پادیوم بلاگ
چهل و یکمین خبرنامه هفتگی پادیوم

چهل‌و‌یکمین خبرنامه هفتگی پادیوم منتشر شد!

رضا دهقان
اخبار

چهل‌ویکمین خبرنامه هفتگی پادیوم با محوریت Open API، کسب‌وکار، دولت دیجیتال و بانک‌داری باز و با بررسی اخبار‌ ۲۱ الی ۲۶ اردیبهشت ‌ماه، منتشر شد. 

می‌توانید محتوای کامل این شماره از خبرنامه را از طریق لینکی که در انتهای این مقاله قرار دارد، دریافت کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار اکوسیستم ایران

حضور پادیوم در اینوتکس 

پادیوم به عنوان بازارچه API و خدمات دیجیتال در بخش مجازی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ حضور خواهد داشت. نمایشگاه اینوتکس از ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 

رونمایی از دو خدمت جدید سامانه ایران نوآفرین برای حمایت از زیست‌بوم نوآفرینی

سامانه‌ی ایران نوآفرین در سال ۱۳۹۸ با هدف حمایت و پویایی زیست‌بوم نوآفرینی کشور و با تلاش‌های سازمان فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است. در ابتدای راه این سامانه با بخش بوم‌واره به استارتاپ‌ها خدمات مختلفی ارائه می‌کرد تا با گذر از موانع موجود، به جمع کسب‌و‌کارهای موفق زیست‌بوم اقتصادی کشور ملحق شوند.

اکنون سازمان فناوری اطلاعات دو بخش جدید داشبورد عمومی و بوم‌سرمایه را نیز برای این سامانه رونمایی کرده است. داشبورد عمومی برای جمع‌آوری و نمایش داده‌های ذخیره شده در سامانه ایران نوآفرین و بوم‌سرمایه برای ایجاد تعامل بین سرمایه‌گذاران و کسب‌و‌کارها طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند.

مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان

خیز Cloudflare برای حذف CAPTCHA و جایگزینی آن با کلیدهای امنیتی

همه‌ی ما با CAPTCHA آشنا هستیم. کسب‌و‌کارهای مختلف که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند، از CAPTCHA برای شناسایی بات‌ها و جلوگیری از سوء استفاده از خدمات خود بهره می‌برند. هرچند وجود CAPTCHA برای امنیت وب ضروری است؛ اما، نمی‌توان انکار کرد که فرایند انتخاب یک عکس در بین عکس‌های ارائه شده خسته‌کننده و گاه آزاردهنده است.

حالا شرکت Cloudflare برای رفع این مشکل پا پیش گذاشته است. این شرکت قصد دارد با استفاده از کلیدهای امنیتی سخت‌افزاری به سلطه CAPTCHA در فضای اینترنت پایان دهد. در حال حاضر Cloudflare مشغول آزمایش این سیستم جدید است و پس از رفع نقاط ضعف، به زودی آن را جایگزین CAPTCHA می‌کند.

 پیوستن پروژه Lura یا KrakenD API Gateway به بنیاد لینوکس

وقتی لینوکس در دهه ۹۰ میلادی معرفی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این سیستم‌عامل روزی به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد. حالا آلبرت لومبارت، بنیان‌گذار و مدیر عامل KrakenD، اعلام کرده است که این درگاه API تحت نام پروژه Lura به بنیاد لینوکس ملحق شده است.

پروژه Lura تنها درگاه API در سطح سازمانی است که به صورت متن‌باز ارائه می‌شود و هدف آن ساخت درگاه‌های API متناسب با نیازهای سازمانی و کمک به تسریع رشد و مقیاس‌پذیر بودن سازمان‌ها است. کسب‌و‌کارهای بزرگی مانند eBay و Mail.ru با درک پتانسیل این پروژه، از Lura برای توسعه خدمات خود بهره می‌برند.

اضافه شدن قابلیت‌های جدید در به روزرسانی اخیر گوگل آنالیتیکس 

کسب‌و‌کارهای مختلف برای برنامه‌ریزی و توسعه خدمات خود، به گزارش‌های ابزار گوگل آنالیتیکس نیاز دارند. تا به امروز این سرویس از کوکی‌ها برای رهگیری فعالیت کاربران و سایت‌ها استفاده می‌کرده است. این موضوع باعث می‌شد در کنار خطرات امنیتی برای حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران، گاه داده‌های غیر دقیق نیز به کسب‌و‌کارها ارائه شود.

اکنون طبق گفته معاون فنی گوگل ادز، این شرکت قصد دارد با بهره‌گیری از یادگیری ماشین و حذف کوکی‌ها، به حفظ حریم خصوصی افراد و ارائه‌ی گزارش‌های دقیق کمک کند. با توجه به اهمیت روزافزون حمایت از حریم شخصی کاربران، گوگل در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد کرده که بازتاب این تغییرات را در ابزارهای این شرکت مانند گوگل آنالیتیکس می‌توان دید.

جزئیات بیشتر این اخبار را می‌توانید در چهل‌و‌یکمین خبرنامه هفتگی پادیوم مطالعه کنید.

لینک دانلود خبرنامه چهل‌و‌یک

همچنین برای مطالعه خبرنامه‌‌ی قبلی و سایر خبرنامه‌های هفتگی، کافی است به بلاگ پادیوم مراجعه کنید.