پادیوم بلاگ

بررسی استارتاپ MimosaTEK: کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

ثمین رادفر
مقالات

کشاورزی هوشمند اشاره به کاربرد راه‌حل‌های اینترنت اشیا در کشاورزی دارد و با توجه به توسعه‌ی مداوم فناوری‌ها و راه‌حل‌های اینترنت اشیا در کشاورزی، برای ایجاد کسب‌وکار در این حوزه، فرصت‌های فراوانی پیش روی شما قرار می‌دهد. در این سری از پست‌های پادیوم استارتاپ MimosaTEK نمونه‌ای از استارتاپ اجرا شده در بخش کشاورزی هوشمند را همراه با هم بررسی می‌کنیم. MimosaTEK یکی از تولیدکنندگان پیشرو در زمینه‌ی سنسورهای کشاورزی است. سیستم‌‌ها و سنسورهای ساخت این شرکت به کشاورزان کمک می‌کنند تا عوامل محیطی، دما، رطوبت خاک و پایگاه داده‌ی گیاهان را  تحت کنترل خود داشته باشند و روش‌های آبیاری و کشاورزی خود را بهبود ببخشند. اگر می‌خواهید در زمینه‌ی کشاورزی هوشمند سرمایه‌گذاری کنید یا قصد دارید با راه‌حل‌های اینترنت اشیا در حوزه‌ی کشاورزی آشنا شوید، خواندن این پست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کاربرد هوش مصنوعی در کنترل ترافیک» را هم بخوانید.

معرفی و مدل کسب‌وکار MimosaTEK

استارتاپ MimosaTEK به کشاورزان ویتنام کمک می‌کند تا مصرف آب کم‌تری داشته باشند و محصولات سالم‌تری را نیز پرورش دهند. اعضای این تیم سیستم‌های حسگری را برای نظارت بر میزان نور خورشید، سرعت باد و میزان رطوبت خاک طراحی کردند و برنامه‌‌هایی را نیز توسعه داده‌اند که با توجه به اطلاعات سنسورها، توصیه‌هایی را به کشاورزان ارائه می‌دهند. مدل درآمدی این برنامه‌ها مبتنی بر طرح خرید اشتراک و دریافت حق عضویت سالانه یا ماهانه از کشاورزان است.

پلتفرم‌های (برنامه‌های) ابری این شرکت برای کنترل شرایط محیطی و وضعیت سلامتی گیاهان و حیوانات، به سیستم‌ها و سنسورهای موجود در مزرعه متصل هستند و در لحظه به کشاورزان گزارش می‌دهند که محصولات چه زمانی به آبیاری یا کوددهی نیاز دارند؛ همچنین کشاورزان می‌توانند سیستم‌های آبیاری یا کوددهی خود را از راه دور و از طریق برنامه فعال کرده و از این طریق در وقت خود صرفه‌جویی کنند. تاکنون MimosaTEK حدود ۱۰۰ سیستم را در مزارع ویتنام نصب کرده است.

تاریخچه‌ و دلایل شکل‌گیری

Tri Nguyen، مدیر عامل استارتاپ MimosaTEK، در Dalat شهری در منطقه‌ی کوهستانی مرکزی ویتنام متولد شد. تری در جوانی برای کار در زمینه‌ی فناوری اطلاعات به شهر Ho Chi Minh نقل مکان کرد، اما پس از مدتی، تصمیم گرفت تا به شهر آباواجدادی خود برگردد و با دوستانش در Dalat یک مزرعه‌ی توت‌فرنگی راه‌اندازی کند.

تری سعی کرد با مراجعه به کشاورزان محلی نکات لازم برای پرورش توت‌فرنگی را از آن‌ها بیاموزد؛ اما کشاورزان مرتبا به او می‌گفتند که باید تا زمانی که آب از خاک بیرون بزند، به آبیاری محصول ادامه دهد. تری تحقیقاتی را در این حوزه انجام داد و به این نتیجه‌ی قطعی رسید که: کشاورزان نیازی به استفاده از این مقدار آب برای پرورش محصولات مختلف ندارند؛ اما زمانی که نظر خود را با آن‌ها در میان گذاشت، آن‌ها هم‌چنان اصرار داشتند که محصولات خود را بیش از حد آبیاری کنند! 

