پادیوم بلاگ

APIها در صنایع و کارخانه‌ها

ندا خراسانی
مقالات

معمولا تولیدکنندگان به طور مستقیم محصولاتشان را به مشتریان نمی‌فروشند. با این توضیح آیا فکر می‌کنید استفاده از APIها در صنایع توجیه داشته باشد؟

جواب قطعا “بله” است.

تولید کنندگان و صاحبان صنایع جزو اولین دسته از افرادی بودند که استفاده از فناوری‌های جدید مثل رباتیک و اتوماسیون را پذیرفتند. جالب است بدانید این APIها بودند که استفاده از این تکنولوژی‌ها را ممکن ساختند.

بیشتر کارخانه‌های مدرن در حال حاضر وابسته به APIها فعالیت می‌کنند. این تکنولوژی به صاحبان کارخانه‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بر روی نحوه‌ی کار تمامی بخش‌ها و در تمامی مراحل نظارت و پیگیری داشته باشند و از صحت عملکرد ماشین‌آلاتشان مطمئن شوند. این امر سبب می‌شود که هر گونه مشکل و یا وقفه در زنجیره‌ی تولید، هرچه سریع‌تر کشف شود و جلوی خسارت‌های ناشی از آن‌ها گرفته شود.

از آنجایی که تولیدکنندگان باید در طول فرآیند تولید تا فروش محصولات خود، با افراد مختلف و در سطوح مختلف در ارتباط باشند؛ سناریوهای مختلفی در مورد چگونگی استفاده از APIها در طی این مراحل وجود دارد. در ادامه این پست با یکدیگر بررسی می‌کنیم که چگونه APIها در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد استفاده از APIها در صنایع تولیدی


توسعه برنامه‌های موبایلی: اکثر برنامه‌های موبایلی با هدف سودرسانی به مشتریان ارائه می‌شوند حتی اگر به طور مستقیم در اختیار آنان قرار نگیرند. در زمینه‌ی صنایع تولیدی نیز به همین صورت است. برنامه‌های موبایلی در این زمینه به صورت مستقیم به مشتریان نهایی ارائه نمی‌شوند، اما در راستای ارائه‌ی بهتر و با کیفیت‌تر محصولات به آن‌ها ایفای نقش می‌کنند. قابلیت‌های مشترکی که برنامه‌های موبایلی در حوزه صنایع تولیدی دارند به صورت زیر است:

  • APIهای پایه: لیست محصولات، ویژگی‌ها و جزئیات محصولات، قوانین و دستورالعمل‌ها، اطلاعات مرتبط با قطعات، نمودارها، اطلاعات مرتبط با سابقه تعمیرات و …
  • APIهای سفارش: تاریخ سفارش، تاریخ خرید، تاریخ و زمان تحویل، تاریخچه‌ی نگهداری و …
  • مزایای دیگری از قبیل مکان‌یابی محصولات با GPS، پیگیری ارسال محصولات، گرفتن بازخورد و …

APIهای موبایل همچنین می‌توانند برای کارمندان تولید شوند. با این منظور که برنامه‌ی کاری را در اختیار آنان قرار دهد و یا محلی برای اشتراک دانش و گزارش پیشرفت پروژه باشد.

شراکت: یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از APIها در زمینه‌ی شراکت است. یک تولیدکننده که محصولاتش را برای فروش در اختیار خرده فروشان قرار داده، با استفاده از APIها می‌تواند بر کار آن‌ها نظارت داشته باشد و با یکپارچه‌سازی سیستم فروش خرده‌فروشان با سیستم خود از میزان فروش، میزان تقاضا و موجودی کالاها مطلع شود. این یکی از معمولی‌ترین و روتین‌ترین موارد استفاده‌ی APIها در زمینه‌ی شراکت است.

API عمومی: صاحبان صنایع علاقه‌مندند که نام محصولاتشان بر سر زبان‌ها باشد. در واقع می‌خواهند با تبلیغات، فروش محصولاتشان را بالا ببرند. یکی از بهترین و موثرترین کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد، این است که به بررسی نیازهای روز مشتریان خود بپردازید و با توجه به آن محصولاتتان را ارائه دهید. در واقع نیاز مشتریان و هدف محصولات است که نحوه‌ی به کارگیری APIها را مشخص می‌کند.

