پادیوم بلاگ
API

معرفی API های سازمان نظام پزشکی کشور

نیلوفر نجیب نیا
مقالات

با اوج‌گیری کرونا، کسب‌وکار پلتفرم‌های رزرو نوبت پزشکان و به طور کلی، خدمات سلامت آنلاین رونق گرفت. اما یکی از ارکان این کسب‌وکارها، احراز هویت پزشکان است. این کسب‌وکارها باید بتوانند مشخص کنند که فردی که به عنوان پزشک معرفی می‌شود، آیا واقعاً پزشک است و در زمینه‌ی کاری و شهر محل فعالیت خود، پروانه طبابت دارد یا خیر؟ به منظور احراز هویت پزشکان، سازمان نظام پزشکی کشور، سرویس‌های API های سازمان نظام پزشکی را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده است. اگر برای کسب‌وکار خود به دنبال APIهای سازمان نظام پزشکی هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    چرا سازمان نظام پزشکی این سرویس‌ها را ارائه می‌کند؟

    امروزه کسب‌وکارهای متعددی نیازمند اطلاعات پزشکان هستند و احراز هویت پزشکان، یکی از دغدغه‌های اساسی در حوزه سلامت دیجیتال محسوب می‌شود. هم‌اکنون نیز فهرست‌های مختلفی از اطلاعات پزشکان به صورت آفلاین وجود دارد و کسب‌وکارهای حوزه سلامت و سایر حوزه‌ها ممکن است تصمیم بگیرند از این فهرست‌ها استفاده کنند. اما این موضوع چالش‌هایی را با خود به همراه دارد:

    • این اطلاعات توسط نهادهای رسمی ذی‌صلاح تأیید نشده‌اند. شاید برای کسب‌وکاری که در حوزه پوشاک فعالیت داشته باشد، چندان تفاوتی نکند که یک فرد واقعاً پزشک است یا خیر، اما برای کسب‌وکارهای سلامت، این داده‌ها اساساً قابل اطمینان نیستند.
    • این اطلاعات بدون کنترل در اختیار هر کسب‌وکاری قرار می‌گیرند و مشخص نیست که دقیقاً با چه هدفی استفاده می‌شوند. حجم انبوه پیامک‌های تبلیغاتی و هرزنامه‌هایی که پزشکان دریافت می‌کنند، از پیامدهای ناخوشایند این شیوه‌ی انتشار اطلاعات پزشکان است. طبیعی است که ممکن است این اطلاعات، به منظور اهداف کلاهبردارانه نیز مورد سوءاستفاده قرار گیرند.
    • این اطلاعات ممکن است به‌روز نباشند. برای مثال، پزشکانی که به تازگی موفق به اخذ پروانه شده‌اند، یا پزشکان متوفی در این فهرست‌ها مشخص نشده‌اند. این موضوع، ممکن است حتی باعث سوءاستفاده از نام و اعتبار پزشکان متوفی شود (که مواردی از آن نیز گزارش شده است).
    • حتی یک مورد ارجاع بیمار به پزشک فاقد صلاحیت (یا فردی که در واقع پزشک نیست)، در صورت بروز هرگونه مشکل سلامتی برای بیمار یا فوت بیمار، می‌تواند تبعات قانونی سنگینی را برای آن فرد، و پلتفرم سلامت آنلاین به همراه داشته باشد.
    • احراز هویت آفلاین، حتی بر مبنای ارسال مدارک، می‌تواند فرصتی را در اختیار افراد سوءاستفاده گر قرار دهد تا خود را به عنوان پزشک معرفی کنند. همچنین این فرآیند بسیار کند و زمان‌بر بوده و بار عملیاتی کسب‌وکار را افزایش می‌دهد. همچنین، احراز هویت آنلاین از طریق سامانه جستجو، نیازمند یک اپراتور است و در نتیجه، امکان احراز هویت لحظه‌ای و ۲۴ ساعته وجود ندارد.

    در نتیجه، سازمان نظام پزشکی، به عنوان متولی امور صلاحیت حرفه‌ای پزشکان، آخرین نسخه، و تنها نسخه‌ی کاملاً قابل اطمینان از این داده‌ها را در اختیار کسب‌وکارهای دیجیتال قرار می‌دهد. این سرویس‌ها به صورت API عرضه می‌شوند و هر کسب‌وکار می‌تواند تنها با داشتن کد ملی پزشک، تمام اطلاعات حرفه‌ای مورد نیاز خود را در کسری از ثانیه احراز کند.

    پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کاربردهای ماشین لرنینگ در پزشکی» را هم بخوانید.

