پادیوم بلاگ

Auto GPT چیست؟

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

اگر این روزها سری به اخبار دنیای فناوری زده باشید، حتما با انواع طیف‌های هوش‌مصنوعی که روزانه روانه بازار می‌شوند مواجه شده‌اید. این پلتفرم‌های هوش‌مصنوعی چنان سریع رشد می‌کنند و کارهای روزمره افراد را با سرعت و کیفیت عالی انجام می‌دهند که بشر به خاطر این حجم از پیشرفت آن‌ها انگشت به دهان می‌ماند.
در این مقاله این بار به سراغ Auto GPT، پسر عموی ناخلف و متن باز Chat GPT رفتیم. پدیده‌ای که به خوبی توانسته جای Chat GPT را بگیرد و سروصدای دوباره‌ای در جهان بر پا کند. پس با ما همراه شوید تا پاسخ به سوال «Auto GPT چیست؟» را پیدا کنیم.
در ضمن اگر دوست داشتید با انواع دیگری از پلتفرم‌های هوش‌مصنوعی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را از دست ندهید. 

در این مقاله می‌خوانیم:

Auto GPT چیست؟
تفاوتChatGPT با پسرعموی ناخلفش Auto GPT 
Auto GPT از دید خود Chat GPT !

Auto GPT چگونه کار می‌کند؟
چگونه از Auto GPT استفاده کنیم؟
مزایای استفاده از Auto GPT
معایب استفاده از Auto GPT!
جالب، اعجاب‌انگیز و ترسناک

Auto GPT چیست؟

Auto GPT، در حقیقت یک فناوری مبتنی بر هوش‌مصنوعی متن باز است که بر پایه‌ی مدل GPT (Generative Pre-trained Transformer ساخته شده است. این فناوری به علت استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق و الگوریتم‌های پیشرفته، می‌‌تواند به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسانی متن تولید کند. جالب‌تر آن است که این متن‌های تولید شده نه تنها هیچ تفاوتی با دست‌نوشته‌های انسانی ندارد، بلکه در مواقعی تشخیص اینکه این نوشته توسط انسان است یا Auto GPT کار پیچیده‌ای می‌شود ( این فناوری ادعا دارد که سرعت و راندمان بسیار بیشتری نسبت به مغز انسان‌ دارد)!
Auto GPT در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین‌ماه) توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام Significant Gravitas در گیت‌هاب چشم به جهان گشود. این فناوری تازه متولد شده تحت هدایت GPT-4 است که خود از جمله جدیدترین و پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی OpenAI می‌باشد.

تفاوت Chat GPT با پسرعموی ناخلفش Auto GPT 

همانطور که واضح است اگر چت‌جی‌پی‌تی با Auto GPT تفاوتی نداشت، خلق آن نیز ضرورتی ایجاد نمی‌کرد. پس مشخصا این پلتفرم باید حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر از ورژن‌های قبلی خود عمل کند.
تفاوت‌های فنی زیادی بین Chat GPT و Auto GPT وجود دارد، که یکی از کلیدی‌ترین آن‌‌ها توانایی تقلید عملکرد مغز انسان، یادگیری و قدرت تصمیم‌گیری بالا است. به کمک این ویژگی، Auto GPT می‌تواند خودش تحقیق کند، از اشتباهاتش درس بگیرد و در نهایت رفتارش را براساس شرایط تغییر دهد.
از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به عدم نیازمند بودن Auto GPT به چت کردن و گرفتن ورودی‌های متعدد از کاربر اشاره کرد.

Auto GPT از دید خود Chat GPT!

در این قسمت از Chat GPT پرسیدیم که: به نظرت تو باهوش‌تری یا Auto GPT؟
«به عنوان یک چت‌بات پاسخگو، من نمی‌توانم بگویم که Auto GPT بهتر است یا نه، زیرا این بستگی به نوع و هدف استفاده دارد. Auto GPT در زمینه تولید خودکار متن فعالیت می‌کند که مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای مثال، در صورتی که شما نیاز به تولید محتوای جدید و با کیفیت برای وب‌سایت خود دارید، احتمالا از Auto GPT استفاده کنید. اما اگر به دنبال یک روش برای پاسخگویی به سوالات کاربران خود هستید، ممکن است کمک گرفتن از چت‌بات‌هایی همچون من برای شما مفیدتر باشد. بنابراین، برای انتخاب بهترین روش تولید خودکار متن، باید نوع محتوا و مقصود استفاده را مدنظر قرار داد».

