پادیوم بلاگ

معرفی‌های لندتک‌های ایرانی

رضا دهقان
بانکی و مالی ، کسب و کار ، مقالات

در دنیای دیجیتال امروز، برای هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم یک سرویس وجود دارد، و وام و تسهیلات هم از این قاعده مستثناء نیست. با فراگیری و گسترش خدمات استارتاپ‌های فین‌تکی، مشتریان هر روز بیش از قبل متوجه می‌شوند که راه‌های ساده‌تری برای دریافت خدمات بانکی وجود دارد که سابق بر این تنها از طریق بانک‌ها و موسسه‌های مالی سنتی در دسترس بودند. در کشور ما نیز لندتک‌های ایرانی پا به این عرصه گذاشته و تلاش می‌کنند تا فرایندهای درخواست و دریافت وام را ساده‌تر کنند.

فناوری‌های وام‌دهی (لندتک) راهکار جدیدی است که به مشتریان کمک می‌کنند تا بتوانند ساده‌تر وام دریافت کنند. در حال حاضر بسیاری از افراد در کشور ما از اپلیکیشن‌های فین‌تک برای خدمات مالی خود بهره می‌برند و انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو تعداد این افراد رو به فزونی رود. لندتک‌ها نیاز به بانک‌های سنتی و طی کردن فرایندهای پیچیده برای دریافت وام را از بین برده و در هزینه و زمان مشتریان صرفه‌جویی می‌کنند.

لندتک چیست؟

فناوری وام‌دهی یک راهکار دیجیتالی برای ارائه وام و خدمالت بانکی به صورت آنلاین است. بانک‌ها و کسب‌و‌کارهای مالی فعال در حوزه ارائه وام می‌توانند با ایجاد یک یک پلتفرم دیجیتالی مشتریان را اعتبارسنجی کرده، ضمانت‌ها را دریافت و وام را ارائه و مدیریت کنند.  مشتریان نیز می‌توانند با کمک این فناوری‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری، درخواست وام داده و آن را دریافت کنند.

این فرایند در طی سال‌ها همواره در حال بهبود بوده تا کسب‌و کار و مشتری بتوانند سریع‌تر به اهداف خود برسند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از مشتریان از لندتک‌ها برای دریافت وام استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال‌های آینده بیشتر نیز شود. بسیاری از فین‌تک‌ها نیز خدمات وام‌دهی را به عنوان بخشی از سبد خدمات خود ارائه می‌کنند که باعث راحتی کار مشتریان شده است.

 انواع لندتک‌ها

به طور عمده لندتک‌ها به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • بانک‌ها و موسسه‌های مالی

بانک‌ها و موسسه‌های مالی به صورت مستقیم و یا از طریق پلتفرم‌های واسطه خدمات وام‌دهی را ارائه می‌کنند. مشتریان می‌توانند از طریق پلتفرم وام را دریافت کرده و پلتفرم با دریافت تضمین از مشتری، تسهیلات را از بانک دریافت کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

  • پلتفرم‌های شخص به شخص

پلتفرم‌های شخص به شخص متقاضیان وام را به سرمایه‌گذاران وصل می‌کند. این سرمایه‌گذاران در واقع منابع مالی لازم برای ارائه وام را تامین می‌کنند. 

  • پلتفرم‌های تامین مالی جمعی

این پلتفرم‌ها نیز مبلغ تسهیلات مورد نیاز مشتریان را از طریق مشارکت جمعی تامین می‌کنند. بر خلاف پلتفرم‌های شخص به شخص، در این مدل در واقع مبلغ تسهیلات وام‌گیرنده توسط چندین نفر تامین می‌شود و هر دو طرف برای انجام فرایندها تنها با پلتفرم‌ها در ارتباط هستند.

  • الان بخر بعدا پرداخت کن

سرویس‌های الان بخر بعدا پرداخت کن از ترندهای روز فناوری‌های وام‌دهی هستند. با کمک این سرویس‌ها مشتریان می‌توانند کالا یا سرویس خود را خریداری کرده و سپس به صورت یکجا یا اقساطی مبلغ را پرداخت کنند.

لندتک‌های ایرانی

با وجود فین‌تک‌های بسیاری که وارد این عرصه شده‌اند، تعجبی ندارد که بازار لندتک‌ها همواره در حال تغییر و پیشرفت است. در ادامه به معرفی لندتک‌های ایرانی می‌پردازیم.

مهربانه

این شرکت با هدف تامین مالی موسسه‌های خیریه برای رسیدن به اهداف مختلفی از جمله تسهیل تحصیل و آموزش، کمک به توان‌یابان، رسیدگی به امور افراد نیازمند از جمله زنان سرپرست خانوار و حافظت از محیط زیست راه‌اندازی شده است. بسیاری از کسب‌و‌کارهای بزرگ از جمله ابرآوران و اسنپ از جمله کسب‌و‌کارهایی هستند استارتاپ مهربانه را در این مسیر همراهی می‌کنند.

