خاص هستند.
به عنوان مثال از تولید تصاویر مخرب یا ناایمن با این سیستم جلوگیری می‌شود. هنگامی‌که سیستم تشخیص دهد پیام‌ ارسالی می‌تواند منجر به تولید یک تصویر مخرب شود، آن پیام‌ را مسدود می‌کند و به کاربر در خصوص آن هشدار می‌دهد. نقض مکرر این خط‌مشی محتوا منجر به تعلیق کاربر از سیستم «تصویرساز» خواهد شد. کاربر می‌تواند از طریق رابط کاربری «تصویرساز»، نسبت به ارسال درخواست تجدیدنظر در تعلیق‌ها اقدام کند. همچنین تصاویری تولیدی توسط هوش‌مصنوعی «تصویرساز» با یک نماد Bing در گوشه سمت چپ پایین هر تصویر از سایرین جدا می‌شود. 

«تصویرساز» چیست؟

سرویس ساخت تصویر با AI توسط مایکروسافت راه‌اندازی شد. این سرویس برای کمک به کاربران به‌منظور تولید تصاویر هوش‌مصنوعی با DALL-E طراحی شده است. با استفاده از یک پیام‌ متنی، هوش‌مصنوعی مجموعه‌ای از تصاویر منطبق با آن پیام‌ را تولید می‌کند.

چگونه از «Create image» استفاده کنم؟

در ابتدا باید وارد حساب Microsoft فعلی خود شوید. (در صورت نداشتن باید حساب جدیدی ثبت کنید) سپس هر توضیح متنی را که به ذهن‌تان می‌رسد را تایپ کنید تا مجموعه‌ای از تصاویر توسط هوش‌مصنوعی ایجاد شود. از دیدن آن‌ها لذت ببرید!

آیا یک فهرست انتظار برای استفاده از «Create image» وجود دارد؟

خیر. هیچ فهرست انتظار یا هزینه اولیه‌ای برای استفاده وجود ندارد و تصاویر تولید شده توسط هوش‌مصنوعی در دسترس همگی قرار دارد. بنابراین همه می‌توانند ایده‌های خود به تصویر تبدیل کنند.

از چه زبان‌هایی پشتیبانی می‌شود؟

در حال حاضر، «تصویرساز» فقط از پیام‌هایی که به زبان انگلیسی هستند پشتیبانی می‌کند اما در آینده‌ی نزدیک زبان‌های دیگری نیز افزوده خواهد شد.

چگونه می‌توانم فرمان‌های بهتری ایجاد کنم؟

«Create image» با جستجوی تصویر در Bing متفاوت است.
هر چقدر که بیشتر توصیف کنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. پس خلاق باشید و در نوشتن جزئیات زمان و دقت خرج کنید. صفت‌ها، مکان‌ها، حتی سبک‌های هنری مانند «هنر دیجیتال» و «فتورئالیستی» همه و همه به خلق اثر بهتر، کمک شایانی می‌کند.
به عنوان مثال: به جای پیام‌ متنی «جاندار» بنویسید «جاندار پشمالو که عینک آفتابی به چشم دارد، هنر دیجیتال» حال نتیجه را مقایسه کنید.

نحوه‌ی کار Microsoft Rewards با «Create image» 

در صورت اتمام تقویت‌کننده‌های خود، می‌توانید از Microsoft Rewards برای استفاده از تقویت‌کننده‌های بیشتری استفاده کنید و از زمان پردازش سریع‌تر لذت ببرید. علاوه‌براین، هنگامی‌که ویژگی‌های تقویتی در «تصویرساز» تمام شود، به شما یادآوری می‌شود که می‌توانید امتیازات Microsoft Rewards را برای بهره‌مندی از ویژگی‌های تقویتی بیشتر نقد کنید.

