پادیوم بلاگ
Api و ویروس کرونا

معرفی ۸ نمونه API پر کاربرد در رابطه با ویروس کرونا

شادی سجادی
تکنولوژی ، مقالات

شیوع ویروس کورونا (کووید-۱۹) همچنان در حال گسترش است و تا کنون حدود ۲ میلیون مورد مثبت از این بیماری در سراسر جهان گزارش شده است. دسترسی به اخبار و اطلاعات با کیفیت در چنین مواقعی بسیار ارزشمند هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای دسترسی راحت‌تر به این اطلاعات کمک گرفتن از API‌ها است، این APIها می‌توانند با ایجاد امکان یکپارچه‌سازی و دسترسی سریع به آمارها، در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اطلاع‌رسانی عمومی و یا نرم‌افزارهای پایه‌ای جهت تحلیل داده‌ها برای تصمیم‌سازی مدیران سلامت به کار روند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با برخی از  API های ایجاد شده مرتبط با ویروس کرونا (کویید ۱۹) بیشتر آشنا کنیم:

Repository گیت هاب با نام Novel COVID یک API منتشر کرده است که اطلاعات مربوط به کیس‌های ویروس کرونا را ردیابی می‌کند. این Restful API دو مخزن دارد.

اولین مخزن: /all

همه‌‌ی داده‌های مربوط به کیس‌های گزارش شده در سراسر جهان، مرگ و میر ناشی از ویروس کورونا، و تعداد بیماران بهبود‌یافته را بازیابی می‌کند.

دومین مخزن: /countries

داده‌های مربوط به کشور‌ها را تجزیه می‌کند، این داده‌ها شامل تعداد کیس‌‌های جدید، مرگ و میر‌هایی که اخیرا گزارش‌ شده‌اند و تعداد کیس‌های بحرانی می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۸۰ کشور در این مجموعه داده حضور دارند.

این API‌ها را می‌توانید در گیت هاب و Node js SDK Track پیدا کنید. دایرکتوری Programmable نیز دارای دسته‌بندی ویروس کورونا است، می‌توانید آن را دنبال کنید تا در مورد آخرین نسخه‌های API در مورد شیوع این بیماری اطلاع پیدا کنید.

در ادامه به بررسی API های بیشتر در زمینه ویروس کرونا می‌پردازیم:


یکی از بهترین راه‌ها برای دسترسی راحت‌تر به اطلاعات موثق در رابطه با ویروس کورونا کمک گرفتن از API‌ها است

Mathdroid Covid-19 API

API Mathdroid Covid-19 داده‌های جهانی ویروس کورونا (کووید ۱۹) را از مرکز علوم و مهندسی سیستم‌ها (CSSE) در دانشگاه جان هاپکینز باز می‌گرداند.

Root‌ها حاوی شرح حال‌ها، کیس‌ها و بیماران بهبود یافته‌ی جهانی است.

Health Gorilla API

Health Gorilla داده‌های بالینی کامل را با منابع ثالث ادغام می‌کند. Health Gorilla سوابق پزشکی و داده های هزاران آزمایشگاه را با هم ترکیب می کند. این API دارای معماری REST است و به اطلاعات مرتبط با سلامتی شامل داده‌های بیماران، عدم تحمل آلرژی، پزشک، برنامه‌ی مراقبتی، پوشش و سابقه اعضای خانواده‌ی بیماران دسترسی دارد. API از JSON برای پاسخ به payload‌ها استفاده می‌کند. 

COVID19 Real-Time Data API

COVID19 Real-Time API اطلاعات جدیدی را در رابطه با کورونا ویروس (کووید ۱۹) از جمله تعداد کل کیس‌ها، داده‌های کادر درمان در ایالات متحده، اعلامیه های بهداشتی برای مسافرت، کیس‌های موجود در ایالات متحده و میزان مرگ و میر بر اساس سن و جنس ارائه می دهد. این API برای استفاده رایگان است و پاسخ‌هایش را با فرمت JSON برمی‌گرداند.

api-covid-19-india API

API api-covid-19-india اطلاعات ویروس کورونا (کووید ۱۹) را از وزارت بهداشت، درمان و رفاه خانواده هند به عنوان منبعی رسمی و ردیاب هند COVID-19 به عنوان منبعی غیر رسمی بازیابی می‌کند.

API آمار روزانه، آمار تخت‌های بیمارستانی، روش‌های تماس و راهنمای تلفن و اطلاعیه‌ها را منتشر می‌کند. علاوه بر این، ردیابی داده‌های غیررسمی بیماران، سابقه‌ی فعالیت‌ها و تاریخ مسافرت غیررسمی بیماران را نشان می‌دهد.

این API توسط توسعه دهنده مستقل Amod Malviya تولید شده است.

UK Coronavirus Data API 

API Coronavirus Data UK به عنوان یک data crawler برای به دست آوردن آمار ویروس کورونا (کووید ۱۹) از وب سایت رسمی خدمات ملی بهداشت بریتانیا فعالیت می‌کند.

توسعه دهنده مستقل JeffWu این API را برای درک، تجزیه‌و‌تحلیل و تجسم داده‌های ویروس کورونا (کووید ۱۹) در انگلستان به عنوان پروژه‌ای فرعی ایجاد کرده است. اطلاعات شامل تاریخچه و جغرافیای کیس‌های تایید شده است.

داده های Althought ممکن است ناقص باشند، این تجسم در درک موارد مثبت و منفی در انگلستان و در سراسر جهان کمک می‌کند.

COVID-19-REPORT- API

COVID-19-REPORT-API کیس‌های مبتلا به ویروس کورونا (کووید ۱۹) را در سراسر جهان پیگیری می‌کند. مستندات گزارش‌های مختصر از شرح حال، آخرین کیس‌ها در جهان یا منطقه یا کشوری خاص را بازیابی می کند.

مخزن داده‌ها برای داشبورد بصری ۲۰۱۹ Novel Coronavirus توسط مرکز علمی و مهندسی سیستم‌های دانشگاه جان هاپکینز اداره می‌شود.

توسعه دهنده مستقل Alaeddine Messadi این API را تولید کرده است.

COVID Tracking Project API

این API داده‌های تجمعی مرتبط با بیماری کورونا (کووید ۱۹) با مقادیر زمان و تاریخ منطقه زمانی را نشان می‌دهد. COVID Tracking Project API وضعیت کنونی و اطلاعات روزانه مربوط به این بیماری را در ایالات متحده بر می‌گرداند. پاسخ‌ها می‌توانند با فرمت JSON یا CSV باشند.

Postman COVID-19 Testing Locations API

این API لیستی منظم و به روز شده از مکان‌های آزمایش تست کورونا ارائه می‌دهد. API از فرمت‌های JSON و CSV پشتیبانی می‌کند و شماره تلفن‌های موسسات بهداشتی را با آزمایش COVID-19 برمی‌گرداند. API از Google Sheet به عنوان منبع داده استفاده می کند، همچنین API استاندارد‌شده را به طور منظم با استفاده از Postman منتشر می‌کند و از GitHub به عنوان وب‌سایتی برای نمایش این مکان‌ها استفاده می‌کند.

منابع:
https://www.programmableweb.com/
https://www.programmableweb.com/