پادیوم بلاگ
تصویر صفحه یک مانیتور با چارت و عبارت OpenAI ChatGPT

کوتاه در مورد کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

در مورد کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر چه می‌دانید؟ اگر از علاقه‌مندان به حوزه فناوری باشید، بدون شک شما هم طی سه ماه گذشته در طوفان ChatGPT و اخبار حول رقابت غول‌های فناوری بر سر هوش مصنوعی گرفتار شده‌اید. واقعیت این است که پس از معرفی ChatGPT و معرفی مدل GPT3 (و اخیرا مدل GPT4) دنیای کامپیوتر شاهد یک چرخش عظیم به سمت فناوری‌های هوش مصنوعی بوده است. در حالی که تا چند ماه پیش بحث خودآگاهی هوش مصنوعی تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی و محافل علمی پیش می‌آمد، اکنون بخش بزرگی از فعالان حوزه فناوری با اشتیاق توامان با نگرانی به رقابت غول‌هایی نظیر گوگل و مایرکوسافت بر سر فناوری‌های هوش مصنوعی نظارت می‌کنند. 

در این پست به برخی از موارد کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر می‌پردازیم و نگاهی می‌اندازیم به آنچه که باید در آینده انتظار داشته باشیم.

 موارد کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر

  • پردازش تصاویر یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه کامپیوتر به شمار می‌رود که برای سال‌ها محل بحث جدل بوده است. با کمک هوش مصنوعی کامپیوترها می‌توانند تصاویر افراد یا اشیاء را تشخیص داده و برچسب‌گذاری کنند. این فناوری امروزه آنقدر پیشرفت کرده که حالا می‌تواند حالت چهره افراد را نیز تشخیص داده و یا سطح احساساتی نظیر خشم یا خوشحالی را اندازه بگیرد. 
  • اینترنت اشیاء حوزه دیگری است که مزایای هوش مصنوعی برای بهبود خود بهره برده است. امروزه اینترنت اشیاء و خودروهای هوشمند از طریق پردازش داده‌های بزرگ و الگوریتم‌های هوشمند، توانسته‌اند به سطحی از هوشمندی و بهره‌وری دست یابند که سابق بر این غیرممکن بوده است.
  • حوزه محتوا نیز از تاثیر هوش مصنوعی به دور نمانده است. امروزه ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند انواع محتواها در فرمت‌های مختلف را پردازش، تحلیل یا حتی تولید کنند. چندی پیش یک هنرمند یک موزیک ویدیو منتشر کرد که تمام ابعاد آن از جمله متن، موسیقی، صدا و ویدیو را هوش مصنوعی تولید کرده بود.
  • بازارهای مالی نیز از جمله حوزه‌هایی بودند که به سرعت تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفتند. سیستم‌های جدیدی که برای بازارهای مالی نظیر بازار سهام ساخته شده‌اند، به طور پیش‌فرض از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود بهره‌وری کارکنان و افزایش احتمال سوددهی بهره می‌برند.

کامپیوتر در دیگر صنایع

این موارد تنها بخشی از کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در کامپیوتر (با تعریفی که عموم مردم از آن دارند) است. اما اگر تعریف خود از کامپیوتر را گسترده‌تر کنیم چه؟ همان‌طور که می‌‌دانید امروزه کامپیوترها در تمام ابعاد زندگی ما از صنعت گرفته تا پزشکی، کاربرد دارند. تاثیر هوش مصنوعی بر این حوزه‌ها نیز مشهود بوده است. برای مثال اکنون بسیاری از ربات‌های مستقر در خط تولید شرکت‌های تولید خودرو در حال مجهز شدن به فناوری‌های هوش مصنوعی هستند تا بتوانند بدون نیاز به اپراتور به کار خود ادامه دهند. 

همچنین هوش مصنوعی توانسته با برداشتن موانعی که سابق بر این بر سر راه توسعه فناوری‌های هوشمند پزشکی بوده‌اند، زمینه را برای نسل جدید از سیستم‌های درمانی مهیا سازد. همچنین تولیدکنندگان قطعات کامپیوتری نظیر پردازنده‌ها نیز به حرکت خود به سمت هوش مصنوعی را آغاز کرده‌اند تا به کمک آن بتوانند نسل جدید قطعات کامپیوتری را حتی کوچکتر و کارآمدتر کنند.

آینده کامپیوتر در کنار هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

پاسخ به این سوال احتمالات فراوانی را در ذهن ایجاد می‌کند که برخی از آن‌ها هیجان انگیز و برخی دیگر ترسناک هستند. همین الان که در حال نوشتن این پست هستیم، متخصصین در حال بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای طراحی نسل جدیدی از قطعات کامپیوتری هستند که می‌توانند در نحوه تعامل ما با دنیا تحول عظیمی ایجاد کنند. 

توان پردازش کامپیوترهای نسل جدید به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا هر روز مرزهای جدیدی را در نوردیده و روزنه‌های جدیدی به چشم‌انداز آینده صنعت دیجیتال باز کنند. ما نیز چاره‌ای جز همراهی با این موج نداریم، چراکه دیگر از مرحله تقابل عبور کرده‌ایم. تنها در هفته گذشته بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن جدید با کمک API نسل چهارم GTP شرکت OpenAI طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، که این موضوع بیانگر علاقه و اشتیاق جامعه دیجیتال به بهره‌گیری از امکانات و قابلیت‌های هوش مصنوعی است.

چطور در این مسیر گام برداریم؟

هم‌گام با افزایش محبوبیت مدل‌های هوش مصنوعی، منابع آموزشی بی‌شماری در دسترس عموم قرار گرفته که اغلب آن‌ها توسط متخصصین این حوزه نشر داده شده‌اند. اما به طور کلی برای گام گذاشتن در مسیر هوش مصنوعی باید پیش‌نیازهای زیر را داشته باشید:

  • آشنایی و تسلط با اصول ریاضی در مباحث بردارها، معادلات چند مجهولی، حسابان و ماتریس‌ها
  • آشنایی و تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی مانند جاوا یا پایتون
  • آشنایی با مفاهیم اولیه هوش مصنوعی مانند الگوریتم‌ها، مدل‌ها و ابزارها

قطار هوش مصنوعی که از مدت‌ها پیش راه افتاده بود، اکنون با سرعت بیشتری در حال حرکت است. اگر نمی‌خواهید از این قطار جا بمانید، پیشنهاد می‌کنیم همین امروز گام اول را بردارید.