پادیوم بلاگ
رابط برنامه نویسی کاربردی و حوزه سلامتی

نقش APIها در رشد سیستم سلامت

ندا خراسانی
مقالات

APIهای حوزه سلامت به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های بهداشتی و درمانی مختلف را یکپارچه کنند. به گونه‌ای که بتوان از طریق دستگاه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد و همه‌ی افراد اکوسیستم سلامت بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و به راحتی اطلاعات جدید را در آن ذخیره‌سازی و ادغام کنند.

APIها از مرحله تشخیص و درمان تا پرداخت و بیمه، ایفای نقش می‌کنند و سعی در هرچه آسانتر کردن این روند برای بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات دارند.

سوالی که وجود دارد این است که آیا مراکز بهداشتی و درمانی با یکپارچه سازی APIها موافقت می‌کنند؟ در صورتیکه در حال حاضر هر مرکز درمانی برنامه‌ی مخصوص به خودش را دارد که معمولا با برنامه‌ی سایر مراکز ناسازگار است.

باید بگوییم اکثر مراکز درمانی و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پزشکی معتقدند که یکپارچه‌سازی سیستم‌ها توسط APIها بسیار سودمند و موثر خواهد بود. اما APIها چگونه به سیستم بهداشت و درمان کمک می‌کنند؟

APIها چگونه به سیستم بهداشت و درمان کمک می‌کنند؟

بیمار: بیماران با استفاده از برنامه‌های مختلفی که در زمینه سلامت وجود دارد می‌توانند به‌روزترین اطلاعات را در این زمینه کسب نمایند و فعالیت‌های لازم در جهت پیشگیری از انواع بیماری‌ها را انجام دهند. برای مثال برنامه‌هایی وجود دارند که میزان فعالیت فیزیکی و یا نوشیدن آب را برای کاربرانشان در طول یک روز کنترل می‌کنند و بسیار دیگری از این دست برنامه‌ها که در اختیار کاربران قرار دارند.

علاوه بر این در صورت نیاز به مراجعه به پزشک، پورتال‌های آنلاینی وجود دارد که اطلاعات و زمینه تخصصی پزشکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد، در نتیجه کاربران به راحتی می‌توانند پزشک مورد نظرشان را بیابند و به صورت آنلاین برای مراجعه به، وقت بگیرند.

پزشک‌: پایگاه داده‌هایی که از علائم، بیماری‌ها و بیماران وجود دارد تشخیص را برای پزشکان بسیار آسانتر کرده است. وقتی سوابق بیماری‌ها، واکسن‌ها و آزمایشات بیمار به صورت الکترونیکی ثبت شده باشد، پزشک با مراجعه به آن اطلاعات می‌تواند راحت‌تر و البته دقیق‌تر بیماری را تشخیص دهد و مناسب‌ترین روش را برای درمان برگزیند.

علاوه بر این با استفاده از امکانتی که از طریق تلفن‌های همراه در اختیار افراد قرار داده شده، پزشکان می‌توانند وضعیت بیمارن خود را در خارج از مراکز درمانی نیز، کنترل کنند.

همچنین اگر پزشک با یک مورد خاص بیماری روبرو شود می‌تواند این موضوع را با سایر همکاران خود که در نقاط مختلف جهان حضور دارند، به اشتراک بگذارد تا با همفکری و همکاری با یکدیگر بتوانند در اینگونه موارد خاص تصمیم گیری کنند.

بیمارستان: چگونگی مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز به لطف حضور APIها در طول چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده‌ و کارآمدتر شده است. مسئولان بخش به راحتی توسط سیستم کامپیوتری خود می‌توانند تعداد و محل تخت‌های خالی را بررسی کنند. در مورد بیمارانی که زمان ترخیص آن‌ها فرارسیده مطلع شوند و اگر بیمار نیاز به مراقبت خاصی دارد در سریعترین زمان ممکن رسیدگی‌های لازم را برای او انجام دهند. همچنین هنگام ترخیص یک بیمار به راحتی اطلاعات مرتبط با هزینه‌های و بیمه‌ی او را دریافت می‌کنند و با سرعت و دقت مراحل ترخیص بیمار را انجام می‌دهند.

بیمه: ارائه دهندگان خدمات بیمه نیز توسط APIها می‌توانند آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات مرتبط با بیمه شوندگان را در اختیار داشته باشند و پرداخت‌های لازم را به درستی انجام دهند.

اگر APIها به درستی پیاده‌سازی و اجرا شوند به طوری که اطلاعات درست را در اختیار افراد قرار دهند و تناقضی در اطلاعات آن‌ها وجود نداشته باشد و هم چنین انتقال داده‌ و یا بازیابی اطلاعات بدون نگرانی و به طور دقیق انجام شود، در زمینه پزشکی و سلامت می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

منابع:

– Industry Benefits APIs 
– How Medical APIs Can Improve Standards of Care in The Healthcare Industry