پادیوم بلاگ
امضای دیجیتال

پاراف چیست؟ راهکاری ساده برای امضای دیجیتال

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

در عصر دیجیتال امروزی کسب‌و کارها و اشخاص به دنبال راهی سریع و کارآمد برای امضای اسناد قانونی هستند تا از دردسر پرینت گرفتن، امضا کردن، اسکن کردن و ارسال اسناد رهایی یابند. امضای دیجیتال در چنین مواردی می تواند راهگشا باشد؛ راهکاری امن و ساده برای امضای اسناد به صورت آنلاین. با وجود راهکارهای امضای دیجیتال مختلفی که در بازار موجود است، انتخاب یک راهکار مناسب می‌تواند کمی سخت باشد. 

اگر شما نیز به دنبال یک راهکار امضای دیجیتال هستید که فرایند امضا کردن را ساده کرده و در عین حال یک سند مطمئن و قانونی را در اختیار شما قرار دهد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با پاراف آشنا شوید.

پاراف چیست؟

پاراف یک راهکار امضای دیجیتال مطمئن و کارآمد است که در بستر سرزمین هوشمند پاد توسعه داده شده است. به کمک پاراف می توانید اسناد قانونی را به صورت غیر حضوری امضا کرده و فرایند امضای اسناد را ساده‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر کنید. رابط کاربری ساده پاراف باعث می‌شود تا هر شخصی بتواند به راحتی با آن کار کند و امکان دریافت و خروجی گرفتن فایل‌ها با فرمت‌های مختلف به پاراف اجازه می‌دهد تا کاربری‌های مختلفی داشته باشد.

در این پست بلاگ ما به معرفی ابعاد مختلف پاراف مانند ویژگی‌ها، مزایا و نحوه کار آن می‌پردازیم. شما چه یک شخص باشید که می‌خواهید یک سند را خیلی سریع امضا کنید و چه کسب‌و‌کاری باشید که به دنبال یک راهکار ساده برای امضای اسناد قانونی مانند قراردادهای همکاری است، پاراف گزینه مناسبی است که می‌تواند کار شما را ساده کند.

چرا پاراف؟

پاراف یک پلتفرم قابل اعتماد و امن برای امضای اسناد به صورت دیجیتالی است. به کمک پاراف اشخاص و کسب‌وکارها می‌توانند اسناد مختلفی را ایجاد و به صورت غیر حضوری امضا کنند. بسیار پیش می‌آید که یک شخص یا کسب‌و‌کار نیاز دارد یک سند را با طرف دیگر امضا کند، اما به دلایل مختلفی از جمله فاصله جغرافیای این کار می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌افزا باشد. علاوه بر این، عوامل دیگری از جمله خطای انسانی می‌تواند این فرایند را حتی پیچیده‌تر و طولانی‌تر کند. تصور کنید پس از توافق و یک انتظار طولانی مدت، سندی که به دست شما می‌رسد دارای خطای دستور زبانی و یا فنی باشد؛ یا حتی بدتر، سند بین راه گم شود و دوباره باید فرایند درخواست و ارسال را تکرار کنید!

دوست‌دار محیط زیست

در کنار این موضوعات، موضوع مهم دیگر صرفه‌جویی در مصرف کاغذ است. اسناد دیجیتالی نیاز به اسناد فیزیکی و کاغذ را از بین برده، و از این طریق در مصرف آن صرفه‌جویی می‌کند. یک تحقیق در سال ۲۰۲۱ نشان داده است که یک کارمند اداری به تنهایی به طور متوسط ۱۰ هزار برگه در سال مصرف می‌کند که ۴۵ درصد این برگه‌ها در نهایت به سطل زباله راه پیدا می‌کنند. این حجم از کاغذ مصرف‌شده باری سنگین روی دوش محیط زیست گذاشته و صرفه‌جویی در آن می‌تواند تاثیر مستقیم و مهمی در کاهش یا تغییر مسیر گرمایش زمین داشته باشد.

امنیت کسب‌وکار

نکته قابل تامل دیگر امنیت کسب‌و‌کار در سایه اسناد دیجیتالی است. طبق نظریه Record Nations طی یک تحقیق در سال ۲۰۲۱، در صورت از دست رفتن اسناد در نتیجه یک فاجعه مانند آتش‌سوزی یا سیل، بیش از ۷۰ درصد کسب‌و‌کارها  در فاصله سه هفته به طور کامل ورشکست می‌شوند.