    چه API هایی توسط سازمان نظام پزشکی کشور عرضه می‌شود؟

    سازمان نظام پزشکی در حال حاضر مجموعه‌ای از APIها را عرضه می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تنها به کمک کد ملی، اطلاعات مهمی را در مورد پزشکان استعلام کرد. این سرویس‌ها عبارت‌اند از:

    • دریافت شماره‌های نظام پزشکی یک عضو با کد ملی؛
    • دریافت آخرین مدرک تحصیلی با شماره نظام پزشکی؛
    • دریافت کد پستی مطب پزشک با شماره نظام پزشکی؛
    • دریافت تاریخ اعتبار پروانه مطب (محل کار) با شماره نظام پزشکی؛
    • دریافت فهرستی از شماره‌های نظام پزشکی از طریق نام و نام خانوادگی؛
    • دریافت نام و نام خانوادگی با شماره نظام پزشکی؛
    • دریافت آدرس مطب با شماره نظام پزشکی؛
    • دریافت شماره تلفن مطب با شماره نظام پزشکی؛
    • دریافت اطلاعات کارت‌های هوشمند صادر شده با کد ملی پزشک؛
    • دریافت فهرست اعضا بر مبنای مدرک تحصیلی و شهر.

    چرا این سرویس‌ها رایگان نیستند؟

    هم‌اکنون امکان جستجوی اطلاعات پزشکان در سایت سازمان نظام پزشکی به صورت رایگان فراهم است.

    شما بدون نیاز به هیچ‌گونه احراز هویت، می‌توانید نام و نام خانوادگی پزشک مورد نظر را در این سامانه وارد کرده و حتی تصویر وی را مشاهده کنید و مطمئن شوید که پزشکی که به او مراجعه کرده‌اید، دقیقاً همین فرد با همین مشخصات است. کسب‌وکارها هم می‌توانند از همین سامانه برای احراز هویت پزشکان بهره‌مند شوند.

    در واقع هزینه‌ی دریافت شده بابت این سرویس‌ها، نه هزینه‌ی اطلاعات، بلکه هزینه زیرساخت ارائه اطلاعات به صورت API است. عرضه این اطلاعات به صورت API، نیازمند زیرساخت‌های فنی است که ارائه آن را به صورت رایگان ناممکن می‌سازد. کسب‌وکارها نیز در واقع هزینه «کاهش بار عملیاتی» و «تسریع عملیات» خود را پرداخت می‌کنند.

    چه کسب‌وکارهایی می‌توانند این سرویس‌ها را دریافت کنند؟

    هر چند که تمام این اطلاعات در سامانه جستجوی پزشک سازمان نظام پزشکی به صورت رایگان در دسترس عموم هستند، اما عرضه‌ی آن‌ها به صورت API تنها محدود به کسب‌وکارهایی است که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند یا صلاحیت خدمت‌رسانی به پزشکان را دارند. لازم به ذکر است که هر کسب‌وکار پیش از دریافت APIها، باید توسط سازمان نظام پزشکی کشور تأیید شود و در صورت نیاز، مجوزهای لازم را اخذ کند.

    API های سازمان نظام پزشکی چه مزایایی برای پزشکان دارند؟

    انتشار این APIها، می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای پزشکان داشته باشد:

    • پزشکان در هر کسب‌وکار تنها با نام، نام خانوادگی و کد ملی احراز هویت می‌شوند و نیازی به وارد کردن هیچ اطلاعاتی فراتر از این نخواهند داشت. تمام اطلاعات حرفه‌ای آن‌ها به صورت خودکار و لحظه‌ای در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از سازمان نظام پزشکی احراز می‌شود.
    • اعتماد، اولین پیش‌نیاز در خدمات بهداشت و درمان است. پزشکان می‌توانند مطمئن باشند که در محیطی امن طبابت می‌کنند و افراد جامعه می‌توانند مطمئن باشند که هیچ فرد فاقد صلاحیتی در پلتفرم‌های آنلاین، امکان طبابت ندارد.
    • پزشکان می‌توانند مطمئن باشند که هر کسب‌وکاری که اطلاعات آن‌ها را در اختیار دارد، توسط سازمان نظام پزشکی تأیید شده و دلیل و شیوه‌ی استفاده‌ی کسب‌وکار از این اطلاعات، از پیش مشخص است.
    • کسب‌وکارهای بزرگ، نظیر بانک‌ها و موسسات اعتباری، با تکیه بر این اطلاعات می‌توانند خدمات ویژه‌ای برای کادر درمان در نظر بگیرند. برای مثال، در آینده ممکن است کسب‌وکارهایی تعریف شوند که تنها با احراز هویت پزشک، برای او تخفیف‌های ویژه‌ای لحاظ کنند. این APIها زمینه‌ساز فنی ارائه پیشنهادهای اختصاصی برای پزشکان هستند.