پادیوم بلاگ
برنامه‌نویسی API

معرفی وب سرویس های کاربردی

یاسمن عیسایی
بانکی و مالی ، تکنولوژی ، کسب و کار ، مقالات

اگر ساخت نیروگاه‌های برق و ارائه‌ی این زیرساخت‌ها به کارخانه‌ها در ابتدای قرن بیستم به عنوان موتور محرک توسعه‌ی صنعتی شناخته بشود، در دسترس قرار گرفتن APIها هم نقش کمتری در رشد اکوسیستم دیجیتال ندارد. این روزها دیگر کمتر محصولی است که بدون استفاده از APIهای خارجی بتواند به رشد خود ادامه دهد. در این میان برخی از APIها پرکاربردترند. 
در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با وب سرویس های کاربردی و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی آن‌ها آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم اگر با مفهوم API آشنا نیستید، یادداشت «API چیست؟» را بخوانید. 

API فضای ابری پاد اسپیس

امروزه دنیای ابرها به سرعت در حال گسترش است و روزبه‌روز هواداران و سینه‌چاکان زیادی را به سوی خودش جذب می‌کند. کمک گرفتن از سرویس‌های ابری برای ذخیره اطلاعات روشی بسیار چابک‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر از سایر روش‌های فیزیکی قدیمی است. فضایی که تا حجم قابل‌قبول و مشخصی رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
بنابراین اگر به دنبال راه‌حلی ساده و راحت برای انتقال بخشی از اطلاعات خود به فضای ابری هستید؛ پیشنهاد ما به شما فضای ذخیره‌سازی ابری پاد‌اسپیس است که از طریق پادیوم می‌توانید به سرویس‌های اشتراک‌گذاری و مدیریت فضا، آپلود فایل و مدیریت فایل آن دسترسی داشته باشید. امکاناتی که از طریق این سرویس‌ها در اختیار شما گذاشته می‌شود عبارت است از:

  • ذخیره‌سازی امن انواع فایل‌ها و دسترسی به آن‌ها از هرجا
  • اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها و فولدرها
  • تعیین سطوح دسترسی برای افراد
  • جستجوی آسان در نام و محتوای فایل‌ها
  • نمایش تاریخچه‌ تغییرات فایل‌ها و نمایش اطلاعات مرتبط با آن
  • ذخیره‌سازی انواع محتوا
  • مرتب‌سازی فایل‌ها به صورت‌های مختلف
  • اتصال به سرویس لینک کوتاه (برای هر فایل می‌توانید یک لینک کوتاه تولید کنید)

کلیه این امکانات هم از طریق پنل کاربری space.pod.ir (برای کاربران نهایی) و هم از طریق API (برای سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها) در دسترس هستند. 

API درگاه پرداخت

همانطور که می‌دانید خدمات پرداخت و دریافت وجه از مشتریان، قلب تپنده اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شوند. تمامی کسب‌و‌کارها در مرحله‌ای از ارائه سرویس‌های خود نیازمند انجام تراکنش و خدمات مالی و بانکی هستند. پادیوم نیز با درک این مسئله، با استفاده از زیرساخت‌های سرزمین هوشمند پاد، APIهای پرداخت را به صورت امن ارائه می‌دهد. به کمک این سرویس شما می‌توانید از امکانات مختلفی بهره‌مند شوید. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت از طریق کیف پول متصل به حساب مجازی کاربر
  • پرداخت از طریق درگاه (IPG)
  • پرداخت با پیامک بدون نیاز به اتصال به اینترنت
  • پرداخت در آینده
  • پرداخت از طریق دریافت لینک پرداخت بدون نیاز به رجوع به وب‌سایت
  • تهاتر فاکتورها با کسب‌وکارهای دیگر
  • پرداخت از طریق POS

API مکان‌یابی و نقشه 

این روزها کمتر کسب‌و‌کاری را می‌توان یافت که به نوعی از سرویس‌های نقشه و مسیریابی استفاده نکند. پیدا کردن بهترین و بهینه‌ترین مسیر ارسال کالا، محاسبه ترافیک، مشخص‌شدن موقعیت مکانی، مکان فروشگاه‌ها، مطب‌ها، اماکن گردشگری و…  از جمله مواردی هستند که نیاز به سرویس نقشه دارند. توسعه سرویس‌های نقشه و مسیریابی نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است که بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک و نوپا نمی‌توانند این هزینه ها را پرداخت کنند. از این رو استفاده از سرویس‌های توسعه داده شده دیگر از طریق API به عنوان راهکاری مناسب در نظر گرفته می‌شود.
در کشور ما نشان یکی از جامع‌ترین و قدرتمندترین سرویس‌های نقشه است که توانسته با ارائه خدمات گوناگون، نیازمندی‌های طیف گسترده‌ای از کسب‌و‌کارها را برطرف کند. برای دریافت APIهای نقشه و مسیریابی در پادیوم باید ابتدا در پنل کسب‌و‌کاری پادیوم ثبت‌نام کنید. پس از انجام فرآیندهای مربوطه می‌توانید به سرویس‌های نقشه نشان دسترسی داشته باشید. 

