پادیوم بلاگ
چرا اینترنت اشیاء مهم است؟

چرا اینترنت اشیاء مهم است؟ و چطور باید از آن بهره ببریم؟

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

زمان دوری نبود که از اینترنت اشیاء به عنوان یکی از فناوری‌های آینده یاد می‌شد. شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف، از تولیدکننده‌های لوازم خانگی گرفته تا ارائه‌دهنده‌های خدمات نظافت، تلاش کردند با یکپارچه کردن اینترنت اشیاء در محصولات و خدمات خود اولین گام‌ها را در مسیر آینده بردارند. 

اما امروز اینترنت اشیاء آن‌قدر در زندگی ما در هم آمیخته شده که گاهی حتی حضور آن را نیز متوجه نمی‌شویم. از سوی دیگر رشد سریع هوش مصنوعی و معرفی ابزارهای مختلف باعث شده تا حد زیادی توجه‌ها به این سمت معطوف شود. اما در این بین نباید از اینترنت اشیاء و تاثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی و کسب‌و‌کار غافل شد. بنابراین در این پست به پاسخ این سوال‌ها می‌پردازیم:

  • چرا اینترنت اشیاء مهم است؟
  • چه تاثیری در زندگی ما دارد؟
  • چطور باید از آن بهره ببریم؟

اهمیت اینترنت اشیاء

برای پاسخ به این سوال که چرا اینترنت اشیاء مهم است، ابتدا باید مقبولیت و استفاده گسترده از آن توسط افراد، کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها را به رسمیت بشناسیم. اینترنت اشیاء زندگی‌های شخصی و کاری ما را متحول کرده و به ما اجازه می‌دهد تا زندگی‌ها و کسب‌‌‌و‌کارهای هوشمندتری داشته باشیم. در واقع IoT از طریق اتوماسیون خانه‌ها و یکپارچه‌سازی دستگاه‌های هوشمند امکان مدیریت ساده وظایف روزمره را فراهم می‌آورد.

در ادامه بررسی مزایای Internet of Things یا IoT در زندگی شخصی و کسب‌و‌کارها می‌پردازیم.

مزایای شخصی IoT

ساعت‌های هوشمند داده‌های زنده و کاربردی را در اختیار ما می‌گذارند. IoT نحوه تعامل بشر با فناوری را متحول کرده و مزایای مختلفی را برای بهبود زندگی‌های شخصی به همراه دارد.

از خانه‌های هوشمند که وظایف روزانه را اتوماسیون می‌کنند گرفته تا دستگاه‌های پوشیدنی، که وضعیت سلامت بدن را زیر نظر می‌گیرند، به ما اجازه می‌دهد زندگی خودمان را به صورت یکپارچه مدیریت کرده و یک زندگی ساده‌تر، پربارتر و شادتر داشته باشیم. با IoT افراد می‌توانند سطح جدیدی از ارتباط و تعامل را تجربه کرده و تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیریم.

کیفیت زندگی

گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. گوشی‌های هوشمند امروزه تبدیل به یک ابزار چندمنظوره شده‌اند که وظایف مختلفی را به انجام می‌رسانند. با این حال، قدرت اصلی گوشی‌های هوشمند در قابلیت آن‌ها برای اتصال به دستگاه‌های هوشمند دیگر نهفته است. سادگی اتصال و تعامل گوشی‌های هوشمند به سایر دستگاه‌های دیگر از اینترنت اشیاء به ما اجازه می‌دهد تا گاهی حتی بدون این که متوجه شویم، کارهایی که سابق بر این زمان زیادی می‌برد یا انجام آن‌ها با چالش همراه بود (مانند خرید بلیط مترو به صورت دستی در ایستگاه در مقابل خرید شارژ مترو در گوشی همراه و پرداخت با همان گوشی) را به سادگی انجام دهیم.

اتوماسیون

IoT با ایجاد قابلیت اتوماسیون وظایف مختلف روزانه، تاثیر زیادی در بهبود کارایی ما داشته است. با اتوماسیون وظایف روزانه، زمان برای انجام فعالیت‌های مهم‌تر و استراحت ذهن فراهم می‌شود. دستگاه‌های مبتنی بر IoT می‌توانند کارهای خانه مانند کنترل نور، دمای خانه و شستن ظرف‌ها و لباس‌ها را اتوماسیون کرده و زندگی ما را راحت‌تر کنند.

همچنین دستگاه‌های IoT با ایجاد امکان دسترسی به آن‌ها از راه دور و بر بستر اینترنت، به ما اجازه می‌دهند کارهای مختلف را از راه دور انجام داده و بر آن‌ها نظارت کنیم. برای مثال می‌توانیم قبل از رسیدن به خانه قهوه‌ساز را روشن کنیم تا قهوه را آماده کند.

از سوی دیگر با وجود حسگرهای هوشمند حساس به خطرات مختلف (مانند دود)، امکان اتوماسیون فرایندهای امنیتی خانه و در نتیجه افزایش امنیت ساکنین فراهم می‌شود.

تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده

با کمک داده‌های زیادی که از طریق دستگاه‌های IoT جمع‌آوری می‌شود، افراد می‌توانند دید وسیع‌تری نسبت به رفتار‌ها، عادت‌ها و سلیقه‌های خود پیدا کنند. این دانش به افراد کمک می‌کند تا در فعالیت‌های روزانه خود تصمیم‌گیری‌های بهتری بگیرند. برای مثال اگر ساعت یا مچ‌بند هوشمند شما نشان دهد که طی ساعت‌های خاصی میزان ضربان قلب شما بالا رفته است، می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و علت را پیدا کنید. در واقع دستگاه‌های هوشمند با بررسی الگوها و تشخیص زودهنگام موارد غیر عادی، در حفظ سلامت و امنیت شما موثر‌اند.

مزایای کسب‌و‌کاری IoT

اینترنت اشیاء مزایای زیادی به کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند. برخی از این مزایا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

نظارت بر فرایندهای کسب‌و‌کاری

IoT از طریق ارائه داده‌های لحظه‌ای و کنترل بر جنبه‌هیا مختلف عملیاتی، امکان نظارت بر فرایندهای کسب‌و‌کاری را فراهم می‌کنند. به کمک حسگر‌های مبتنی بر IoT، دستگاه‌ها و تحلیل داده، سازمان‌ها می‌توانند داده‌های ارزشمندی در مورد فرایند‌ها، دارایی‌ها و منابع خود کسب کنند. به این ترتیب سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها می‌توانند بر KPIهای خود نظارت کرده و نقاطی که در آن‌ها ضعف دارند را شناسایی کنند. به کمک IoT این نظارت به صورت مستمر صورت گرفته و جنبه‌های گوناگون نظیر مصرف انرژی، عملکرد دستگاه‌ها و زنجیره تامین همواره زیر نظر قرار دارند.

بهبود تجربه کاربری

IoT از طریق جمع‌آوری داده‌های مختلف و ایجاد امکان شخصی‌سازی تعامل‌ها، نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری دارد. همچنین این داده‌ها به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را برای مشتریان شخصی‌سازی کرده و بر اساس نیازها و علایق هر مشتری، بهینه کنند. از سوی دیگر IoT  با ایجاد امکان پیش‌بینی و تشخیص نقاط ضعف و خدمات مورد نیاز مشتریان، حتی قبل از این که خود مشتریان متوجه شوند، به کسب‌و‌کارها در پیشگیری از ایجاد نارضایتی کمک می‌کند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

دستگاه‌های IoT با اتوماسیون وظایف سازمانی به کسب‌و‌کارها و تیم‌ها اجازه می‌دهد تا زمان خود را صرف حل مسائل مهم‌تر کرده و ضمن صرفه‌جویی در زمان همکاران، با بهبود فرایندهای توسعه هزینه‌ها را نیز کاهش دهند. بر مثال در خطوط تولید، حسگر‌های IoT و سیستم‌های نظارتی می‌توانند فرایندهای تولید را بهینه کرده، زمان از کارافتادگی را کاهش داده و از خرابی دستگاه‌ها جلوگیری کنند. 

بهبود عملکرد

IoT از طریق ساده‌سازی گردش‌کارها، اتوماسیون وظایف و دسترسی زنده به نقش بسزایی در بهبود عملکرد همکاران ایفا می‌کند. می‌توان دستگاه‌های IoT و حسگرها را در محیط کار یکپارچه کرده و امکان تعامل، همکاری و تبادل داده ساده بین همکاران را ایجاد کرد. برای مثال راهکارهای هوشمند محیط اداری می‌توانند وظایف اداری نظیر زمان‌بندی جلیه‌ها، مدیریت تقویم‌ها و کنترل محیط کار را اتوماسیون کرده و به همکاران اجازه دهد تا روی وظایف مهم‌تر خود تمرکز کنند. همچنین مچ‌بندهای هوشمند می‌توانند میزان فعالیت و وضعیت سلامت همکاران را زیر نظر گرفته و در صورت نیاز راهکارهایی برای بهبود وضعیت همکار ارائه دهند.

اینترنت اشیاء اطراف ماست

حال که می‌دانی چرا اینترنت اشیاء مهم است، باید در خصوص یکپارچه‌سازی آن در زندگی و کسب‌و کار خود آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کنیم. با وجود این که نگرانی‌های به‌جایی در خصوص امنیت داده و حریم شخصی کاربران وجود دارد، اما مزایای زیاد IoT قابل چشم‌پوشی نیست. با پیشرفت‌‌های جدید در هوش مصنوعی، مسیر جدیدی برای ترکیب این دو فناوری به وجود آمده که می‌تواند مزایای IoT را دوچندان کند. این مسیر بدون شک با چالش‌هایی همراه خواهد بود که شناسایی و ارائه راهکار برای آن‌ها می‌تواند جایگاه کسب‌و‌کارها در آینده را دچار دست‌خوش کند.