دیجی‌پی

دیجی‌پی به عنوان پلتفرم پرداخت دیجی‌کالا، به مشتریان اجازه می‌دهد تا با دریافت اعتبار، از فروشگاه‌های طرف قرارداد از جمله دیجی‌کالا خرید کرده و به صورت اقساطی مبلغ اعتبار را بازگردانند. همچنین مشتریان می‌توانند پس از انتخاب کالا، گزینه خرید اعتباری را انتخاب کرده و مبلغ خرید را ابتدای ماه بعد پرداخت کنند.

ونسی

این استارتاپ با دریافت وثیقه در قالب رمزارز، به شما وام به صورت ریالی پرداخت می‌کند. به این ترتیب افرادی که دارایی‌های خود به شکل رمزارز‌های مختلف نگهداری می‌کنند، می‌توانند بدون فروش آن‌ها، از طریق ونسی وام دریافت کنند. 

وام دریافت‌شده از طریق ونسی محدودیت مصرف ندارد و مشتریان می‌توانند بدون نیاز به ارائه وثیقه‌های دیگر نظیر چک یا سفته و بدون نگرانی از جریمه دیرکرد، وام خود را دریافت کنند.

اسنپ‌پی

اسنپ از جمله کسب‌و کارهای بزرگی است با ارائه سرویس اسنپ‌پی، وارد حوزه لندتک شده است. با کمک سرویس اسنپ‌پی مشتریان می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به ضامن یا وثیقه، کالای خود را خریداری کرده و مبلغ آن را بعدا پرداخت کنند. 

رندینو

رندینو از جمله استارتاپ‌های نوآوری است که با ارائه یک راهکار ساده برای جمع‌آوری سرمایه، تاین مالی خیریه‌های معتبر را انجام می‌دهد. فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند با اضافه کردن رندینو به سیستم پرداخت خود، به مشتریان امکان انتخاب این گزینه و رند کردن مبلغ به بالا را فراهم آورند. سپس مبلغ مابه‌التفاوت به طور خودکار به حساب رندینو واریز شده و این استارتاپ با کمک این مبالغ، سرمایه خیریه‌های معتبر را تامین می‌کند.

لندو

لندو از جمله لندتک‌های ایرانی قدیمی است که و به مشتریان اجازه می‌دهد تا مبلغ درخواستی خود را در قالب وام و در کیف پول دیجیتال خود دریافت کرده و سپس با استفاده از این مبلغ، از یکی از فروشگاه‌های طرف قرارداد لندو خرید کنند. طیف فروشگاه‌های طرف قرارداد لندو قابل قبول است و مشتریان می‌توانند کالا و خدمات در حوزه‌های مختلف را خرید کنند.  

نیک استارتر

استارتاپ نیک استارتر از طریق تامین مالی جمعی پروژه‌ها و ایده‌های معرفی‌شده را برای ورود به بازار آماده می‌کند. روال کار به این صورت است که کاربر از طریق یک کمپین ایده، محصول یا پروژه خود را معرفی کرده و کاربران دیگر می‌توانند با پرداخت مبلغ پیشنهادی، پروژه را تامین مالی کنند. در صورت رسیدن به هدف مورد نظر، ایده‌پرداز باید با مبلغ جمع‌آوری‌شده پروژه را انجام داده و در اختیار مشتریان قرار دهد.

زیما

زیما یکی ازاستارتاپ‌های تامین مالی جمعی است که به طور ویژه به تامین مالی صاحبان ایده در حوزه‌های گردشگری و محیط زیست می‌پردازد. افراد یا سازمان‌هایی که پروژه یا ایده‌هایی در این حوزه‌ها دارند می‌توانند با ارائه طرح خود، حامیان مالی را جذب کرده و به ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند.

داراکارت

پلتفرم داراکارت همانند لندو امکان دریافت وام و خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد را برای مشتریان فراهم می‌آورد. با کمک خدمات داراکارت مشتریان می‌توانند به سادگی وام خود را دریافت کرده و یا با استفاده از اعتبار این پلتفرم، از فروشگاه‌های طرف قرارداد به صورت اقساطی خرید کنند.

قسطاکارت

این استارتاپ با ارائه یک کارت اعتباری عضو شبکه شتاب، به مشتریان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ضامن و بدون محدودیت در خرید، از فروشگاه دلخواه خود خرید کنند. برای دریافت این کارت مشتریان باید پس از احراز هویت و بارگذاری مدارک، پیش‌پرداخت خود را واریز کرده و کارت خود را از قسطاکارت دریافت کنند.

آینده لندتک‌های ایرانی

با توجه به شرایط اقتصادی داخلی و جهانی و همچنین گسترش فناوری، افزایش محبوبیت لندتک‌ها دور از تصور نیست. توسعه فناوری‌ها و مفاهیم جدید از جمله بانک‌داری باز نیز بدون شک این حوزه را در آینده دچار تحول خواهد کرد، اما سوال این است که این تحول چگونه و چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.