پادیوم بلاگ

سامانه پایا چیست؟

یاسمن عیسایی
بانکی و مالی ، تکنولوژی ، مقالات

اگر کارمند یک سازمان و یا ارگان هستید، در ابتدای هر ماه حتما با پیامک‌های واریز حقوق با عنوان انتقال وجه پایا مواجه شده‌اید! و یا ممکن است سود سهام و اوراق بهادار خود را از طریق سامانه پایا دریافت کرده باشید. در واقع پایا یک سیستم انتقال وجه آنلاین برای تبادلات بین بانکی است. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با این سامانه آشنا شویم. پس اگر شما هم علاقه‌مندید بیشتر پایا را بشناسید و بدانید پایا چیست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سیستم پایا چطور کار می‌کند؟

پایا روشی برای انتقال وجه در سیستم بانکی کشور است که برخی موانع موجود بر سر راه انتقال وجه‌های متداول است، از بین رفته و ویژگی‌های جذابی به آن اضافه شده است. در سیستم پایا پرداخت‌های خرد از حساب یک شخص در بانک به حساب شخص دیگری در یک بانک دیگر انتقال پیدا می‌کند. این سیستم خود به دو زیر سامانه‌ی دیگر به نام‌های «وم» و «بم»  تقسیم می‌شود. سیستم‌هایی همچون پایا و ساتنا از امنیت و سرعت بالایی برخوردار هستند.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که از پایا برای تراکنش‌های غیر آنی و با سقف محدود استفاده می‌شود درحالیکه قطب مخالف آن یعنی ساتنا برای تراکنش‌های آنی و لحظه‌ای و با میزان تراکنش نامحدود است.

کاربردهای سامانه پایا

سامانه‌هایی همچون پایا و ساتنا کاربردهای زیادی دارند. از جمله اصلی‌ترین مزیت سامانه پایا این است که دیگر برای انتقال وجه درون بانکی نیازی به افتتاح حساب بانکی جدید ندارید و با داشتن تنها یک حساب قادر به انجام تراکنش‌های بانکی خواهید بود. در ادامه با سایر کاربردها آشنا خواهیم شد.

پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات

به کمک تراکنش پایا دیگر برای پرداخت اقساط نیازی به طی کردن روش‌های سنتی و حضور فیزیکی به شعب بانک‌ها نیست و همه‌ی کارها به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به ایران چک و یا اسناد بانکی کاغذی انجام می‌شود.

پرداخت حقوق با انتقال وجه پایا

شاید یادتان باشد که در زمان‌های نه چندان دور، تمامی کارمندان برای دریافت حقوق‌شان مجبور بودند به بانک اعلام شده از سوی سازمان مراجعه کنند و یک حساب جدید افتتاح کنند. این کار علاوه‌بر زمان‌بر بودن، برای آن‌ها بسیار خسته‌کننده نیز بود. در حال حاضر حواله پایا این مشکل را حل کرده و شما می‌توانید بدون حساب بانکی جدید و  تعدد حساب بانکی، تراکنش‌های بین بانکی را به طور کامل  انجام دهید.

پرداخت سود سهام و اوراق بهادار 

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از خوبی‌های پایا این است که از ایجاد حساب‌های بانکی زیاد جلوگیری می‌کند. به این ترتیب دیگر شما برای دریافت مستقیم سود سهام و اوراق بهادار خود نیازی به باز کردن حساب جداگانه‌ای ندارید!

 پرداخت قبوض خدماتی همچون آب، برق، گاز، تلفن و یا حق بیمه

یکی از قابلیت‌های موجود در این سامانه‌ که در واقع زیرمجموعه پایا نیز است، «بم» نام دارد که وظیفه‌ی برداشت مستقیم از سامانه پایا را به‌ عهده دارد. به کمک این سرویس می‌توان قبوض خدماتی همچون آب، برق، گاز، تلفن و یا حق بیمه را پرداخت کرد. 
پرداخت هزینه دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی نیز از جمله دیگر کاربردهای بم در پایا است.

در انتقال وجه پایا، کارمزد آری یا خیر؟

با توجه به سیستمی که استفاده می‌کنید این هزینه متغیر است. به عنوان مثال اگر از دستگاه‌های خودپرداز (atm)، سایت بانک و اپلیکیشن‌های بانکی استفاده می‌کنید، کارمزد تراکنش پایا بین ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان می‌باشد. البته در برخی از اپلیکیشن‌های بانکی این انتقال وجه پایا بدون پرداخت کارمزد انجام می‌شود.

محدودیت‌ها و سقف تراکنش پایا

مسلما در چنین تراکنش‌هایی محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. همانطور که اشاره کردیم پایا برای تراکنش‌های خرد کاربرد دارد. سقف انتقال وجه اینترنتی پایا در سال‌های اخیر به مبلغ  50 میلیون تومان برای تراکنش غیرحضوری است. در صورتی که نیاز دارید مبالغ بیشتری (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) را به صورت کارت به کارت پایا جا‌به‌جا کنید، باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید.  

ساعات کاری انتقال وجه پایا

اگر با این سیستم کار کرده باشید، حتما در جریان هستید که تنها در ساعات مشخصی از روز امکان انتقال وجه پایا وجود دارد و اگر شما در ساعاتی خارج از این محدوده واریز را انجام دهید به اولین ساعت کاری روز بعد موکول می‌شود. ساعات کاری انتقال پایا به شرح زیر است.
چرخه اول حواله در سامانه پایا: حوالی ۴ صبح

چرخه دوم حواله در سامانه پایا: حوالی ۱۰:۴۵

چرخه سوم حواله در سامانه پایا: حوالی ۱۴:۴۵

چرخه چهارم حواله در سامانه پایا: حوالی ۱۷:۴۵

لازم به ذکر است که این انتقال در روزهای تعطیل رسمی، ساعت ۱۳:۴۵ است. 

پایا و پادیوم!

پادیوم به عنوان یک راهکار جامع و یکپارچه برای ارائه محصولات دیجیتال به کسب‌و‌کارها خدمات مختلفی از جمله زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک، بیمه، حمل بار، هوش مصنوعی و… را فراهم کرده است. یکی از این مجموعه سرویس‌ها، انتقال وجه سپرده است. با استفاده از سرویس‌های این مجموعه سرویس می‌توانید، تراکنش‌های پایا، ساتنا و انتقال وجه داخلی بر روی حساب خود داشته باشید و از امکانات و خدمات زیر بهره‌مند شوید.

  • انتقال وجه پایا و ساتنا
  • انتقال وجه داخلی
  • لیست تراکنش‌های پایا و ساتنا
  • نمایش وضعیت تراکنش ساتنا و پایا

برای دریافت جزئیات بیشتر این سرویس می‌توانید به سایت اصلی پادیوم مراجعه و در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال، آن را با کارشناسان مربوطه پادیوم مطرح کنید.