پادیوم بلاگ

 به Bard، رقیب اصلی ChatGPT سلام کنید!

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

در هفته‌های گذشته ChatGPT یکی از داغ‌ترین موضوعات بسیاری از محافل بود و تقریبا به هر طرف که نگاه می‌کردی صحبت از این چت‌بات محبوب مایکروسافت بود. همانطور که احتمالا باخبر هستید، 
جناب بیل گیتس، ChatGPT را به مبلغ  ۱۰ میلیارد دلار از شرکت Open AI خرید و از آن خود کرد.
این چت‌بات در ماه‌های اخیر به‌شدت محبوب شد و توانست رکورد تعداد کاربران را یک تکان اساس بدهد. پس از رونمایی ChatGPT خیلی از کاربران وفادار و منتقدان گوگل به او خرده گرفتند که چرا او در زمینه هوش‌مصنوعی هیچ اقدامی نمی‌کند و با همان سیستم قدیمی خود ادامه می‌دهد. همین انتقادات بود که سبب شد گوگل تصمیم بگیرد Bard را خلق کند.
شما می‌توانید برای استفاده از ChatGPT، از مقاله‌ی “ساخت یک API با استفاده از ChatGPT ” کمک بگیرید. 

گوگل بارد؛ عضو جدید خاندان گوگل. آیا همه بیکار می‌شویم؟

پس از رونمایی ChatGPT خیلی‌ها کار گوگل، که تجارت اصلی آن جستجو است، را تمام شده می‌دانستند. همانطور که گفتیم ChatGPT، با قابلیت‌های جذابش در حال مانور دادن بود که کاسه صبر گوگل تمام شد و در یک اقدام بزرگ ورق را به نفع خود برگرداند و معادله را عوض کرد.
در حقیقت «ساندار پیچای» مدیر اجرایی گوگل، در دقیقه‌ی ۹۰ و زمانی‌که همه چیز به نفع مایکروسافت پیش می‌رفت، برگ برنده‌ی خود را وارد زمین مسابقه کرد تا بازی را به وقت‌های اضافه بکشاند.


چند روز پیش بود که مدیرعامل گوگل و آلفابت، رویکرد محتاطانه خود را کنار گذاشت و در پست وبلاگش، از ظهور یکی از سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Bard صحبت کرد. Google Bard، غول جستجو و سرویس هوش‌مصنوعی آزمایشی و مکالمه‌محوری است که با کاربران چت می‌کند و به سوالات آن‌ها چندین پاسخ جذاب می‌دهد. اما باید بدانید که قابلیت‌های این ربات هوش‌مصنوعی گوگل، چیزی فراتر از این صحبت‌ها است و با پیچیده‌تر شدن جستجوی کاربران، در نسخه‌های آینده ویژگی‌های جدیدتری به این سرویس افزوده خواهد شد.

Bard از مدل زبانی LaMDA استفاده می‌کند و برخلاف ChatGPT اطلاعات مورد نیازش را از وب می‌گیرد.

از آنجایی که هر دوی این چت‌بات‌ها توانایی نوشتن مقاله‌‌های مختلف و کدنویسی را در کسری از ثانیه، بدون حقوق و خستگی دارند، خیلی‌ها آینده‌ی حوزه‌های آموزش، تولید محتوا، سئو، برنامه‌نویسی، پزشکی و… را بسیار تاریک می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند افراد هر چه سریع‌تر به دنبال یک شغل و حرفه‌ی جدید باشند. 

گوگل همچنین چندین قابلیت LaMDA را در سال گذشته به نمایش گذاشت.، از جمله پروژه جدیدش به نام Worldcraft که برای کمک به نوشتن داستان‌های تخیلی استفاده می‌شود. سپتامبر گذشته، گوگل فاش کرد که «از نویسندگان حرفه‌ای برای نوشتن یک جلد داستان کوتاه با استفاده از ویرایشگر Wordcraft کمک گرفته است». اما به گفته خود گوگل، LaMDA به تنهایی برای نوشتن داستان‌های تخیلی خوب کافی نیست و در حال حاضر بیشتر به عنوان یک کمک برای نویسندگان انسانی در نظر گرفته می‌شود.