مزایای نقشه نشان 

  • نقشه دقیق و به روز
  • هزینه مناسب
  • امکان جستجوی دقیق  
  • تبدیل موقعیت جغرافیایی به آدرس
  • مسیریابی و ماتریس‌های فاصله

API سرویس حمل کالا

فروشگاه‌های آنلاین برای رساندن خدمات و کالاهای خود به مشتریان مجبور به صرف مدت زمان زیادی بابت رفتن به اداره‌ی پست هستند. امروزه به منظور جلوگیری از این اتلاف وقت، سرویس‌های کارآمدتری ایجاد شده است. از جمله این سرویس‌ها می‌توان «پادرو»  را مثال زد. پادرو یک بازارچه آنلاین خدمات حمل کالاهای خرد و کوچک است که به کمک آن می‌شود ارسال مرسولات از مبدا به مقصد را مدیریت کرد. 
شما با مشخص کردن مبدا و مقصد خود می‌توانید از موارد زیر مطلع شوید.

  •  مدت زمان تخمینی تحویل و ارسال بسته
  •   هزینه‌ی ارسال بسته 
  •  نحوه‌ی ارسال بسته با موتور، سواری یا وانت
  •  شرکت‌های پستی و حمل‌و‌نقل موجود برای ارسال بسته‌

 API استعلام و پرداخت قبوض 

یکی از محبوب‌ترین دسته‌های وب سرویس های کاربردی ، سرویس‌های استعلام و پرداخت قبوض هستند. این بخش شامل طیف‌های گسترده‌ای از انواع پرداخت‌ها است.
به عنوان مثال شما به کمک APIهای استعلام قبوض عصر داده، می‌توانید اطلاعات قبض‌های تلفن ثابت، آب، برق، گاز، خلافی خودرو و… را استعلام کنید و سپس با استفاده از APIهای پرداخت قبض، سراغ پرداخت آن‌ها بروید. همچنین به منظور پرداخت قبوض تلفن همراه (ایرانسل و رایتل) و خلافی خودرو می‌توانید سری به سرویس پرداخت قبوض خدماتی پادیوم بزنید.
پادیوم برای سایر پرداخت‌ها نیز همچون شارژ اینترنت و تلفن همراه، ثبت وصولی قبوض راهور، قبض برق، ثبت وصولی قبض همراه اول سرویس‌های مجزایی را مهیا کرده و در بستر پلتفرم جامع پادیوم در اختیار همگی قرار داده است.

API آب و هوا  

APIهای آب و هوا، یکی از مهم‌ترین وب سرویس های کاربردی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا به پایگاه‌ داده‌های بزرگی از اطلاعات پیش‌بینی آب و هوا و تاریخچه‌ی آن‌ها متصل شوید. به کمک APIهای آب و هوا امکان پیش‌بینی ساعت به ساعت، هشدارهای آب و هوای شدید و سایر اطلاعات جوی برای تقریباً تمامی مکان‌ها وجود خواهد داشت.
شما می‌توانید بهترین APIهای آب و هوایی را که توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های آب و هوای وب و موبایل از آن‌ها استفاده می‌کنند را در وب‌سایت RapidApi بیابید و چندین سناریوی مختلف را برای استفاده از این APIها بررسی کنید. 

بستری امن به نام پادیوم

پادیوم به عنوان یک بازارچه API و خدمات دیجیتال تلاش کرده است تا در یک محیط شفاف و رقابتی تمامی وب سرویس های کاربردی را با هزینه‌ای بسیار کم در اختیار مشتریانش بگذارد و به آن‌ها این امکان را بدهد که بتوانند خدمات تامین‌کنندگان مختلف را از نظر قیمت، عملکرد و… با یکدیگر مقایسه و از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنند. بستر امن پادیوم این امکان را فراهم می‌آورد تا به راحتی APIهای مورد نیاز خود را انتخاب و پیاده‌سازی کنید. علاوه بر این، در صورت بروز مشکل یا سوال، کارشناسان پادیوم پیگیری کارهای شما را بر عهده خواهند داشت و نیازی به پیگیری مستقیم از سازمان‌ها ندارید.