پادیوم بلاگ
استارتاپ هوش مصنوعی، سنس تایم

سنس تایم (SenseTime)؛ جایی که هوش مصنوعی و حقیقی دنیا را شگفت‌زده می‌کنند.

ندا خراسانی
مقالات

در این پست از مجموعه پست‌های معرفی استارتاپ‌های موفق، سری به استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی زدیم. در میان استارتاپ‌های موجود در این حوزه، سنس تایم (SenseTime) نظرمان را به خودش جلب کرد. یک شرکت نوپا در حوزه‌ی هوش مصنوعی که در طول چهار سال گذشته، توانسته از یک پروژه‌ی آکادمیک به ارزشمندترین شرکت دنیا در حوزه‌ی هوش مصنوعی تبدیل شود. این شرکت چینی هم‌اکنون ارزشی معادل با چهار و نیم بیلیون دلار دارد.

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر سنس تایم و همچنین ویژگی‌ها و خدمات مختلف و باکیفیتی که ارائه می‌دهد، خیلی سخت است که باور کنیم این شرکت یک شرکت استارتاپی و نوپا است.

در این پست با هم بررسی می‌کنیم که این استارتاپ موفق چیست، چه خدماتی ارائه می‌دهد و چه مسیری را برای رسیدن به موفقیت طی کرده است.

اگر به این حوزه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «تفاوت هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق» را هم بخوانید.

سنس تایم (SenseTime) چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سنس تایم (SenseTime) خودش را به عنوان یک شرکت در حوزه هوش مصنوعی معرفی کرده است. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، فعالیت‌ها و خدمات آن به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته‌ی اول به طور اساسی مرتبط با حوزه‌ی بینایی کامپیوتر (Computer Vision) است که شامل توسعه‌ی روش‌های مختلف برای جمع‌آوری، دستیابی، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصاویر دیجیتال است.

دسته‌ی دوم اما به حوزه‌ی یادگیری عمیق (Deep Learning) مرتبط می‌شود. یادگیری عمیق شاخه‌ای از یادگیری ماشین (Machine Learning) است که با استفاده از مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها در سطوح مختلفی، یادگیری را برای ماشین انجام می‌دهد. در نتیجه‌، به دلیل درک بهتر و شناسایی الگوهای مختلف و بیشتر، نتایج به واقعیت نزدیک‌تر خواهند بود.

فناوری‌های بینایی کامپیوتر و یادگیری عمیقی که این شرکت توسعه داده است، در حال حاضر در صنایع مختلفی شامل آموزش، بهداشت و سلامت، شهر هوشمند، خودروسازی، ارتباطات و سرگرمی مورد استفاده قرار گرفته است.

ماموریت و چشم‌انداز سنس تایم این است که با توسعه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی، بتواند اقتصاد، جامعه و بشریت را به سوی فردایی بهتر هدایت کند.

پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات و مستندات فنی سرویس هوش مصنوعی پادیوم را هم بخوانید.

سیر تحولات سنس تایم

همانطور که قبلا نیز گفتیم، سنس تایم (SenseTime) در عرض چهار سال توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. به گونه‌ای که هم‌اکنون بالغ بر ۱۱۰۰ کاربر و شریک از جمله موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، هوندا، علی‌بابا و… دارد. 

در این بخش با هم بررسی می‌کنیم که در طول این چهار سال چه اتفاقات مهمی برای این استارتاپ افتاده و چه خدمات برجسته‌ای را ارائه داده است.

۲۰۱۴:

  • اکتبر: سنس تایم به صورت رسمی، ثبت شد.
  • آگوست: ده میلیون دلار سرمایه از IDG Capital که یک شرکت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی است، دریافت کرد.
  • ژوئن: در این ماه استارتاپ سنس تایم یک سرویس تشخیص چهره‌ی اختصاصی را به نام DeepID معرفی کرد که دقت تشخیص در آن ۹۸.۵۲ درصد بود. علاوه بر این برای اولین بار الگوریتمی به نام DeepFace ارائه داد که دقت آن از چشم انسان نیز بالاتر بود و به موفقیت چشم‌گیری در صنایع مختلف دست یافت. 