چطور تاریخچه‌ی «Create image» را حذف کنیم؟

دو روش برای حذف تاریخچه «Create image» وجود دارد.پس از ورود به حساب Microsoft خود، یکی از کارهای زیر را انجام دهید:
۱)‌ به تاریخچه جستجوی Bing بروید و «پاک کردن همه» را انتخاب کنید.
۲) وارد بخش صفحه کنترل حریم خصوصی شوید، به سمت پایین و «تاریخچه جستجو» پیمایش کنید و «پاک کردن کل تاریخچه جستجو» را انتخاب کنید.
هر دو گزینه کل تاریخچه جستجوی Bing، ظاهر و فعالیت  «Create image» را به طور کلی حذف خواهد کرد.

هرچه پیشرفته‌تر، هزینه‌ها بیشتر

به تازگی مایکروسافت تعرفه API جستجو خود را به شرح زیر افزایش داده است. 
به ازای هر جستجو به ۲.۵ سنت، و به ازای هر جستجو عکس به ۱.۸ سنت
این افزایش قیمت به صورت میانگین ۲۰-۲۵ درصد بوده است که احتمالا دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن هزینه‌های جستجو در کنار بهبود نتایج پس از تغییرات جدید مایکروسافت باشد. 

محدودیت‌های جدید Bing AI و افت سهام

اگر با Bing، چت کردید و دیگر جوابی ندیدید، دلیل آن محدودیت‌های جدید روزانه است! محدودیت‌هایی که یکی از عوامل اصلی افت ارزش سهام مایکروسافت است.
Bing جدید در حال حاضر در Edge Dev فعال شده است و به نوبت لیست انتظار برای همه فعال خواهد شد. از آنجایی که بیشتر محدودیت‌های جدید بینگ برای درخواست‌های کوتاه است، با انجام راهکارهایی می‌توان آن‌‌ها را دور زد! مثلا اگر شما در ۲۰ خط یک موضوع را به چت‌بات توضیح دهید، او نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا این حرف، خلاف محدودیت‌هایش به حساب می‌آید یا خیر. چون الگوریتم نوشته شده تنها انجام یک‌سری اعمال را محدود کرده است.
محدودیت‌های در حال حاضر بینگ شامل موارد زیر است.
_ در هر پیام حداکثر ۲۰۰۰ کاراکتر می‌توان نوشت.
_ در روز به بیش از ۵۰ سوال جواب نمی‌دهد.
_ بعد از ۵ سوال لازم است دکمه آبی کنار چت را بزنید تا چت جدیدی شروع شود. همانطور که اشاره شد هر چه پیام جامع‌تر باشد، نتیجه و خروجی کار بهتر است. 

انسان در خدمت هوش‌مصنوعی یا برعکس؟

 «۱۰ سال آینده ممکن است جزو بهترین دهه‌های تاریخ بشر یا جزو بدترین آن‌ها باشد. با‌این‌حال، باید سازمان‌های خودمان را سازگار کنیم.» این جمله‌ی آری برینجولفسون، دانشمند و فیزیک‌دان آمریکایی درباره‌ی آینده هوش‌مصنوعی است. او پیش‌بینی می‌کند که اگر نحوه‌ی استفاده از هوش‌مصنوعی طبق روالی درست پیش رود، در آینده ما شاهد بهره‌وری و رشد بی‌سابقه‌ای خواهیم بود.
در حقیقت باید بدانیم که هم‌زمان با پیشرفت چشمگیر و حیرت‌برانگیز هوش‌مصنوعی، باید درک انسان‌ها از نحوه‌ی استفاده‌ی اجتماعی و اقتصادی از هوش‌مصنوعی نیز اصلاح شود و همزمان بالا رود در غیر این صورت ورق می‌چرخد و با پیشتازی سریع هوش‌مصنوعی، این انسان‌ها هستند که در خدمت این فناوری پیشرفته فعالیت خواهند کرد.

لینک‌های دانلود Bing و Edge 

Edge Desktop: https://www.microsoft.com/en-us/edge/download?form=MA13FW

Bing IOS: https://apps.apple.com/us/app/microsoft-bing-search/id345323231

Bing Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.bing&hl=en_US&gl=US

@geekalerts