پادیوم بلاگ

چگونه قبض همراه اول را پرداخت کنیم؟

یاسمن عیسایی
بانکی و مالی ، کسب و کار ، مقالات

همانطور که می‌دانید در ایران روزانه میلیون‌ها تراکنش‌ در حال انجام است که در این میان مبالغ زیادی رد و بدل می‌شود. در این بین پرداخت قبوض توانسته سهم زیادی را از آن خود کند. در واقع پرداخت قبوض خدماتی همچون تلفن همراه از جمله متداول‌ترین تراکنش‌هایی است که همه‌ی ما روزانه به نحوی درگیر آن هستیم. قبض تلفن همراه از آن دست تراکنش‌هایی محسوب می‌شود که باید سر وقت پرداخت شود. در غیر این صورت سبب قطعی آن و در نتیجه سبب بروز وقفه در روند عادی و ایجاد مشکلات مختلف برای افراد می‌شود.

پرداخت قبض همراه اول

راه‌های مختلفی برای پرداخت قبض تلفن همراه اول وجود دارد که شما بر اساس نوع نیاز خود می‌توانید از آن‌ها بهره بجویید. به عنوان مثال اگر به اینترنت دسترسی ندارید بهترین روش کمک گرفتن از کدهای دستوری یا همان ussd است. کد دستوری *۱# و یا تلفن گویای *۱۰۰ رایج ترین نمونه است. در ادامه برخی از این کدها را مشاهده می‌کنید. 

اما اگر به اینترنت دسترسی دارید قضیه متفاوت‌تر می‌شود! در این صورت بهترین کار مراجعه به سایت اصلی همراه اول به نشانی mci.ir و مشاهده‌ی قبض به صورت اینترنتی است.
روش بعدی کمک گرفتن از  پرتال همراه من و یا اپلیکیشن همراه من (زیرمجموعه‌ی خود شرکت همراه اول) است.
آخرین روش که باز هم محدود به داشتن اینترنت است، استفاده از سایت و نرم‌افزارهای ثانویه‌ای همچون آپ (آسان‌پرداخت)، وی‌پاد، همراه‌کارت، قبضینو، آی‌کاپ، خودپرداز و… است. 
در ضمن شما با مراجعه به آدرس بانک مورد نظر خود در قسمت بانکداری الکترونیک، می‌توانید فرم پرداخت قبض را تکمیل و سپس قبض را پرداخت کنید. 

همه چیز برای راه‌اندازی کسب‌وکار شما آماده است؛ دست بجنبانید!

امروزه پیشرفت تکنولوژی، روش‌های پرداخت قبوض را نیز دستخوش تغییر قرار داده است؛ به طوری که دیگر نیازی به صدور پرینت کاغذی صورت‌ حساب و مراجعه حضوری به بانک نیست. در حقیقت با ظهور اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف بانکی و رواج پیدا کردن آن‌ها دیگر برای پرداخت یک قبض ساده، کمتر کسی زمان و انرژی خودش را صرف رفتن به بانک و یا استفاده از روش‌های سنتی پرداخت قبض می‌کند. همین عوامل سبب می‌شود تا بدانیم بازار دنیای اپلیکیشن‌های پرداخت، حسابی داغ و جا برای بازی کردن در این زمین بسیار است. به همین منظور پیشنهاد ویژه ما به شما ساخت اپلیکیشن‌هایی در این حوزه‌ها (پرداخت قبوض خدماتی) است. شما پس از طراحی نرم‌افزار خود می‌توانید به راحتی و از طریق سرویس‌های مختص این حوزه عملیات موردنظر مشتریان خود را انجام دهید.  

پادیوم؛ همراه همیشگی شما 

پس از طراحی اپلیکیشن برای اتصال به داده‌های مورد نیاز مشتریان، شما باید با آن اداره یا سازمان مرتبط با نرم‌افزار از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی (‌API) ارتباط برقرار کنید. حال تصور کنید نرم‌افزار شما پرداخت قبوض خدماتی چندین بخش و نهاد را قرار است انجام دهد و یا پس از مدتی تصمیم گرفتید تا محصول را توسعه بخشید. در این حالت شما مجبور هستید دوباره با نهاد جدید وارد گفتمان شوید و مجدد مسیر طولانی درخواست دسترسی به بخشی از داده از طریق ‌API را بدهید. این کار به خودی خود بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است. اما در سال‌های اخیر راهکارهای جدید به منظور دور زدن این روند تکراری و سرعت‌ بخشیدن به کار کسب‌وکارها ایجاد شده‌اند. با استفاده از این روش شما بدون اینکه با هر سازمان به صورت جداگانه مذاکره کنید؛ می‌توانید به ‌APIهای آن دسترسی پیدا کنید و به داده‌های مورد نیاز نرم‌افزارتان برسید.
یکی از این راهکارهای موفق پادیوم است. به کمک بازارچه‌ی خدمات دیجیتال پادیوم، شما می‌توانید به ‌APIهای سازمان‌های مختلف متصل و به عنوان مثال بخش استعلام قبوض را به سرویس خود اضافه کنید. 

همراه اول

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم همراه اول یکی از سازمان‌هایی است که پادیوم به برخی از ‌APIهای آن دسترسی دارد و شما می‌توانید از طریق بازارچه خدمات پادیوم به آن‌ها برسید. در ادامه با برخی از این سرویس‌ها آشنا می‌شویم.

استعلام قبض تلفن همراه

به کمک سرویس استعلام قبض «همراه اول»، اپلیکیشن‌های پرداخت می‌توانند به سادگی امکان استعلام مبلغ قبض، شناسه قبض و شناسه پرداخت را برای کاربرانشان فراهم کنند.

وب‌سرویس استعلام قبض همراه اول

در این وب‌سرویس کاربر با وارد کردن شماره موبایل خط ثابت همراه اول خود، شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت خواهد کرد.   

استعلام قبض میان‌دوره همراه اول

کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند به کمک وب سرویس و api استعلام آنی قبض همراه اول می‌توانند برای کاربران خود امکان استعلام و دریافت شناسه قبض و پرداخت قبض میان‌دوره را فراهم آورند. مخاطبان این مجموعه سرویس، تمامی اپلیکیشن‌های حوزه مالی و پرداخت و کسب‌وکارهایی است که برای تکمیل سبد خدمات خود می‌خواهند امکان پرداخت قبض را فراهم کنند. تامین‌کننده‌ی این سرویس همراه اول است و برای استعلام قبوض میان‌دوره‌ی سایر اپراتورها می‌توانید از سایر api ها استفاده کنید. 

ثبت وصولی قبض همراه اول

امروزه پیشرفت تکنولوژی، روش‌های پرداخت قبوض را نیز تغییر داده است و دیگر نیازی نسبت به صدور پرینت کاغذی صورت‌حساب و مراجعه به بانک جهت پرداخت قبض احساس نمی‌شود. به منظور ارائه خدمات به مشترکین، ایجاد سامانه‌ای که امکان مشاهده، پرداخت آنلاین و ثبت آنی قبض پرداخت شده را داشته باشد، نیاز ضروری برای حذف روش‌های سنتی پرداخت قبض است. با این سرویس می‌توانید بدون نیاز به ارائه فایل قبوض پرداختی، هر قبض پرداخت شده همراه اول را به‌صورت آنی، ثبت نمایید.