 چه زمانی می‌توان به Google Bard دسترسی داشت؟ 

طبق صحبت‌های پیچای، سرویس Bard، مانند ربات ChatGPT خیلی راحت در اینترنت در دسترس همگی قرار نخواهد گرفت. بلکه گوگل یک نسخه سبک از مدل زبانی مبتنی بر LaMDA (که به قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارد) و چت ربات مکالمه هوش مصنوعی را منتشر خواهد کرد که در ابتدا به صورت آزمایشی تنها کاربران مورد اعتمادش می‌توانند آن را تجربه کنند و بازخوردهایشان را از نظر کیفیت، امنیت و پایداری اطلاعات به این غول جستجوی جهان ارائه بدهند. بنابراین در حال حاضر گوگل بارد در مرحله آزمایش قرار دارد.

آیا Google Bard می‌تواند ChatGPT را شکست دهد؟

فعلا نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد. بسیاری از کاربران، ChatGPT را در حال حاضر برتر می‌دانند و این وظیفه در حال حاضر بر عهده Google است تا ثابت کند که LaMDA و Bard واقعا جلوتر هستند و می‌توانند بهتر عمل کنند. مایکروسافت قصد دارد ChatGPT را به عنوان بخشی از خدمات ابری Azure به مشتریان سازمانی خود ارائه دهد. بنابراین برای گوگل، تهدید Microsoft-OpenAI معضل بزرگی به حساب می‌آید. اما از دید ما اینطور نیست و همه چیز به نفع گوگل است! از آنجایی که طبق گفته‌ی ساندار پیچای، Bard “از اطلاعات گوگل که در تمامی این سال‌ها جمع‌آوری کرده است، استفاده می‌کند تا پاسخ‌های جدید و با کیفیتی ارائه دهد.” یعنی می‌تواند درباره‌ی جدیدترین وقایع نظر دهد! خود این موضوع یک برتری بزرگ نسبت به رقیب مایکروسافتی بارد محسوب می‌شود.
بر اساس گزارش ورج، فعلا قابلیت‌های گوگل بارد مشخص نیست، اما احتمالا این چت‌بات آزادی عملی مشابه ChatGPT خواهد داشت و در تمامی حوزه‌ها به سوالات کاربران پاسخ خواهد داد. در چت‌های منتشرشده توسط گوگل دیده می‌شود که کاربران سوالات جالبی از بارد پرسیده‌اند. سوالاتی نظیر توضیح «کشف‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ​​برای یک کودک ۹ ساله» و یا این‌که «جشن سیسمونی بچه را چگونه برگزار کنیم»، «چگونه با استفاده از چند ماده‌ی اولیه‌ی به‌خصوص، غذاهایی بپزیم؟» و… 

تفاوت ChatGPT با Google Bard

به طور کلی و در نگاه اول ChatGPT و Google Bard، هردو قصد پاسخ‌گویی به سوالات انسان را دارند اما با شیوه‌های مختلف و منحصر بفرد خودشان.
_در ChatGPT، پاسخ سوالات همانند گفت‌وگو با انسان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد اما در Google Bard به دلیل اینکه گوگل با موتورهای جستجویش سال‌ها در حوزه‌ی هوش‌مصنوعی تجربه کسب کرده و پایگاه اطلاعاتی آن همیشه بروز است، تعداد زیادی وب‌سایت مرتبط با سوال‌ به عنوان پاسخ ارائه داده می‌شود. 
_ChatGPT، توسط خدمات ابری Azure مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.
_ChatGPT،
از دیتابیسی استفاده می‌کند که تنها دارای اطلاعات و داده‌ه‌های ۱٫۵ سال پیش (۲۰۲۱ ) و محدود به رویدادها است.
_ChatGPT، رایگان نخواهد بود و در حال حاضر نیز نسخه‌های جدیدش همراه با هزینه است.
_ChatGPT، در پاسخ‌دهی خلاق و متنوع نیست، حتی ممکن است به شما پاسخ اشتباه بدهد اما آنقدر این‌کار را زیبا و ماهرانه انجام می‌دهد که شما متوجه خطا نمی‌شوید! 
_Bard، بر اساس فناوری Transformer ساخته شده است که ستون فقرات ChatGPT و سایر ربات‌های هوش مصنوعی است. (فناوری ترانسفورماتور یک معماری شبکه عصبی است که توانایی پیش‌بینی بر اساس ورودی‌ها را دارد و عمدتاً در پردازش زبان طبیعی و فناوری بینایی رایانه استفاده می‌شود).

نظر شما چیست؟ از دید شما آیا گوگل دوباره می‌تواند به روزهای اوج خود برگردد و جایگاهش را حفظ کند؟
شما تجربه‌ی استفاده از کدام چت‌بات را داشتید؟ خوشحال می‌شویم تا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.