پادیوم بلاگ
استارتاپ GoodLeap

فین‌تک برتر: استارتاپ GoodLeap

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

استارتاپ GoodLeap (که سابق بر این با نام Loadnpla شناخته می‌شد) یک شرکت فناوری‌های مالی است که برای صنعت انرژی خورشیدی خانگی راهکارهای مالی توسعه می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۳۳ کار خود را آغاز کرده و در سال ۲۰۲۰، ۴۱ درصد بازار تسهیلات انرژی خورشیدی ایالات متحده را در اختیار گرفته و بزرگترین تسهیلات‌دهنده این صنعت به شمار می‌رود. 

زندگی برای همه

آقای Hayes Barnard، مدیر عامل استارتاپ GoodLeap معتقد است دسترسی به به انرژی و آب پاک می‌تواند یک جامعه را متحول کند. بنابراین دست به کار شد و راهای پیدا کرد تا بتواند پروژه‌های انرژی پاک را به صورت دائم و بدون نیاز به همایش‌های خیریه، اهدای مبالغ مختلف و دخالت شرکت‌های بزرگ تامین مالی کند. استراتاپ GoodLeap در حال حاضر بزرگترین تامین‌کننده تسهیلات انرژی پاک خانگی است و با پشتیبانی افرادی مانند آقای Michael Dell (بنیان‌گذار شرکت Dell)، به ارزش ۱۲ میلیارد دلاری رسیده است.

وقتی استارتاپ اولیه آقای برنارد (Paramount Solar)، توسط شرکت SolarCity (شرکت فعال در حوزه انرژی خورشیدی که توسط پسرعموی ایلان ماسک بنیان‌گذاری شده و تسلا در سال ۲۰۱۶ آن را خرید) خریداری شد، جرقه‌های اولیه همکاری این دو شکل گرفت. این جرقه در نهایت تبدیل به یک شراکت استراتژیک شده و از دل آن استارتاپ GoodLeap بیرون آمد.

نحوه کار GoodLeap 

پلتفرم GoodLeap نصب‌کنندگان پنل‌های خورشیدی خانگی و پروژه‌های بهبود انرژی تجدید‌پذیر را به تسهیلات‌دهندگان وصل می‌کند. به این ترتیب نصب‌کنندگان و صاحبان پرژه‌ها می‌توانند برای خرید تجهیزات از تسهیلات‌دهندگان وام بگیرند. این شرکت در آخرین دور جذب سرمایه خود در سال ۲۰۲۱ موفق شد ۸۰۰ میلیون دلار جذب کرده و ارزش خود را به ۱۲ میلیون دلار برساند. استارتاپ GoodLeap علاوه بر اسهیل دریافت وام برای انرژی‌های پاک، با هر تراکنش مبلغی را به سازمان غیرانتفاعی GivePower اهدا می‌کند. باور آقای برنارد به هدف خود و برداشتن هر گام در راستای توسعه دسترسی به آب و انرژی پاک برای جامعه‌های محروم، باعث شده تا GoodLeap بتواند نظر سرمایه‌گذاران مختلف در سراسر دنیا را به خود جلب کند.

ماموریت استارتاپ GoodLeap 

GoodLeap خود را یک مجرای دیجیتال می داند که بازارهای انرژی پایدار در دنیا را به یکدیگر متصل می‌کند. راهکارهای مالی GoodLeap برای ارائه تسهیلات کاربردی به پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تا به امروز زندگی افراد زیادی در سراسر دنیا را دگرگون کرده است. 

در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از صاحبان خانه‌ها از فناوری‌های ساده و سریع GoodLeap برای تطبیق‌پذیری با دنیای انرژی‌های پاک و کاهش هزینه‌های خود بهره می‌برند. مزیت اصلی GoodLeap دسترسی‌پذیر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر برای همگان استو با تکیه بر فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، نه تنها فرایند تامین مالی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را ساده کرده، بلکه به فرایند نصب و استفاده از تجهیزات این انرژی‌های نیز کمک می‌کند.

مدل کسب‌و‌کار GoodLeap 

مدل کسب‌‌و‌کاری استارتاپ GoodLeap بسیار ساده است. این استارتاپ به سه طریق درآمدزایی می‌کند:

کارمزد فروش تجهیزات: GoodLeap برای خرید تجهیزات تسهیلات ارائه می‌دهد و با عقد قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات، برای هر فروش از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کند. به این ترتیب هم GoodLeap درآمد کسب می‌کند و هم فروش این تولیدکننده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کارمزد ارائه تسهیلات: این استارتاپ به ازای ارائه تسهیلات از مشتریان خود مبلغی را به عنوان کارمزد ارائه تسهیلات دریافت می‌کند.

کارمزد فروش تسهیلات: تسهیلاتی که GoodLeap ارائه می‌کند در واقع متعلق به بانک‌های مختلف است. GoodLeap با فروش این تسهیلات به مشتریان خود، به افزایش درآمد بانک‌ها کمک کرده و در ازای آن مبلغی را به عنوان کارمزد از بانک‌ها دریافت می‌کند.

چشم‌انداز آینده استارتاپ GoodLeap 

آقای بارنارد به همراه سرمایه‌گذاران به آینده این استارتاپ امیدوار است. ترند نجات کره زمین و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر دنیا باعث شده تا سرمایه‌گذراان میل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های این حوزه داشته باشند. همچنین مدل کسب‌وکاری بردبرد و مبتنی بر کارمزد GoodLeap باعث شده تا این شرکت همواره رشد درآمد ثابتی را تجربه کند و در ضمن آن، به بهبود فروش کسب‌و‌کارها و افزایش درآمد بانک‌ها نیز کمک کند. بنابراین، این انتظار می‌رود این استارتاپ آینده درخشانی را پیش رو داشته باشد و با حمایت دولت‌های بیشتر از گسترش انرژی‌های تجدید‌پذیر، GoodLeap نیز توسعه پیدا می‌کند.