برای مثال اگر شما می‌خواهید محصولاتی ارائه دهید که مشتریانتان از آن به عنوان هدیه استفاده کنند، بهتر است با کمک APIهایی مانند API تقویم پادیوم، برنامه‌ای را توسعه دهید که تمرکز آن بر روی تاریخ تولد، مناسبت‌های تقویم، روزهای مهمی مثل فارغ التحصیلی و یا سالگرد اتفاقات مهم برای افراد مختلف جامعه باشد.

رسانه‌های اجتماعی: همانطور که گفته شد، تولیدکنندگان تمایل دارند حرف محصولاتشان بر سر زبان‌ها بیفتد! و نظرات افراد مختلف جامعه را در مورد محصولاتشان بدانند تا بتوانند در صورت لزوم واکنش لازم و مناسب را نشان دهند. رسانه‌های اجتماعی فرصت بسیار مناسبی برای این موضوع ایجاد می‌کند.

اگر افراد محصولات شما را بپسندند با نظرهای مثبت و بازنشر، محبوبیت محصولتان را بالا می‌برند.
حتی اگر نظر منفی هم وجود داشته باشد، شما می‌توانید پاسخ مناسب با آن را منتشر کنید و همچنین هر اقدامی که لازم است را انجام دهید تا جلوی انتشار و گسترده شدن نظرات منفی را بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی همچنین فرصتی بسیار مناسب را برای بازاریابی در اختیارتان قرار می‌دهد. شما به راحتی می‌توانید به افرادی که به دنبال محصول شما و یا چیزی مشابه محصول شما هستند، محصولات خودتان را پیشنهاد دهید. به این نکته توجه داشته باشید که شما نباید فقط برای افرادی که دنبال محصولی مشابه محصول شما هستند تبلیغ محصولاتتان را انجام دهید.بلکه بهتر است در سایت‌ها و صفحه‌های مختلف و حتی گاهی اوقات بی‌ربط هم محصولات خودتان را تبلیغ کنید تا در خاطر مشتریان به یک نام آشنا تبدیل شوید.

البته تمامی این موارد اصول و قوانین بازاریابی مخصوص خود را دارد که حتما باید توسط متخصصین و با هدف‌گذاری و به صورت اصولی انجام شود.

دستگاه‌ها: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، یکی از اصلی‌ترین اجزای کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی هستند. اتوماسیون اداری، رسیدگی به مسائل مختلف، راه‌اندازی فرآیند تولید و… معمولا با استفاده از اطلاعات صادر شده از یکی از دستگاه‌ها آغاز می‌شود. APIها ارتباط میان این دستگاه‌ها را برقرار می‌کنند.

علاوه براین، APIها می‌توانند در رسیدگی به شرایطی غیرعادی یا خطرناک بسیار موثر باشند. برای مثال اگر یکی از دستگاه‌ها با مشکلی روبرو شود به راحتی پیغامی برای دستگاه مرکزی ارسال می‌شود و یا مهم‌تر از آن، اگر یکی از کارمندان در موقعیت خطرناکی قرار گرفته باشد، با استفاده از اعلان‌های موجود بر روی دستگاه‌ها به سایر کارمندان اطلاع داده می‌شود و در نتیجه در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود.

هدفِ اصلی استفاده APIها، افزایش تجربه مثبت کاربران است.

این موضوع در مورد صنایع تولیدی شامل مراحلی از جمله آگاهی از محصول، بازاریابی، فروش، افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان، مدیریت زنجیره‌ی عرضه، توزیع و تحلیل بازار است. درواقع درست انجام شدن این مراحل، مهمترین مساله برای موفقیت یک محصول است. APIها با کمک به بهتر انجام شدن این مراحل، باعث به موفقیت رسیدن محصولات و درنتیجه افزایش رضایتمندی مشتریان نهایی می‌شوند.

اگر API ارائه می‌دهید و یا به API نیاز دارید با پادیوم همراه شوید.

اگر شما یک توسعه‌دهنده هستید و یا یک شرکت توسعه‌دهنده دارید می‌توانید API سرویس‌های خود را در در پادیوم ارائه دهید و یا از APIهای موجود در پادیوم استفاده نمایید تا به ساختن پارچه‌های چهل تکه کسب و کاری کمک کنید.

منابع:

– Industry Benefits APIs
– Building APIs Manufacturing Industry