پادیوم بلاگ
APIهای بانکی

APIهای بانکی و نقش آن‌ها در اقتصاد دیجیتال

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

APIهای بانکی قلب اقتصاد دیجیتال را تشکیل می‌دهند. فرایند‌های مهم نظیر پردازش تراکنش‌های مالی، ارائه سرویس‌های مالی و بررسی اعتبار مشتریان تنها از طریق APIهای بانکی میسر است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر و با گسترده‌تر شدن بحث بانکداری باز در کنار افزایش استفاده از APIها، بانک‌ها در کشور ما توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته و با توسعه سرویس‌های مختلف و ارائه APIها به گسترش اقتصاد دیجیتال و بسترسازی برای توسعه استارتاپ‌های خلاق کمک کرده‌اند. 

مزایای APIهای بانکی

ایجاد منابع درآمدی جدید

امروزه کمتر کسی شک دارد که APIها آینده بانکداری‌اند. به گفته آقای وینسنت باستید، دبیر انجمن مدیریت مالی اتحادیه اروپا (EFMA)، بانک‌هایی موفق خواهند بود که از APIهای باز برای شناختن بهتر مشتریان استفاده کرده و ضمن بهبود تجربه کاربری، منابع درآمدی جدیدی ایجاد کنند.

نوآوری‌ها و آزمایش‌های بزرگتر

بانک‌ها و فینتک‌ها با ارائه APIهای باز استانداردهای صنعت بانکداری را تغییر داده و مسیر را برای نوآوری‌ها و آزمایش‌های بزرگتر هموار می‌کنند. آقای بردلی لیمر، هم‌بنیان‌گذار شرکت Unconventional Ventures معتقد است:

«منفعت اصلی بانکداری باز این است که APIهای بانکی کمک می‌کنند تا عملیات‌ها و سرویس‌های بانکی پس‌زمینه زندگی روزمره مردم تبدیل شوند».

راهکارهای منعطف برای مشتریان

شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان مانند شرکت Apex Fintech Solutions با ارائه ابزارها و APIهای مختلف و قابل شخصی‌سازی، به موسسه‌های مالی کمک می‌کنند تا رابطه خود با مشتریان را بهبود دهند. با کمک این ابزارها سازمان‌ها و مشتریان می‌توانند راهکارهای خود را طراحی کنند.

مثال‌هایی از کاربرد APIهای بانکی 

انتظار می‌رود تعداد موسسه‌های مالی که پورتال بانکداری باز راه‌اندازی کرده‌اند طی سال‌های پیش رو افزایش چشمگیری پیدا کند. بسیاری از برندهای بزرگ در حال استفاده از پورتال های موجود بوده و در صنعتی حساس و رقابتی مانند بانکداری، موسسه‌های مالی دوست ندارند از مسابقه عقب بمانند.

بانک Citi

هاب توسعه‌دهندگان Citi به توسعه‌دهندگان شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا از طریق API به بانک Citi متصل شوند. برای مثال این بانک از APIها برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها با اپلیکیشن‌های Quickbooks و Mint استفاده می‌کند تا بتوانند به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند. شرکت SingSavor نیز از APIهای Citi برای احراز هویت آنی کاربران و تایید حساب آن‌ها بهره می‌برد. APIهای داخل هاب توسعه بانک Citi خدمات متنوعی از جمله دسترسی به داده‌های تراکنش‌ها، خدمات کارت اعتباری، احراز هویت و بستن حساب را ارائه می‌دهند.

بانک Capital One

بانک Capital One با شعار «از ابزارهای برای ساختن ابزارهای خودتان استفاده کنید» پورتال DevExchange را راه‌اندازی کرد. در این پورتال بانک Capital One خدمات مختلفی مانند احراز هویت، انتقال وجه، دریافت اطلاعات مشتریان توسط کسب‌‌و‌کارهای ثالث از طریق توکن و ساخت حساب کاربری با استفاده از حساب بانکی ارائه می‌شود. یکی از کاربردهای جالب این خدمات یکپارچه‌سازی ثبت ازدواج با حساب بانکی Capital One و افتتاح حساب مشترک از داخل اپلیکیشن‌های مدیریت مالی است.

APIهای بانکی پادیوم

پادیوم به عنوان یک پلتفرم APIهای بانکی مختلفی از جمله تبدیل بانکی، استعلام دارنده کارت، استعلام حساب، انتقال وجه، تطبیق شماره حساب، استعلام چک و… را به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق ثبت‌نام در پادیوم به راحتی سرویس‌های بانکی را از داخل پنل خود درخواست دهید.