راهکار امضای دیجیتال برای غلبه و جلوگیری از این مشکلات پیش‌بینی شده و پاراف با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های حوزه امضای دیجیتال، به کاربران خود کمک می‌کند تا بتوانند به دور از این دغدغه‌ها، اسناد خود را به صورت امن امضا و نگهداری کنند.

پاراف چطور کار می‌کند؟

پاراف با بهره‌گیری از روش رمزنگاری نامتقارن و استاندارد PKI اسناد را رمزنگاری می‌کند. روش رمزنگاری نامتقارن که با نام کلید خصوصی یا الگوریتم کلید عمومی نیز شناخته می‌شود، از یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی برای تضمین هویت فرستند و گیرنده بهره می‌برد. در این مدل کلید‌های عمومی به صورت عمومی در دسترس قرار دارند اما کلیدهای خصوصی برای هر فرد جداگانه صادر می‌شود. سپس با کمک معادلات ریاضی، کلیدهای عمومی و خصوصی با یکدیگر جفت شده و هویت دو طرف تایید می‌شود.

استاندارد PKI (مخفف عبارت Public Key Infrastructure یا زیرساخت کلید عمومی) نیز یک استاندارد حوزه امنیت سایبری است که پیاده‌سازی اسناد دیجیتالی را با نیازمندی‌های امنیتی و کسب‌وکاری منطبق می‌کند.

برای استفاده از پاراف دو طرف باید پس از انجام مراحل احراز هویت، نرم‌افزار پاراف را روی سیستم‌های خود داشته باشند. سپس فرستنده با بارگذاری سند و انجام تنظیمات لازم، گیرنده یا گیرنده‌ها را مشخص کرده و سند را برای آن‌ها ارسال می‌کند. گیرنده‌ نیز می‌تواند را باز کردن نرم‌افزار پاراف روی دستگاه خود (رایانه یا گوشی هوشمند)، پس از مطالعه و در صورت موافقت، سند را تایید کند. این تایید به منزله امضای سند است.

مزایای استفاده از پاراف چیست؟

استفاده از راهکار امضای دیجیتال پاراف مزایای مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرعت: پاراف نیاز به پرینت گرفتن، امضا کردن، اسکن گرفتن و ارسال اسناد را از بین برده و فرایند امضای اسناد را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: پاراف نیاز به تهیه، پرینت و ارسال اسناد کاغذی را از بین برده و به این ترتیب در هزینه‌های کسب‌وکار صرفه‌جویی می‌کند.
  • امنیت: بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های رمزنگاری باعث شده تا اسناد شما بر بستر پاراف امن باشد.
  • سادگی: رابط کاربری ساده پاراف به همه افراد با هر نوع تحصیلاتی اجازه می دهد تا به راحتی با آن کار کرده و اسناد خود را امضا کنند.
  • قابلیت شخصی‌سازی: پاراف به شما اجازه می‌دهد فرایند امضا از طریق تعیین ترتیب امضای اشخاص، ایجاد یادآور و ارسال نوتیفیکیشن را شخصی‌سازی کنید.
  • بهبود کارایی: به کمک پاراف می‌توانید اسناد را در هر زمان و مکانی بر بستر اینترنت امضا کنید، که در نتیجه به فزایش بهره‌وری و بهبود کارایی شما کمک می‌کند.

حرکت به سمت امضای دیجیتال ناگزیر است

هرچند ایجاد تغییر در ساختارهای سنتی از جمله امضای اسناد قانونی کاری دشوار است، اما تجربه سال‌های اخیر و سرعت دیجیتالی شدن ابعاد مختلف کسب‌و‌کارها  به ما نشان داده است که حرکت به سمت راهکارهای دیجیتال از جمله امضای دیجیتال ناگزیر است. در آینده‌ای نزدیک کسب‌و کارها فرایندهای امضای خود را به بستر دیجیتال منتقل می‌کنند، اما کسب‌وکاری برنده است که بتواند زودتر از سایرین با بهره‌گیری از راهکارهای دیجیتال، در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

اگر دوست دارید بیشتر با پاراف آشنا شوید و یا می‌خواهید بدانید که پاراف چطور می‌تواند به کسب‌و کار شما کمک کند، می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان پادیوم با شما تماس بگیرند: