پادیوم بلاگ
وضعیت APIها در سال ۲۰۲۳

وضعیت APIها در سال ۲۰۲۳ (تا به اینجا)

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

اگر کسب‌وکاری دارید که هنوز به طور جدی روی جنبه دیجیتال آن فکر و سرمایه‌گذاری نکرده‌اید و یا سرویس و ابزاری توسعه داده‌اید که مطمئن نیستید API راه مناسبی برای ارائه آن است، بهتر است دست‌به‌کار شوید.

ظهور و رشد قابل توجه اقتصاد API باعث شده تا بیش از ۷۰ درصد از ۸۵۰ توسعه‌دهنده سرشناس که در یک نظرسنجی با موضوع میزان استفاده از APIها شرکت کردند، اعتقاد دارند که امسال بیشتر از سال قبل از APIها در کار خود بهره برده و انتظار دارند سال بعد این استفاده روند افزایشی خود را ادامه دهد.

بسیاری از کسب‌و‌کارها با درک قدرت APIها در انتقال و مصرف داده‌ها، از آن‌ها برای گسترش سریع و بهینه کار خود بهره برده‌اند تا بتوانند سرویس‌ها و محصولات جدید و خلاقانه‌ای به دنیا معرفی کنند.  در این پست به وضعیت APIها در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

تقاضا برای APIها بالاست و بالاتر هم می‌رود

به نظر می‌رسد همه در حال سوار شدن به قطار API هستند. رشد استفاده از APIها در سال‌های اخیر همواره صعودی بوده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک این روند صعودی ادامه داشته باشد. طبق یک نظرسنجی که توسط سایت RapdiAPI انجام شده، بیشتر کسب‌‌و‌کارهایی که پروژه‌های مبتنی بر API را در اولویت خود قرار داده و یا میکروسرویس ارائه می‌دهند (به خصوص کسب‌وکارهای حوزه ارتباطات، بناوری و سرویس‌های مالی) اعتقاد دارند مشارکت در API اهمیت زیادی دارد.

همچنین این کسب‌و کارها تاکید زیادی روی فرایند تست API داشته و ۹۰ درصد توسعه‌دهنده‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی امسال فرایندهای تست API را انجام داده یا قرار است انجام دهند. اندازه کسب‌و‌کار نیز اهمیت زیادی در توسعه فرهنگ APIمحور دارد. ۴۰درصد شرکت‌های بزرگ (با بیش از ۱۰ هزار کارمند) بیش از ۲۵۰ API داخلی دارند؛ در حالی که حدود ۶۴ درصد شرکت‌های کوچک (بین ۱ تا ۵۰ کارمند) از حداکثر ۱۰ API بهره می‌برند.

رشد قابل توجه APIهای ثالث

با این که APIهای داخلی همچنان پرکاربردتر هستند، اما هرروز کسب‌و‌کارهای بیشتری به دنبال APIهای ثالث برای توسعه خدمات خود می‌روند.

۵۴ درصد توسعه‌دهنده‌هایی از APIهای داخلی استفاده می‌کنند، از APIهای ثالث نیز برای بهبود و توسعه سرویس خود بهره می‌برند. روند استفاده از APIهای ثالث هم‌گام با استفاده کلی از APIها همواره در حال رشد بوده و هر سال کسب‌و کارهای بیشتری به ارائه سرویس‌های خود از طریق API می‌پردازند.

کسب درآمد هم مهم است

در کنار تسریع فرایندها و بهبود تجربه کاربری، درآمدزایی نیز یکی از انگیزه‌های اصلی کسب‌وکارها و توسعه‌دهنده‌ها برای ارائه API است. به طور کلی تعداد کسب‌و‌کارهایی که از طریق API ( به عنوان منبع اصلی یا درآمد کناری) درآمدزایی می‌کنند افزایش پیدا کرده است. سابق بر این کسب‌وکارها برای حل برخی از مشکلات داخلی سرویس‌هایی را توسعه می‌دادند که فقط در داخل سازمان کاربرد داشت. 

اما با درک این موضوع که مشکل یک نفر ممکن است مشکل چندین نفر باشد، کسب‌و‌کارها به سمت ارائه سرویس‌های خود از طریق API روی آورنده‌اند.

کدام زبان برنامه‌نویسی برای API محبوب‌تر است؟

جنگ زبان‌های برنامه‌نویسی هنوز هم ادامه دارد. با وجود این که جاوااسکریپت کماکان زبان محبوب برای ساخت API است، تایپ‌اسکریپت به عنوان یک زیرمجموعه از جاوااسکریپت محبوبیت روزافزونی به دست آورده است. امسال تایپ‌اسکریپت توانسته PHP را پشت سر گذاشته و به یکی از زبان‌های محبوب برای ساخت و توسعه API تبدیل شود.

در حال حاضر ترتیب محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه API به این صورت است:

  • جاوااسکریپت
  • پایتون
  • جاوا
  • تایپ‌اسکریپت
  • PHP