Auto GPT چگونه کار می‌کند؟

این فناوری با استفاده از مدل GPT-4 (جدیدترین مدل زبانی OpenAI) می‌تواند در عرض چند ثانیه در اینترنت جست‌وجو کند و اطلاعات مدنظر خود را جمع و ذخیره‌سازی کند. در واقع نحوه‌ی عملکرد آن بدین صورت که اگر دسترسی به اینترنت داشته باشد، می‌تواند اطلاعات را تا یک میزان مشخص و محدود جستجو می‌کند اما اگر به آن دسترسی به ترمینال کامپیوتر خود بدهید، می‌تواند برنامه‌های فرعی و آنلاین مورد نیاز برای به سرانجام رسیدن کار شما را نصب کند. Auto GPT با پایگاه‌های داده وکتور یکپارچه‌سازی شده است که سبب ذخیره‌سازی اطلاعات و بهینه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها در آینده می‌شود. برای اینکه Auto GPT بتواند به صورت بهتری کار کند، نیاز است که به صورت مداوم آموزش داده شود. در این راستا، مطالبی که توسط افراد مختلف نوشته شده به Auto GPT داده می‌شود تا بتواند از آن‌ها به عنوان منابع آموزشی استفاده و با بهره‌گیری از آن‌ها، متون بهتر و با کیفیت‌تری تولید کند. 

چگونه از Auto GPT استفاده کنیم؟

استفاده از Auto GPT به راحتی Chat GPT نیست و رابط تحت وبی در اینجا وجود ندارد و نیاز است کمی دانش فنی داشته باشید و چند برنامه خاص را دانلود کنید. 
در اولین گام نیاز است تا پایتون ورژن ۳.۸، یک کلید API از OpenAI و یک کلید API از PINECONE را تهیه کنید. (البته اگر می‌خواهید صدای این هوش مصنوعی را بشنوید به یک کلید API از ElevenLabs هم نیاز دارید).

مزایای استفاده از Auto GPT

یکی از مزایای استفاده از Auto GPT، توانایی این فناوری در تولید متون با کیفیت و بدون نیاز به دخالت انسانی است. به کمک Auto GPT، می‌توان به صورت سریع و با کیفیت، متونی را تولید کرد که در بسیاری از موارد با مطالب نوشته شده توسط انسان، تفاوتی ندارد.
از دیگر مزایای استفاده از Auto GPT، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. با استفاده از این فناوری، دیگر نیازی به استخدام نویسنده‌ی حرفه‌ای نیست!

معایب استفاده از Auto GPT!

یکی از معایب استفاده از Auto GPT، عدم قدرت این فناوری در تولید متون با محتوای فنی و پیچیده است. در بسیاری از موارد، تولید مطالبی با محتوای فنی و پیچیده، نیاز به دانش تخصصی و عمیق دارد که Auto GPT به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست. عدم قابلیت این سامانه برای تولید متون با سبک و روند خاص نیز از دیگر معایب این هوش‌مصنوعی است.

جالب، اعجاب‌انگیز و البته ترسناک

از آنجایی که این برنامه بدون دخالت کاربر می‌تواند کارهای زیادی را به‌صورت خودکار انجام دهد و عملاً جایگزین برخی نیروهای شغلی شود، نگرانی‌های متعددی را درست کرده است. شدت این دلواپسی‌ها در حدی بالا رفته که این نرم‌افزار را به ترند شماره یک شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و بسیاری از کاربران آن را به‌عنوان نمونه‌ای از هوش جامع مصنوعی (AGI) در نظر گرفتند.  ایلان ماسک و جمعی از فعالان حوزه‌ی فناوری نیز در نامه‌ای سرگشاده‌ خواستار توقف توسعه‌ی این فناوری به صورت موقت از سوی آزمایشگاه‌های هوش‌مصنوعی شدند.
با توجه به توانایی‌های بی‌نظیر Auto GPT در تولید متون با کیفیت، احتمالا در آینده این فناوری در حوزه‌های مختلفی مانند بازاریابی، تبلیغات، تحقیقات علمی و … مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این مدل هوش‌مصنوعی اگر واقعاً شبیه به آن چیزی باشد که ادعا می‌کند، می‌تواند تهدیدی جدی برای بسیاری از مشاغل محسوب شود.

Auto GPT چیست؟

Auto GPT، در حقیقت یک فناوری مبتنی بر هوش‌مصنوعی متن باز است که بر پایه‌ی مدل GPT (Generative Pre-trained Transformer ساخته شده است.

Auto GPT چگونه کار می‌کند؟

این فناوری با استفاده از مدل GPT-4 (جدیدترین مدل زبانی OpenAI) می‌تواند در عرض چند ثانیه در اینترنت جست‌وجو کند و اطلاعات مدنظر خود را جمع و ذخیره‌سازی کند. در واقع نحوه‌ی عملکرد آن بدین صورت که اگر دسترسی به اینترنت داشته باشد، می‌تواند اطلاعات را تا یک میزان مشخص و محدود جستجو می‌کند اما اگر به آن دسترسی به ترمینال کامپیوتر خود بدهید، می‌تواند برنامه‌های فرعی و آنلاین مورد نیاز برای به سرانجام رسیدن کار شما را نصب کند.