۲۰۱۵:

  • دسامبر: در ImageNet این استارتاپ توانست برترین شرکت چینی شود و در دو دسته‌ی کمیت و دقت تشخیص در رده‌ی برتر قرار بگیرد.
  • نوامبر: سنس تایم برای بار دوم و این بار ده‌ها میلیون دلار سرمایه از IDG Capital دریافت کرد.
  • نوامبر: همچنین پلتفرم SenseParrots در حوزه یادگیری عمیق اختصاصی در این ماه راه‌اندازی شد. این پلتفرم برای پشتیبانی از شبکه‌های گسترده، مطالعات بر روی داده‌های بسیار بزرگ و برنامه‌های پیچیده کاربرد دارد.

۲۰۱۶:

  • دسامبر: در iHeima جز ۵۰ استارتاپ برتر قرار گرفت.
  • سپتامبر: موفق به دریافت سه رتبه اول جهانی در حوزه‌های تشخیص شی (Object Detection)، تشخیص اشیا ویدئویی (ٰVideo Object Detection) و تجزیه و تحلیل صحنه (scene analysis) در ImageNet شد.
  • آوریل: به عنوان تنها برنده‌‌ی چینی، جایزه‌ی NVIDIA – GTC Emerging Company را دریافت کرد.

۲۰۱۷:

  • دسامبر: با هدف توسعه‌ی یک راه‌حل خودکار برای اتومبیل‌های مسافربری و همچنین تسریع فرآیند تحقیق و توسعه‌ی اتومبیل‌های هوشمند، با کمپانی ژاپنی هوندا یک تفاهم‌نامه امضا کرد.
  • نوامبر: امکان باز کردن قفل با استفاده از تشخیص چهره و فتاوری‌های بسیار دیگری را برای گوشی‌های هوشمند ارائه داد. با این کار گوشی‌های هوشمند چینی این قدرت را پیدا کردند که در بازارهای جهانی مطرح شوند.
  • جولای: سنس تایم در این ماه توانست ۴۱۰ میلیون دلار سرمایه دریافت کند و رکورد بیشترین سرمایه دریافتی در یک دوره در زمینه AI را بشکند.

۲۰۱۸:

  • آگوست: یک آزمایشگاه سلامت هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی را در آمریکا راه‌اندازی کرد.
  • می: با دریافت ۶۲۰ میلیون دلار در سری C سرمایه‌گذاری در آمریکا، ارزشی معادل ۴.۵ بیلیون دلار کسب کرد و توانست خودش را به عنوان بزرگترین و باارزش‌ترین تک‌شاخ حوزه‌ی هوش مصنوعی مطرح کند.
  • آوریل: اولین کتاب‌های هوش مصنوعی را برای دانش‌آموزان دبیرستانی، منتشر کرد.
  • فوریه: تیم سنس تایم برای پیشبرد تحقیقات هوش مصنوعی، به پروژه‌ی Intelligence Quest در MIT پیوست.

۲۰۱۹:

  • نوامبر: سنس تایم به عنوان یک راهبر در چین تعیین شد تا استانداردهای لازم در تشخیص چهره را تعیین کند.
  • سپتامبر: فرودگاه بین‌المللی Beijing Daxing، سیستم کنترل گمرکی خود را تحت سرویس‌های سنس تایم آغاز کرد.
  • آوریل: برای ساخت اولین پارک هوش مصنوعی با G3 Global و CHEC وارد همکاری شد.

شاید یکی از دلایل موفقیت این استارتاپ چینی این باشد که بسیار بر علم و دانش و تحقیقات تکیه می‌کند و برای این کار ارزش و زمان قائل می‌شود. سنس تایم (SenseTime) در دنیای دانشگاهی ریشه دارد، در تحقیقات بنیادین سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند درک خود را بیشتر کند و علوم و تجربیات گذشته را در راه‌حل‌های هوش مصنوعی خود به کار گیرد.

تیم سنس تایم تشکیل شده از افراد با استعداد در سراسر دنیا که نیمی از آن‌ها فعالیت خود را تنها به تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند. همین امر است که باعث شده این استارتاپ با اینکه هنوز مدت زمان زیادی از شروع کارش نگذشته به چنین موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کند.