پادیوم بلاگ
وب سرویس تامین اجتماعی

معرفی وب‌سرویس تامین اجتماعی

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین سازمان‌های ایران است که با بیش از ۱۴ میلیون بیمه‌شده تحت پوشش (طبق آمار سال ۱۴۰۰)، نقش مهمی در فرایندهای کسب‌‌وکاری بازی می‌کند. تمام کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک با این سازمان تعامل دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکان برای ثبت نسخ الکترونیکی با سامانه تامین اجتماعی تعامل می‌کنند. در این پست خدمات وب‌سرویس تامین اجتماعی را معرفی می‌کنیم.

خدمات کسب‌و‌کاری

وب‌سرویس تامین اجتماعی برای کسب‌و‌کارها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وضعیت بیمه کاربران را استعلام کرده و آن را تایید کنند. همچنین کسب‌و‌کارها می‌توانند اطلاعات بیمه‌ای شخص را با اطلاعات هویتی تطبیق داده و از اصالت مدارک بیمه افراد اطمینان حاصل کنند.

خدمات درمانی

وب‌سرویس تامین اجتماعی به مراکز درمانی و پزشکان اجازه می‌دهد تا نسخ الکترونیکی را ثبت کرده و داروخانه‌ها با دریافت اطلاعات این نسخ، داروها را به بیماران تحول می‌دهند. با توجه به الزام ثبت نسخ الکترونیکی، استفاده مراکز درمانی، پزشکان و بیمارستان‌ها از این وب‌سرویس اجباری است.

با کمک این وب‌سرویس پزشکان و مراکز درمانی نسخه بیمار را در پایگاه داده تامین اجتماعی ثبت کرده و داروخانه با استفاده از کد امنیتی ارسال‌شده به پزشک که توسط بیمار ارائه می‌شود، به نسخه دسترسی پیدا می‌کند. این وب‌سرویس با حذف دفترچه‌های کاغذی، نقش مهمی در فرایند دیجیتالی شدن بیمه و کاهش مصرف کاغذ داشته است.

خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین بیمه‌کننده ایران، روزانه حجم زیادی از اطلاعات را تبادل می‌کند. در گذشته خدمات این سازمان از طریق شعب حضوری انجام می‌شد که باعث ایجاد صف‌های طولانی و نارضایتی مراجعان شده بوده. از زمان ایجاد سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی، کاربران و کسب‌و‌کارها می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و خدمات مختلفی مانند دریافت سابقه (تلفیقی و کلی)، دریافت هدیه ازدواج، ثبت سوابق خدمت سربازی و… را دریافت کنند. 

کارفرمایان نیز می‌توانند از طریق این سامانه پرونده الکترونیک کارگاه خود، وضعیت بیمه‌شدگان و وضعیت بازنشستگی کارمندان را بررسی کنند.

تحول دیجیتال در دل بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی با کمک وب‌سرویس خود توانسته تحول دیجیتال را در دل صنعت بیمه ایران جا بیاندازد. حرکت این سازمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین سازمان‌های ایران به سمت تحول دیجیتال، نشانه خوبی از توسعه تحول دیجیتال در سازمان‌ها و صنایع سنتی است و امید می‌رود که این حرکت ادامه یابد.