پادیوم بلاگ
تصویر یک تلفن همراه که یک بلندگو روی صفحه نقش بسته به همراه لوگوی توییتر

پایان روزهای خوش: قطع دسترسی API رایگان توییتر و درسی که باید از آن آموخت

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

سرانجام توییتر تحت رهبری ایلان ماسک، دسترسی به API رایگان توییتر را قطع کرده و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این موضوع باعث مختل شدن سرویس بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها شده است. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که در ماه فوریه مدل جدید قیمت‌گذاری API خود را اعلام می‌کند، اما این اقدام بدون هیچ‌گونه خبری از سوی توییتر با تاخیر مواجه شد. 

اما به نظر می‌رسد بعد از اعلام مدل جدید قیمت‌گذاری API توییتر، این شرکت شروع به قطع دسترسی هزاران توسعه‌دهنده‌ای کرده است که برای کار خود به ابزارهای رایگان توییتر وابسته بوده‌اند. طی دور روز گذشته تعدادی از تولیدکنندگان اپلیکیشن و دیگر کسب‌و‌کارها اعلام کرده‌اند که API توییتر دیگر کار نمی‌کند. سایت خبری Mashable گزارش داده که قطع دسترسی از صبح روز سه‌شنبه به وقت ایالات متحده آمریکا آغاز شده و به علت عدم تعامل و ارتباط تیم توییتر با توسعه‌دهندگان، بسیاری هنوز در تلاش برای درک ماجرا هستند.

گام اول قبل از این برداشته شده بود!

پایان دسترسی رایگان API توییتر به عنوان بخشی از برنامه این شرکت برای تغییر استراتژی توسعه‌دهندگان به شماره رفته و بعد از اقدام این شرکت برای قطع دسترسی کلاینت‌های ثالث اتفاق افتاده است. اما کلاینت‌های ثالث تنها بخش کوچکی از توسعه‌دهندگان، محققین و سازندگان بات به شمار می‌روند که به API توییتر متکی بودند.

برای مثال اپلیکیشن‌ها یا سایت‌هایی که از API توییتر برای به اشتراک‌گذاری محتوا در این پلتفرم استفاده می‌کردند نیز دچار اختلال شده‌اند. اکانت رسمی وردپرس در توییتر اعلام کرده است که دیگر به API توییتر دسترسی ندارد و وبسایت‌هایی که از این ابزار استفاده می‌کنند دیگر نمی‌توانند به صورت خودکار محتوای خود را در توییتر به اشتراک بگذارند. 

همچنین اکوباکس (Echoox)، سرویسی که به ناشران اجازه می‌دهد محتوای خود را در توییتر منتشر کنند، روز چهارشنبه اعلام کرده است که بدون هیچ‌گونه اخطار قبلی دسترسی آن‌ها به API توییتر قطع شده است. این شرکت گفته که برای حل این مشکل یک راهکار پیدا کرده اما هنوز خبری از جانب توییتر دریافت نکرده است.

اپلیکیشن خبرخوانی فلیپ‌بورد (Flipboard) نیز به مخاطبان خود اخطار داده به زودی ویژگی خواندن فیدهای توییتر از داخل این اپلیکیشن را حذف کرده و افرادی که از این ویژگی بهره می‌برند باید به دنبال راه جایگزین باشند.

وضعیت بات‌ها پس از قطع دسترسی API رایگان توییتر

سازندگان بات‌های توییتری نیز از این طوفان بی‌نصیب نبوده‌اند. سازنده سایت Cheap Bots Done Quick که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به سرعت برای توییتر بات بسازند، از سوی توییتر اخطاری مبنی بر قطع دسترسی دریافت کرده است. 

توییتر اعلام کرده پلن جدید Basic به عنوان راهی برای ادامه حیات بات‌ها در نظر گرفته شده است، در حالی که محدودیت ۱۵۰۰ توییت در ماه عملا این پلن را غیرکاربردی می‌کند.

پلتفرم خبری ساب‌استک (Substack) نیز اعلام کرده برای جانشانی (Embed) توییت‌ها در سایت خود دچار مشکل شده است. اما مشخص نیست این اتفاق به خاطر محدودیت‌های جدید توییتر بوده یا مربوط به سرویس جدید این شرکت به عنوان رقیب احتمالی توییتر است (ایلان ماسک سابقه اعمالی از این دست داشته است)، چراکه بسیاری از سایت‌های دیگر با این مشکل مواجه نیستند. 

عامل دیگری که بر پیچیدگی اوضاع افزوده عدم تعامل توییتر با توسعه‌دهندگان در خصوص این تغییرات است. بسیاری از افراد شاغل در واحد ارتباطات توسعه‌دهندگان توییتر طی تعدیل نیروی این شرکت اخراج شده‌اند و فروم‌های توسعه‌دهندگان توییتر نیز از سوالات متعدد و بدون پاسخ توسعه‌دهندگان مختلف اشباع شده است.

پلن بدون برنامه اجرا

اما قطع دسترسی‌ها حتی کسب‌و‌کارهایی که حاضر به پرداخت برای API توییتر هستند را نیز تحت تاثیر قرار داده است. با وجود این که جزییات قیمت پلن Enterprise توییتر هنوز مشخص نیست، اکوباکس برای این پلن ثبت‌نام کرده اما هنوز از جانب توییتر پاسخی دریافت نکرده است. 

اپلیکیشن خبررسانی توییت شلف (Tweet Shelf) نیز اعلام کرده با وجود ثبت‌نام برای پلن Enterprise دسترسی به API توییتر را از دست داده است. همچنین توییت دیلیتر (TweetDeleter) که یک سرویس پاک کردن خودکار توییت است و توییت آرکایویست (Tweet Archivist) که یک ابزار تحلیل توییتر به شمار می‌رود مشکلات مشابهی داشته‌اند. 

آینده مبهم رابطه توییتر و توسعه‌دهنده‌ها

با تمام این احوالات، هنوز مشخص نیست چه تعداد از توسعه‌دهنده‌ها به استفاده از API توییتر ادامه خواهند داد. پلن رایگان و Basic در مقایسه با آنچه که سابق بر این به صورت رایگان ارائه می‌شد، بسیار محدود‌اند و پلن Enterprise نیز هنوز قیمت‌گذاری مشخصی ندارد؛ با این وجود برخی این باورند که پلن Enterprise حدود ۴۰ هزار دلار ماه هزینه خواهد داشت که برای بسیاری از کسب‌و‌کارها بیش از حد گران است.

برخی از توسعه‌دهنده‌ها نیز حتی حاضر به صبر برای اعلام جزییات قیمت‌گذاری پلن Enterprise نیستند. سوشال برینگ (Social Bearing) که یک ابزار تحلیلیی مورد استفاده محققین است، اعلام کرده با تغییرات جدید راهی برای ارائه سرویس باقی نمانده و تصمیم به پایان فعالیت خود گرفته است.

درس‌هایی که روند قطع دسترسی API رایگان توییتر داشت

تا به اینجا می‌توان گفت هیچ توسعه‌دهنده‌ای از تغییرات جدید توییتر راضی نیست. این موضوع برای پلتفرمی که بخش بزرگی از استراتژی درآمدزایی آن وابسته به API است، یک ضربه بزرگ به شمار می‌رود. در ادامه اقدامات اشتباه توییتر در خلال این تغییرات را مشخص کرده‌ایم:

  • نداشتن یک تایملاین مشخص و مرحله‌به‌مرحله برای انجام تغییرات
  • عدم برقراری ارتباط مناسب و تعامل با توسعه‌دهندگان
  • اجرای طرح بدون آماده بودن پیش‌نیازها و پشتیبانی فنی
  • قیمت‌گذاری غیراصولی و بدون توجه به نیازهای مشتریان

لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی‌ادبان، هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم

گلستان، باب دوم در اخلاق درویشان

برای هر کسب‌و‌کاری یادگیری از اشتباهات دیگر کسب‌و‌کارها یک گام اساسی در توسعه است. هرچند کمتر کسب‌و‌کاری در اندازه توییتر وجود دارد، اما اصول و قواعد متکی به اندازه کسب‌و کارها نیستند. برای بسیاری از کسب‌و‌کارها تغییر در استراتژی فروش هم‌گام با تغییرات فضای دیجیتال و اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر است، با این وجود می‌توان با پرهیز از اشتباهاتی که در بالا ذکر شد، این تغییرات را بهینه‌تر اعمال کرد تا هم کسب‌و‌کار متحمل ضرر نشود هم کسب‌و‌کارهای وابسته و توسعه‌دهندگان جمع مشتریان را ترک نکنند.