در سال ۲۰۱۴، تری برای مقابله با آبیاری بیش از حد استارتاپ MimosaTEK را تاسیس کرد. این شرکت برای آبیاری دقیق، سیستم‌‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت را طراحی کرده است که کشاورزان خرده‌پا می‌توانند برای مدیریت میزان کوددهی، آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب از آن‌ها استفاده کنند.

«ما بر این باوریم که وقتی کشاورزان با تاثیرات جدی ناشی از تغییر شرایط آب و هوایی، کمبود منابعی مانند آب، برق و نیروی کار روبرو هستند، فناوری تنها راه‌حل برای بهبود بازدهی محصولات و کشاورزی پایدار است. اگر اکنون اقدامی نکنیم، سازگاری با این تغییرات هرگز تحقق نخواهد یافت.»

سنسورهای نصب شده در گلخانه‌ها یا مزارع، عوامل محیطی مانند رطوبت خاک، بارش، دمای هوا و سرعت باد را اندازه‌گیری می‌کنند و بعد از آن از طریق پلتفرم‌های متنوع MimosaTEK، برنامه‌ی آبیاری یا کوددهی مناسبی به کشاورزان پیشنهاد می‌شود. در ادامه این پلتفرم‌ها را بررسی کردیم.

دستاوردها و مراحل مختلف تامین مالی MimosaTEK

MimosaTEK در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه‌ی ۱۵,۰۰۰ دلاری در مسابقه‌ی جام سرمایه‌گذاری ویتنام شد. همچنین MimosaTEK اولین استارتاپ ویتنامی بود که در سال ۲۰۱۷ برنده‌ی مسابقه‌ی امنیت آب شد که توسط آژانس توسعه‌ی بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، آژانس توسعه‌ی همکاری بین‌المللی سوئد (Sida) و وزارت امور خارجه‌ی پادشاهی هلند (MFA-NL) برگزار می‌شود. این شرکت توانست کمک هزینه‌ی ۲ هزار دلاری را در این مسابقه دریافت کند. سرمایه‌ی مورد نیاز Mimosatek توسط ۶ سرمایه‌گذار تامین می‌شود. Mekong Business Initiative و Captii Ventures جدیدترین سرمایه‌گذاران آن هستند.

تاریخ اعلام شدهمرحلهتعداد سرمایه‌گذارانافزایش سرمایهسرمایه‌گذاران 
۲۳ دسامبر ۲۰۱۵Grant (دریافت جایزه)۳۱۵ هزار دلارIDG Ventures Vietnam, Topica and 1 others
۱ ژانویه ۲۰۱۶سرمایه‌گذاری بذری۱۱ میلیون دلارSeedstars
۲ مارچ ۲۰۱۶سرمایه‌گذاری بذری۱نا مشخصCaptii Ventures 

۱۴ نوامبر ۲۰۱۷

Grant (دریافت جایزه)

۲

۲ هزار دلار
Captii Ventures , Mekong Business Initiative 

معرفی پلتفرم‌ها و راه‌حل‌های مدیریت آبیاری و کوددهی MimosaTEK

۱. پلتفرم  mGreen: 

mGreen یک پلتفرم اینترنت اشیا برای کشاورزی دقیق است که به کشاورزان کمک می‌کند تا ضمن کاهش هزینه‌ها و کاهش خطرات، بهره‌وری را افزایش دهند. سیستم‌های سخت‌افزاری متصل به سنسورها به طور مداوم پارامترهای محیطی را اندازه‌گیری می‌کنند و با ارسال این داده‌ها به پلتفرم mGreen، برنامه‌ی آبیاری بهینه‌ای به کشاورزان پیشنهاد می‌شود.

مشتریان MimosaTEK اظهار می‌دارند که این محصول به آن‌ها کمک کرده است تا ۵۰ درصد در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند و بازدهی فعالیت‌های کشاورزی آن‌ها تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. سایر امکانات مهم این پلتفرم عبارت است از: 

  • نظارت لحظه‌ای بر شرایط محصول (گیاه) و نمایش رطوبت خاک، دما و…؛
  • کنترل سیستم آبیاری در هر زمان و در هر مکان از راه دور و فعال‌سازی آبیاری خودکار؛
  • کنترل دستگاه‌های نصب شده در باغ، گلخانه یا مزرعه؛
  • ارسال هشدارهای فوری درباره‌ی نیاز آبی گیاهان و شرایط نامساعد محیطی و ارسال توصیه‌های لازم درباره‌ی محصولات.

راه‌حل مدیریت دقیق آبیاری MimosaTEK در بستر اینترنت اشیا

  • محاسبه‌ی مقدار آب موردنیاز برای آبیاری: برای محاسبه‌ی میزان آبیاری مورد نیاز، ایستگاه‌های هواشناسی نصب شده در مزارع، اطلاعات مربوط به دما، هوا، رطوبت، جهت باد، بارش و میزان روشنایی محیط را ثبت می‌کنند و هر سه دقیقه این اطلاعات به روز رسانی می‌شود.  
  • کنترل رطوبت خاک به طور مداوم: سنسور رطوبتی خاک هر پنج دقیقه یکبار، رطوبت را اندازه‌گیری می‌کند تا زمان شروع یا توقف آبیاری را تعیین کند و رطوبت خاک را همیشه در آستانه‌ی مطلوبی نگه دارد.
  • ثبت اطلاعات سنسورها در نرم‌افزار مبتنی بر ابر: نرم‌افزار mGreen ویژگی‌های خاک، اطلاعات محصول و داده‌های سنسورها را برای ارسال اعلان‌های لازم به کاربر، ثبت می‌کند. 
  • مدیریت آبیاری از طریق نرم‌افزار: با اتصال کنترل‌کننده‌ی NG Mgreen (کنترل‌کننده‌ی مرکزی آبیاری) به اینترنت، تمام عملیات مربوط به آبیاری و همچنین داده‌های سنسورها از طریق برنامه‌ی mGreen کنترل و مدیریت می‌شوند.

۲. پلتفرم mPlatform:

mPlatform یکی دیگر از محصولات و سرویس‌های MimosaTEK است که امکانات زیر را به کشاورزان ارائه می‌دهد: 

  • ردیابی اطلاعات سنسور در هر منطقه‌؛
  • کنترل و نمایش وضعیت آب‌وهوایی هر منطقه؛
  • ذخیره و نمایش پارامترهای محیطی دریافتی از سنسورها؛
  • تنظیم پارامترهای سیستم اینترنت اشیای نصب شده در مزارع؛
  • دریافت لحظه‌ای اعلان‌ها و هشدارها؛
  • ایجاد برنامه‌های آبیاری و کوددهی؛
  • کنترل سیستم آبیاری یا کود‌دهی برای هر محصول.

راه‌حل مدیریت دقیق کوددهی MimosaTEK در بستر اینترنت اشیا

  • کوددهی خودکار ( کنترل روزانه‌ی کوددهی): دستگاه هوشمند کوددهی خودکار Rata که در مزارع نصب می‌شود، می‌تواند برنامه‌ی کوددهی را برای مناطق مختلف در حال رشد ایجاد کند و در صورت اتمام کوددهی، اعلان‌های لازم از طریق برنامه در اختیار کاربر گذاشته می‌شود.
  • ثبت اطلاعات سنسورها توسط نرم‌افزار: نرم‌افزار mPlatform برای تجزیه‌وتحلیل و نمایش وضعیت آبیاری و میزان مواد مغذی موجود در خاک، اطلاعات مربوط به سنسورهای رطوبت، EC (شوری خاک) یا PH خاک را ثبت می‌کند. 
  • مدیریت کوددهی از طریق نرم‌افزار: با اتصال مستقیم دستگاه کوددهی Rata به اینترنت، تمام عملیات مربوط به کوددهی و داده‌‌های سنسورها از طریق برنامه‌‌ی mPlatform کنترل و مدیریت می‌شوند.

۳. پلتفرم mDiary:

و در نهایت mDiary برنامه‌ای با فناوری پیشرفته است که برای پیاده‌سازی اتوماسیون در کشاورزی به ویژه در صنایع مواد غذایی دریایی استفاده می‌شود. به کمک پلتفرم mDiary، کاربر می‌تواند پارامترهای محیطی روزانه، اطلاعات میگوها، اطلاعات تغذیه‌ای یا تغییرات حوضچه‌های خود را ردیابی و ثبت کند. علاوه بر این، mDiary با سیستم‌ها و تجهیزات موجود در استخر نیز یکپارچه شده و به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را به راحتی کنترل کنید و با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند آن تصمیمات مناسبی بگیرید.

منابع:

MimosaTEK Startup

Internet of Things precision agriculture solution

MimosaTEK website

mPlatform

Mimosa Technology